Wartości i postawy w emocjonalnych narracjach medialnych. Analiza zawartości przekazów mediów mainstreamowych w okresie pierwszej fali SARS-CoV-2

Joanna Szegda

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska
https://orcid.org/0000-0002-1129-0125


Abstrakt

Celem artykułu było znalezienie odpowiedzi na dwa pytania badawcze: 1) jakie wizualne narracje o wartościach i postawach konstruują i narzucają media mainstreamowe w różnych krajach na swoich kanałach instagramowych w czasie pandemii SARS-CoV-2 oraz 2) czy narracje o wartościach są uzależnione od emocji dominującej w przekazie. W celu weryfikacji postawionych w tekście hipotez zastosowano analizę zawartości i treści 515 materiałów wizualnych opublikowanych na kanałach instagramowych przez ogólnonarodowe dzienniki z różnych krajów. Wyniki przeprowadzonych analiz pozwoliły na sformułowanie następujących wniosków: 1) postawy i wartości prezentowane w przekazach medialnych o tematyce pandemicznej są zdeterminowane aktualną sytuacją epidemiologiczną i pełnią funkcje oswajania i pocieszania oraz straszenia, 2) zbiory wartości i postaw są zróżnicowane w narracjach nasyconych konkretną emocją, 3) zbiór wartości pojawiający się w narracjach różnych mediów narodowych pochodzących z różnych krajów świata jest uniwersalny.

Słowa kluczowe:

wartości, postawy, emocje, narracje emocjonalna, analiza zawartości i treści, Instagram

Barthes R., Image. Music. Text, Fontana Press, London 1977.

Cappella J.N., Kim H.S., Albarracín D., Selection and Transmission Processes for Information in the Emerging Media Environment. Psychological Motives and Message Characteristics, „Media Psychology” 2015, t. 18, nr 3, s. 396-424, doi: 10.1080/15213269.2014.941112. (Crossref)

Chang H.M., Ivonin L., Rauterberg M., Unconscious Emotions in Media Content, w: Handbook of Digital Games and Entertainment Technologies, red. R. Nakatsu, M. Rauterberg, P. Ciancarini, Springer, Singapore 2017, s. 1323-1351, doi: 10.1007/978-981-4560-50-4_41. (Crossref)

Cutting J., Max Scheler’s Theory of the Hierarchy of Values and Emotions and Its Relevance to Current Psychopathology, „History of Psychiatry” 2016, t. 27, nr 2, s. 220–228, doi: 10.1177/0957154x16631693. (Crossref)

Davitz J.R., The language of emotion, Academic Press, London 1969. (Crossref)

de los Santos T.M, Nabi R.L., Emotionally Charged. Exploring the Role of Emotion in Online News Information Seeking and Processing, „Journal of Broadcasting & Electronic Media” 2019, t. 63, nr 1, ss. 39-58, doi: 10.1080/08838151.2019.1566861. (Crossref)

Döveling K., Harju A.A., Sommer D., From Mediatized Emotion to Digital Affect Cultures. New Technologies and Global Flows of Emotion, „Social Media + Society”, styczeń 2018, s. 1–11, doi: 10.1177/2056305117743141. (Crossref)

Dyczewski L., Kultura polska w procesie przemian, TNKUL, Lublin 1995.

Dyczewski L., Trwałość i zmienność kultury polskiej, Akademia Społeczna, Wojewódzki Dom Kultury, Lublin 2002.

Dyczewski L., Trwałość kultury polskiej, w: Wartości w kulturze polskiej, red. L. Dyczewski, Fundacja Pomocy Szkołom Polskim na Wschodzie im. T. Goniewicza, Lublin 1993, s. 11-50.

Ekman P., An Argument for Basic Emotions, „Cognition and Emotion” 1992, t. 6, nr 3-4, s. 169–200, doi:10.1080/02699939208411068. (Crossref)

Filiciak M., Kultura konwergencji i luka uczestnictwa – w stronę edukacji medialnej, w: Kultura 2.0. Wyzwania cyfrowej przyszłości, red. E. Bendyk, M. Filiciak, J. Hofmokl i in., Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, Warszawa 2007, s. 43-52.

Gamson W., Modigliani A., The Changing Culture of Affirmative Action, w: Research in Political Sociology, red. R. Braungart, Jai Press, London 1987, s. 137-177.

Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. M. Piechaczek, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.

Gordon S.L., Social Structural Effects on Emotions, w: Research Agendas in the Sociology of Emotions, red. T.D. Kemper, State University of New York Press, New York 1990, s. 145–179.

Gordon S.L., The Sociology of Sentiments and Emotions, w: Social Psychology. Sociological Perspectives, red. M. Rosenberg, R. Turner, Basic Book, New York 1981, s. 562-592. (Crossref)

Harrison L., Dlaczego kultury nie sposób przecenić?, w: Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, red. L.E. Harrison, S.P. Huntington, tłum. S. Dymczyk, Zysk i S-ka, Poznań 2003, s. 17-41.

Hochschild A.R., The Commercialization of Intimate Life. Notes From Home and Work, University of California Press, Berkeley 2007.

Hochschild A.R., The Managed Heart. Commercialization of Human Feeling, University of California Press, Berkeley 2003. (Crossref)

Jiménez J., Semiology for Artists and Designers, Zona Limite, [b.m.] 2018.

