Przemoc językowa jako zachowanie towarzyszące grającym w gry cyfrowe

Anna Granat

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej , Polska
https://orcid.org/0000-0002-9388-4831


Abstrakt

Artykuł podejmuje z perspektywy językoznawczej problem przemocy językowej jako zjawiska charakterystycznego dla użytkowników gier komputerowych. Istnienie tego problemu społecznego jest dowodzone za pomocą badań o charakterze jakościowym. W celu wyodrębnienia językowych wyznaczników przemocy z wyartykułowanych podczas gry zachowań werbalnych w badaniach posłużono się analizą i interpretacją wypowiedzi interlokutorów. Wysnute wnioski pozwalają na postawienia tezy o przyczynach popularności gier cyfrowych.

Słowa kluczowe:

gry cyfrowe, język, przemoc, środowisko użytkowników gier komputerowych

Agresja, w: Słownik języka polskiego, t. 1, red. M. Szymczak, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979, s. 17.

Andrzejewska A., Świat gier komputerowych i internetu źródłem przemocy, w: Media a przemoc. Poradnik opracowany na podstawie wystąpień na konferencji pod hasłem „Media a przemoc”, Góra św. Anny, 21–22.10.2009 r., oprac. W. Mende, Wydawnictwo i Drukarnia Świętego Krzyża, Opole 2009, s. [23–37].

Babecki M., Gry cyfrowe jako przedmiot badań w naukach o mediach, „Studia Medioznawcze” 2018, t. 19, nr 1 (72), s. 45–55.

Boniecka B., Struktura i funkcjonowanie pytań w języku polskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2000.

Cyfrowe wersje gier – czym się cechują?, https://www.komputronik.pl/informacje/cyfrowe-wersje-gier-czym-sie-cechuja/?gclid=Cj0KCQjwh6XmBRDRARIsAKNInDHNbU5ZQZ7f4fpFRlOVRK5cAmiZ-38dSYi2BGVjOrPMtaJRGAYcjdYaAsVxEALw_wcB (dostęp: 25.04.2022).

Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczne audycji radiowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004.

Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków 1991.

Feibel Th., Zabójca w dziecinnym pokoju, tłum. A. Malinow, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2006.

Gawrysiak P., Mańkowski P., Uchański A., Biblia komputerowego gracza, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1998.

Granat A., Podstawy interakcyjności w komunikacji językowej. Interakcje językowe z udziałem dzieci w wieku przedprzedszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014.

Granat A., Jak media wpływają na zachowania komunikacyjne? Odbiorcza samoświadomość dzieci w wieku szkolnym, w: Recepcja mediów przez dzieci w wieku szkolnym, red. B. Boniecka, A. Granat, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017, s. 75–111.

Granat A., Jak media wpływają na zachowania komunikacyjne? Odbiorcza samoświadomość młodzieży w wieku szkolnym – komunikat o wynikach badań, w: Recepcja mediów przez młodzież i osoby dorosłe, red. B. Boniecka, A. Granat, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018, s. 71–74.

Granat A., Jak media wpływają na zachowania komunikacyjne? Odbiorcza samoświadomość studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej – komunikat o wynikach badań, w: Recepcja mediów przez młodzież i osoby dorosłe, red. B. Boniecka, A. Granat, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018, s. 229–232.

Granat A., Rola badań nad zachowaniami językowymi dzieci w wieku przedszkolnym we wdrażaniu edukacji medialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018.

Granat A., Badania nad odbiorem przekazów masowych w praktyce edukacji medialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, Lublin 2019.

Granat A., Human Aspects of Human-Machine Dialog, w: Materìali 11-oï Mìžnarodnoï naukovoï konferencìï „Ìnformacìâ, komunìkacìâ, suspìl’stvo 2022”, Vidavnictvo L’vìvs’koï polìtehnìki, L’vìv 2022, s. 190–191.

Kowalski J., Minecraft – krótki podręcznik rodzica, https://parenting.pl/minecraft-krotki-podrecznik-rodzica (dostęp: 25.04.2022).

Kralkowska-Gątkowska K., Gry komputerowe. Rekonesans, w: Gry w języku, literaturze i kulturze, red. E. Jędrzejko, U. Żydek-Bednarczuk, Wydawnictwo Energeia, Warszawa 1997, s. 109–120.

Kudlak G., Tokarski S., Wiciński C., Gry komputerowe a wybrane elementy osobowości młodzieży gimnazjalnej, w: Agresja wirtualna vs realna. Poglądy i badania, red. Z. Majchrzyk, J.F. Terelak, Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica, Białystok 2011, s. 55–70.

Łukasz S., Magia gier wirtualnych, Wydawnictwo Mikom, Warszawa 1998.

Markowski A., Puzynina J., Kultura języka, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, Lublin 2001, s. 49–71.

Maslow A.H., Teoria hierarchii potrzeb, w: Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej, wybór i oprac. J. Reykowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964, s. 135–164.

Norma wzorcowa, w: Słownik nauki o języku, red. D. Podlawska, I. Płóciennik, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2003, s. 287.

Przekleństwo, w: Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/przeklenstwo; 2510340.html (dostęp: 25.04.2022).

Ulfik-Jaworska I., Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u graczy komputerowych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2005.

Urbańska-Galanciak D., Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.

Zbyt wulgarne momenty w CS:GO. Funny Moments, https://www.youtube.com/watch?v=wza-9c_GSX4&t=156s (dostęp: 28.04.2022).

Pobierz

Opublikowane
30.06.2022


Granat, A. (2022). Przemoc językowa jako zachowanie towarzyszące grającym w gry cyfrowe. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 65(2), 75–95. https://doi.org/10.31743/znkul.13790

Anna Granat  anna.granat@mail.umcs.pl
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej https://orcid.org/0000-0002-9388-4831



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.