GLOBALNE POSTAWY STUDENTÓW LUBELSKICH WOBEC RELIGII
Jarosław Kozak
Abstrakt
Socjologowie religii nadal wskazują na wyjątkową trwałość religijności w Polsce, także w jej najogólniejszych wymiarach – autodeklaracji wyznaniowych i autoidentyfikacji religijnych. W początkowej fazie przemian związanych z transformacją ustrojową po 1989 roku, nie doszło do erozji w przestrzeni „religijności narodowej”, w której wiara narodu bardziej funkcjonuje jako wartość wspólna niż osobowa. Nasilające się procesy sekularyzacji, jak i strukturalnej indywidualizacji pozwalają założyć, iż w środowiskach młodzieżowych będą zaznaczać się coraz bardziej symptomy zmian w podstawowych parametrach życia religijnego, m.in. w przynależności do określonego wyznania czy globalnej postawy wobec religii, chociaż i w tych środowiskach zmiany te nie będą posiadały charakteru rewolucyjnego.
Słowa kluczowe:
religia, religijność studentów, przynależność wyznaniowa, motywy religijności, przemiany religijności, KościółBibliografia
Adamczyk T., Uwarunkowania społeczne religijności katolików (na przykładzie archidiecezji lubelskiej), w: W służbie Ewangelii i człowiekowi. Archidiecezja Lubelska w latach 1992–2002, red. J. Mariański, Lublin 2005, s. 11–317.
Allport G., Właściwości motywacji człowieka, w: Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej, red. J. Reykowski, tłum. L. Damm, Warszawa 1964, s. 17–38.
Baniak J., Jaka naprawdę jest religijność i moralność młodzieży polskiej z początku XXI wieku?, w: Religijna i moralna kondycja młodzieży polskiej. Mity i rzeczywistość, red. J. Baniak, Poznań 2005, s. 7–12.
Boguszewski R., Zmiany w zakresie wiary i religijności Polaków po śmierci Jana Pawła II, Komunikat z badań CBOS, BS/49/2012, Warszawa 2012.
Boguszewski R., Znaczenie religii w życiu Polaków, Raport z badań CBOS, BS/81/2006, Warszawa 2006.
Dingemans L., Remy J., Kryteria żywotności katolicyzmu, w: Ludzie – wiara – Kościół. Analizy socjologiczne, red. B. Cywiński, tłum. H. Zawadzka, Warszawa 1966, s. 113–142.
Mariański J., Dlaczego wierzą? Wyniki socjologicznych badań motywacji religijnej w Płocku, „Chrześcijanin w Świecie” 1973, nr 3, s. 49–65.
Mariański J., Emigracja z Kościoła. Religijność młodzieży polskiej w warunkach zmian społecznych, Lublin 2008.
Mariański J., Globalne postawy wobec religii, w: Leksykon socjologii religii, red. M. Libiszowska-Żółtkowska, J. Mariański, Warszawa 2004, s. 129–131.
Mariański J., Globalne postawy wobec wiary, w: Postawy społeczno-religijne mieszkańców diecezji łódzkiej, red. S.H. Zaręba, T. Zembrzuski, Łódź 2002, s. 203–215.
Mariański J., Katolicyzm polski. Ciągłość i zmiana. Studium socjologiczne, Kraków 2011.
Mariański J., Nowe wymiary zróżnicowania religijności w Polsce, w: Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne, red. A. Kojder, Kraków 2007, s. 177–204.
Mariański J., Religia i Kościół w społeczeństwie pluralistycznym. Polska lat dziewięćdziesiątych, Lublin 1993.
Mariański J., Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej. Próba syntezy socjologicznej, Kraków 2004.
Rusecki M., Wiara, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki i in., Lublin-Kraków 2002, s. 1323–1328.
Sperling A., Psychologia, tłum. M. Bardziejewska, Poznań 1995.
Tułowiecki D., Bez Boga, Kościoła i zasad? Studium socjologiczne nad religijnością młodzieży, Kraków 2012.
Licencja
Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości.
Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.
Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.
Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.