Johnson-Laird P.N., Oatley K., Basic Emotions, Rationality, and Folk Theory, „Cognition and Emotion” 1992, t. 6, nr 3-4, s. 201–223, doi: 10.1080/02699939208411069. (Crossref)

Kemper T.D., Collins R., Dimensions of Microinteraction, „American Journal of Sociology” 1990, t. 96, nr 1, s. 32-68, http://www.jstor.org/stable/2780692. (Crossref)

Kemper T.D., Themes and Variations in the Sociology of Emotions, w: Research Agendas in the Sociology of Emotions, red. T.D. Kemper, State University of New York Press, New York 1990, s. 3-23.

Kemper T.D., Predicting Emotions from Social Relations, „Social Psychology Quarterly” 1991, t. 54, nr 4, s. 330-342, doi: 10.2307/2786845. (Crossref)

Kłoskowska A., Kultura, w: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, red. A. Kłoskowska, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991, s. 17-50.

Kovach B., Rosenstiel T., The Elements of Journalism. What Newspeople Should Know and The Public Should Expect, Three Rivers Press, New York 2014.

Lecheler S., Schuck A.R.T., de Vreese C.H., Dealing with Feelings. Positive and Negative Discrete Emotions as Mediators of News Framing Effects, „Communications – The European Journal of Communication Research” 2013, t. 38, nr 2, s. 189-209, DOI: 10.1515/commun-2013-0011. (Crossref)

Lünenborg M., Maier T., The Turn to Affect and Emotion in Media Studies, „Media and Communication” 2018, t. 6, nr 3, s. 1, DOI: 10.17645/mac.v6i3.1732. (Crossref)

Manovich L., Język nowych mediów, tłum. P. Cypriański, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2012.

McQuail D., Teorie komunikowania masowego, red. T. Goban-Klas, tłum. M. Bucholc, A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Mar R.A., Oatley K., The Function of Fiction is the Abstraction and Simulation of Social Experience, „Perspectives on Psychological Science” 2008, t. 3, nr 3, s. 173–192, DOI: 10.1111/j.1745-6924.2008.00073.x. (Crossref)

Nowak S., Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych, w: Teorie postaw, red. S. Nowak, PWN, Warszawa 1973, ss. 17-69.

Oatley K., Why Fiction May Be Twice as True as Fact. Fiction as Cognitive and Emotional Stimulation, „Review of General Psychology” 1999, t. 3, nr 2 s. 101–117, DOI: 10.1037/1089-2680.3.2.101. (Crossref)

Panksepp J., Chapter 8 Fear and Anxiety Mechanisms of the Brain. Clinical Implications, w: Principles of Medical Biology, t. 14, red. E.E. Bittar, N. Bittar, Elsevier, [b.m.] 2000, s. 155-177, DOI: 10.1016/S1569-2582(00)80010-0. (Crossref)

Rosenwein B.H., Emotional Communities in The Early Middle Ages, Cornell University Press, Ithaca 2006.

Scheff T., Bloody Revenge. Emotions, Nationalism and War, Routledge, 2019. (Crossref)

Scheff T., Emotions, The Social Bond and Human Reality. Part/Whole Analysis, Cambridge University Press, Cambridge 1997. (Crossref)

Scheff T., Microsociology. Discourse, Emotion and Social Structure, The University of Chicago Press, Chicago 1990.

Scheff T., Retzinger S.M., Emotions and Violence. Shame and Rage in Destructive Conflicts, Lexington Books, Lexington 1991.

Scherer K.R., Wallbott H.G., Evidence for Universality and Cultural Variation of Differential Emotion Response Patterning, „Journal of Personality and Social Psychology” 1994, t. 66, nr 2, s. 310–328, DOI: 10.1037/0022-3514.66.2.310. (Crossref)

Schuck A.R.T., Feinholdt A., News Framing Effects and Emotions. Research Trends and Developments, w: Emerging Trends in The Social and Behavioral Science, red. R. Scott, S. Kosslyn, John Wiley and Sons, Hoboken 2015, ss. 1-15, DOI: 10.1002/9781118900772.etrds0241. (Crossref)

Serrano-Puche J., Emotions and Digital Technologies. Mapping the Field of Research in Media Studies, „MEDIA@LSE Working Paper Series” 2015, nr 33, http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/39702/1/WP33_FINAL-Emotions%20and%20Digital%20Technologies.pdf (dostęp: 1.03.2021).

Simonova O., Emotional culture as sociological concept: on emotional turn in understanding of modern society, „Culture e Studi del Sociale-CuSSoc” 2019, t. 4, nr 2, s. 147-160.

Stets J., Turner J. H., Handbook of the Sociology of Emotions, t. 2, Springer, Dordrecht 2014. (Crossref)

Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Tettegah S.Y., Emotions, Technology, and Social Media, Elsevier Academic Press, London 2016.

Thamm R.A., The Classification of Emotions, w: Handbook of the Sociology of Emotions. Handbooks of Sociology and Social Research, red. J.E. Stets, J.H. Turner, Springer, Boston 2006, s. 11-37, DOI: 10.1007/978-0-387-30715-2_2. (Crossref)

Tyszka A., Kultura jest kultem wartości. Aksjologia społeczna. Studia i szkice, Wydawnictwo Antyk Marcin Dybowski, Komorów 1999.

Pobierz

Opublikowane
30.12.2020


Szegda, J. (2020). Wartości i postawy w emocjonalnych narracjach medialnych. Analiza zawartości przekazów mediów mainstreamowych w okresie pierwszej fali SARS-CoV-2. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 63(4), 21–38. https://doi.org/10.31743/znkul.13112

Joanna Szegda  joanna.szegda@gmail.com
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II https://orcid.org/0000-0002-1129-0125



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.