O WYZWANIACH DLA POLSKIEGO MEDIOZNAWSTWA W KONTEKŚCIE AKSJOLOGII, PROFESJONALIZMU DZIENNIKARSKIEGO, METODOLOGII BADAŃ ORAZ TOŻSAMOŚCI DZIENNIKARSKIEJ

Tomasz Gackowski





Abstrakt

Artykuł powstał na kanwie przemyśleń poczynionych w trakcie lektury najnowszej monografii prof. Jacka Dąbały pt. Media i dziennikarstwo. Aksjologia – warsztat – tożsamość, Universitas, Kraków 2014. Tekst z jednej strony ma charakter recenzji, z drugiej zaś polemiki, a nawet swoistego rozwinięcia określonych problemów, które zaciekawiły piszącego te słowa. W tym kontekście niniejszy artykuł dotyka takich kwestii, jak aksjologia współczesnych mediów oraz obecne w nich antywartości, telegeniczność prezenterów-dziennikarzy i jej konsekwencje dla recepcji przekazów audiowizualnych przez odbiorców mass mediów, współczesny warsztat dziennikarski, jego potencjały oraz ograniczenia, funkcja teologii w przekazach medialnych, profesjonalizm dziennikarski i największe współczesne zagrożenia dla niego, metody badania przekazów audiowizualnych ze szczególnym uwzględnieniem podejścia fenomenologicznego, wreszcie tożsamość dziennikarska jako konstrukt poznawczy, mechanizm operacyjny odbiorcy mediów oraz przedmiot badań medioznawczych. Niniejszy tekst należy traktować jako głos w dyskusji rozpoczętej przez prof. Jacka Dąbałę na temat ważkich kwestii, nie zawsze jednak dostrzeganych przez polskie środowisko medioznawcze.

Słowa kluczowe:

aksjologia, fenomenologia, profesjonalizm dziennikarski, tożsamość dziennikarska, telegeniczność

Bibliografia:

Białek-Szwed O., Voyeuryzm medialny w kontekście współczesnej prasy w Polsce, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Dąbała J., W kręgu fenomenologicznej metody badania mediów, w: Zawartość mediów, czyli rozważania nad metodologią badań medioznawczych, red. T. Gackowski, seria „Media początku XXI wieku”, t. 10, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2011.
Dąbała J., Media i dziennikarstwo. Aksjologia – warsztat – tożsamość, Universitas, Kraków 2014. Dąbała J., Strukturalizm a tworzenie serwisów informacyjnych w Internecie, w: Nowe media. Nowe problemy i metody badawcze?, red. T. Gackowski, seria „Media początku XXI wieku”, t. 21, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2013.
Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Ars Nova, Poznań 1994.
Husserl E., Idea fenomenologii, przekł. J. Sidorek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Ingarden R., O dziele literackim, przekł. M. Turowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1960. Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. Maigret E., Socjologia komunikacji i mediów, przekł. I. Piechnik, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012. Mrozowski, M., Telewizyjne programy informacyjne – polskie i zagraniczne (analiza porównawcza), „Studia Medioznawcze” 2009, nr 3 (38).
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przekł. E. Klekot, seria „Niezbędnik badacza”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, red. J. Bralczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Netografia:

Jensen J., Journalism’s Identity Crisis [online], [dostęp: 30.07.2014]. Dostępny w Internecie: <www. reason.com/archives/2003/08/01/journalisms-identity-crisis/1>.
Lisowska-Magdziarz M., Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W stronę modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji), „Global Media Journal – Polish Edition” 2006, nr 1, [online], [dostęp: 30.07.2014]. Dostępny w Internecie: <www.globalmediajournal.collegium.edu.pl/artykuly/wiosna%202006/
Lisowska-Magdziarz-Zawartosc-dyskurs-semiotyka.pdf>. Lisowska-Magdziarz M., Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 2 (53), [online], [dostęp: 30.07.2014]. Dostępny w Internecie: <www.sm.id.uw.edu.pl/Numery/2013_2_53/pelny.pdf>.
Manen M. van, Practicing Phenomenological Writing, „Phenomenology + Pedagogy” 1984, t. 2, nr 1 (38), [online], [dostęp: 30.07.2014]. Dostępny w Internecie: <www.maxvanmanen.com/ files/2011/04/2007-Phenomenology-of-Practice.pdf>.
Pobierz

Opublikowane
27.11.2020


Gackowski, T. (2020). O WYZWANIACH DLA POLSKIEGO MEDIOZNAWSTWA W KONTEKŚCIE AKSJOLOGII, PROFESJONALIZMU DZIENNIKARSKIEGO, METODOLOGII BADAŃ ORAZ TOŻSAMOŚCI DZIENNIKARSKIEJ. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 57(3), 57–76. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11484

Tomasz Gackowski 



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.