Wartości istotne w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Opinie studentów pedagogiki Uniwersytetu w Białymstoku

Lidia Aldona Dakowicz

Uniwersytet w Białymstoku , Polska
https://orcid.org/0000-0001-6424-1370

Agnieszka Dominika Laskowska

Uniwersytet w Białymstoku , Polska
https://orcid.org/0000-0002-8764-2457


Abstrakt

W artykule omówiono opinie badanych studentów pedagogiki Uniwersytetu w Białymstoku na temat wartości istotnych w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Poruszono zagadnienia odnoszące się do wartości, które są ważne – zdaniem respondentów – w procesie edukacji wczesnoszkolnej, jakie wartości badani zamierzają w przyszłości przekazywać swoim uczniom oraz czy zamierzają w przyszłości przekazywać te wartości, które ich zdaniem są ważne w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Badaniami objęto 84 studentów II roku studiów stacjonarnych i niestacjonarnych II stopnia pedagogiki wczesnoszkolnej. Materiał badawczy został zebrany za pomocną autorskiego kwestionariusza ankiety. Przeprowadzone analizy pozwoliły ustalić, że zdaniem badanych studentów najważniejszymi wartościami w procesie wychowania jest bycie dobrym człowiekiem i dążenie do zdobywania wiedzy, co pozostaje zbieżne z wartościami, które badani zamierzają przekazywać w przyszłości swoim uczniom. Ważne jest, aby przyszli nauczyciele pełniący istotną rolę w kształtowaniu młodego pokolenia, mieli świadomość, że szkoła stanowi nie tylko miejscem przekazywania informacji o świecie, ale pełni również funkcję wychowawczą.

Słowa kluczowe:

Edukacja wczesnoszkolna, nauczyciel, przekaz wartości, wartości, wychowanie

Bałachowicz J., Edukacja dziecka w okresie przemian kulturowych, w: Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania, red. J. Uszyńska-Jarmoc, M. Bilewicz, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2015, s. 13–37.

Braun-Gałkowska M., W tę sama stronę. Książka dla nauczycieli o wychowaniu i lekcjach wychowawczych, Wydawnictwo Krupski i S-ka, Warszawa 1994.

Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2003.

Dakowicz L.A., Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2006.

Dembo M.H., Stosowana psychologia wychowawcza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.

Dyczewski L., Kultura w kręgu wartości, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2001.

Jagielska D., Kierunki rozwoju koncepcji wychowania obywatelskiego w Polsce po II wojnie światowej – wprowadzenie do problematyki, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2018, nr 1–2, s. 139–162.

Kmiecik-Jusięga K., Wychowanie do wolności i odpowiedzialności jako istotne ogniwo współczesnej profilaktyki społecznej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2018, nr 6, s. 3–8. (Crossref)

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2004.

Lovat T., Values Education and Teachers’ Work: A quality teaching perspective, „New Horizons in Education” 2005, vol. 112, s. 2–12.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.

Mariański J., Kondycja religijna i moralna młodzieży szkół średnich w latach 1988–1998–2005–2017, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2018.

Mariański J., Nowa religijność i duchowość – mit czy rzeczywistość? Studium socjologiczne, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne, Warszawa 2019.

Mariański J., O nowej duchowości – próba opisu zjawiska „Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne” 2021, nr 1 (12), s. 40–68. (Crossref)

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Sałaciński L., Aporie wychowawcze szkoły i nauczyciela. Złudzenia transmisji wartości w edukacji, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.

Słotowińska H., Wychowanie chrześcijańskie szansą integralnego rozwoju człowieka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019.

Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1972.

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństw, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.

Sztumska B., Sztumski J., Świat wartości jako trzecie środowisko istnienia człowieka, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2018.

Tatarczuk J., Afiliacja ćwiczeń z przedmiotu metodyka wychowania fizycznego przez studentki zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej w Uniwersytecie Zielonogórskim, w: Kształcenie kadr w zakresie kultury fizycznej, red. R. Muszkieta, M. Napierała, A. Skaliy, W. Żukow, Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania, Poznań 2009, s. 60–65.

Zemło M., Szkoła w stanie anomii. Raport, Urząd Miejski w Białymstoku, Białystok 2006.

Żuk G., Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.

Pobierz

Opublikowane
30.12.2021


Dakowicz, L. A., & Laskowska, A. D. (2021). Wartości istotne w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Opinie studentów pedagogiki Uniwersytetu w Białymstoku. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 64(4), 47–62. https://doi.org/10.31743/znkul.13255

Lidia Aldona Dakowicz  l.dakowicz@uwb.edu.pl
Uniwersytet w Białymstoku https://orcid.org/0000-0001-6424-1370
Agnieszka Dominika Laskowska 
Uniwersytet w Białymstoku https://orcid.org/0000-0002-8764-2457



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.