Values Important in the Process of Early Childhood Education: Opinions of Students of Pedagogy at the University of Białystok

Lidia Aldona Dakowicz

Universirty of Bialystok , Poland
https://orcid.org/0000-0001-6424-1370

Agnieszka Dominika Laskowska

Universirty of Bialystok , Poland
https://orcid.org/0000-0002-8764-2457


Abstract

The article discusses the opinions of the surveyed students of pedagogy at the University of Białystok on the values that are important in the process of early childhood education. It deals with the issues related to the values which, according to the respondents, are important in the process of early childhood education, which values the respondents intend to transmit to their students in the future, and whether the respondents intend to transmit in the future those values which, in their opinion, are important in the process of early childhood education. The study involved 84 second-year full-time and part-time second-year undergraduate students of early childhood pedagogy. The research material was collected by means of the author's questionnaire. The analysis carried out allowed to establish that in the opinion of the students the most important values in the process of upbringing are being a good person and striving for knowledge, which is consistent with the values that the respondents intend to pass on to their students in the future. It is important for future teachers who play an important role in shaping the young generation to be aware that school is not only a place of transmitting information about the world, but also has an educational function.

Keywords:

Early childhood education, teacher, value transmission, values, upbringing



Bałachowicz J., Edukacja dziecka w okresie przemian kulturowych, w: Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania, red. J. Uszyńska-Jarmoc, M. Bilewicz, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2015, s. 13–37.

Braun-Gałkowska M., W tę sama stronę. Książka dla nauczycieli o wychowaniu i lekcjach wychowawczych, Wydawnictwo Krupski i S-ka, Warszawa 1994.

Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2003.

Dakowicz L.A., Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2006.

Dembo M.H., Stosowana psychologia wychowawcza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.

Dyczewski L., Kultura w kręgu wartości, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2001.

Jagielska D., Kierunki rozwoju koncepcji wychowania obywatelskiego w Polsce po II wojnie światowej – wprowadzenie do problematyki, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2018, nr 1–2, s. 139–162.

Kmiecik-Jusięga K., Wychowanie do wolności i odpowiedzialności jako istotne ogniwo współczesnej profilaktyki społecznej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2018, nr 6, s. 3–8. (Crossref)

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2004.

Lovat T., Values Education and Teachers’ Work: A quality teaching perspective, „New Horizons in Education” 2005, vol. 112, s. 2–12.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.

Mariański J., Kondycja religijna i moralna młodzieży szkół średnich w latach 1988–1998–2005–2017, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2018.

Mariański J., Nowa religijność i duchowość – mit czy rzeczywistość? Studium socjologiczne, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne, Warszawa 2019.

Mariański J., O nowej duchowości – próba opisu zjawiska „Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne” 2021, nr 1 (12), s. 40–68. (Crossref)

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Sałaciński L., Aporie wychowawcze szkoły i nauczyciela. Złudzenia transmisji wartości w edukacji, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.

Słotowińska H., Wychowanie chrześcijańskie szansą integralnego rozwoju człowieka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019.

Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1972.

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństw, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.

Sztumska B., Sztumski J., Świat wartości jako trzecie środowisko istnienia człowieka, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2018.

Tatarczuk J., Afiliacja ćwiczeń z przedmiotu metodyka wychowania fizycznego przez studentki zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej w Uniwersytecie Zielonogórskim, w: Kształcenie kadr w zakresie kultury fizycznej, red. R. Muszkieta, M. Napierała, A. Skaliy, W. Żukow, Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania, Poznań 2009, s. 60–65.

Zemło M., Szkoła w stanie anomii. Raport, Urząd Miejski w Białymstoku, Białystok 2006.

Żuk G., Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.


Published
2021-12-30


Dakowicz, L. A., & Laskowska, A. D. (2021). Wartości istotne w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Opinie studentów pedagogiki Uniwersytetu w Białymstoku. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 64(4), 47–62. https://doi.org/10.31743/znkul.13255

Lidia Aldona Dakowicz  l.dakowicz@uwb.edu.pl
Universirty of Bialystok https://orcid.org/0000-0001-6424-1370
Agnieszka Dominika Laskowska 
Universirty of Bialystok https://orcid.org/0000-0002-8764-2457



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.