Framing Emotions on Mainstream Media Instagram Feeds During the First Wave of the COVID-19 Pandemic

Justyna Szulich-Kałuża

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska
https://orcid.org/0000-0002-6845-168X

Joanna Szegda

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska
https://orcid.org/0000-0002-1129-0125


Abstrakt

Głównym celem tego artykułu jest znalezienie odpowiedzi na następujące pytania. 1) Jakie wizualne narracje na temat emocji są konstruowane i narzucane przez media głównego nurtu na swoich kanałach na Instagramie podczas pandemii COVID-19? 2) W jaki sposób nadają im ramy, uzupełniając istniejące lub tworząc nowe ikoniczno-symboliczne reprezentacje ram semantycznych wybranych emocji (radość, strach, smutek, złość)? Wybrany materiał wizualny obejmował zdjęcia oraz rysunki i został zbadany przy użyciu ilościowej i jakościowej analizy treści oraz porównawczej analizy semiologicznej. Analiza wykazała niskie nasycenie przekazów medialnych emocjami i umożliwiła opisanie medialnych ram semantycznych poszczególnych emocji według następującego schematu: doznania cielesne, gesty ekspresyjne, sytuacja społeczna i kultura emocjonalna.

Słowa kluczowe:

ramy medialne, analiza zawartości, Instagram, COVID-19, ramy emocji

Barthes R., Image. Music. Text, Fontana Press, London 1977.

Bericat E., The Sociology of Emotions: Four Decades of Progress, “Current Sociology” 2016, vol. 64, no. 3, pp. 491–513. DOI: 10.1177/0011392115588355. (Crossref)

Cohen S., Folk Devils and Moral Panics, Routledge, London 2011. (Crossref)

Davitz J., The Language of Emotion, Academic Press, New York 1969. de los Santos T.M., Nabi R.L., Emotionally Charged: Exploring the Role of Emotion in Online News Information Seeking and Processing, “Journal of Broadcasting & Electronic Media” 2019, vol. 63, no. 1, pp. 39–58. DOI: 10.1080/08838151.2019.1566861. (Crossref)

Döveling K., Harju A.A., Sommer D., From Mediatized Emotion to Digital Affect Cultures: New Technologies and Global Flows of Emotion, “Social Media + Society” 2018, vol. 4, no. 1, pp. 1–11. DOI: 10.1177/2056305117743141. (Crossref)

Ekman P., An Argument for Basic Emotions, “Cognition and Emotion” 1992, vol. 6, no. 3–4, pp. 169–200. DOI:10.1080/02699939208411068. (Crossref)

Filiciak M., Kultura konwergencji i luka uczestnictwa – w stronę edukacji medialnej, in: Kultura 2.0. Wyzwania cyfrowej przyszłości, eds. E. Bendyk, M. Filiciak, J. Hofmokl et al., Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, Warsaw 2007, pp. 43–52.

Gamson W., Modigliani A., The Changing Culture of Affirmative Action, in: Research in Political Sociology, ed. R. Braungart, Jai Press, Greenwich 1987, pp. 137–177.

Gordon S.L., Social Structural Effects on Emotions, in: Research Agendas in the Sociology of Emotions, ed. T.D. Kemper, State University of New York Press, New York 1990, pp. 145–179.

Gordon S.L., The Sociology of Sentiments and Emotions, in: Social Psychology: Sociological Perspectives, eds. M. Rosenberg, R. Turner, Basic Book, New York 1981, pp. 562–592. (Crossref)

Gross K., Brewer P.R., Sore Losers: News Frames, Policy Debates, and Emotions, “Harvard Interna- tional Journal of Press/Politics” 2007, vol. 12, no. 1, pp. 122–133. DOI:10.1177/1081180x06297231. (Crossref)

Hochschild A.R., The Managed Heart. Commercialization of Human Feeling, University of California Press, Berkely 2003 [1983]. (Crossref)

Jimenez J., Semiology for Artists and Designers, Zona Limite, Mexico 2018.

Johnson-Laird P.N., Oatley K., Basic Emotions, Rationality, and Folk Theory, “Cognition and Emotion” 1992, vol. 6, no. 3–4, pp. 201–223. DOI:10.1080/02699939208411069. (Crossref)

Kemper T.D., Themes and Variations in the Sociology of Emotions, in: Research Agendas in the Sociology of Emotions, ed. idem, State University of New York Press, New York 1990, pp. 3–23.

Kemper T.D., Predicting Emotions from Social Relations, “Social Psychology Quarterly” 1991, vol. 54, no. 4, pp. 330–342, http://www.jstor.org/stable/278684 (accessed: 10.05.2021). (Crossref)

Kim H.J., Cameron G.T., Emotions Matter in Crisis: The Role of Anger and Sadness in the Publics’ Response to Crisis News Framing and Corporate Crisis Response, “Communication Research” 2011, vol. 38, no. 6, pp. 826–855. DOI:10.1177/0093650210385813. (Crossref)

Kovach B., Rosenstiel T., The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and The Public Should Expect, Three Rivers Press, New York 2014.

Kühne R., Schemer C., The Emotional Effects of News Frames on Information Processing and Opinion Formation, “Communication Research” 2015, vol. 42, no. 3, pp. 387–407. DOI: 10.1177/0093650213514599. (Crossref)

Lasén A., Mobile Media and Affectivity: Some Thoughts about the Notion of Affective Bandwidth, in: Mobile Media and the Change of Everyday Life, eds. J.R. Höflich, G.F. Kircher, C. Linke et al., Peter Lang, New York 2010, pp. 131–154.

Lecheler S., Schuck A.R.T., de Vreese CH., Dealing with Feelings: Positive and Negative Discrete Emotions as Mediators of News Framing Effects, “Communications: The European Journal of Communication Research” 2013, vol. 38, no. 2, pp. 189–209. DOI: 10.1515/commun-2013-0011. (Crossref)

Lünenborg M., Maier T., The Turn to Affect and Emotion in Media Studies, “Media and Communication” 2018, vol. 6, no. 3, p. 1–4. DOI: 0.17645/mac.v6i3.1732. (Crossref)

Manovich L., The Language of New Media, trans. P. Cypryanski, Oficyna Wydawnicza Losgraf, Warsaw 2012.

McQuail D., Teorie komunikowania masowego, trans. M. Bucholc, A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2007.

Ochnio J., Obraz jako powszechne narzędzie komunikacji – refleksje nad semiologicznym statusem fotografii, in: Kreatywność językowa w komunikowaniu (się), eds. K. Burska, B. Cieśla, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, pp. 209–220. DOI: 10.18778/7969-404-4.17. (Crossref)

Panksepp J., Chapter 8 Fear and Anxiety Mechanisms of the Brain: Clinical Implications, in: Principles of Medical Biology, vol. 14, eds. E.E. Bittar, N. Bittar, Elsevier 2000, pp. 155–177. DOI: 10.1016/ S1569-2582(00)80010-0. (Crossref)

Rosenwein B.H., Emotional Communities in the Early Middle Ages, Cornell University Press, New York 2006.

Scherer K.R., Wallbott H.G., Evidence for Universality and Cultural Variation of Differential Emotion Response Patterning, “Journal of Personality and Social Psychology” 1994, vol. 66, no. 2, pp. 310–328. DOI: 10.1037/0022-3514.66.2.310. (Crossref)

Schuck A.R.T., Feinholdt A., News Framing Effects and Emotions: Research Trends and Developments, in: Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences, eds. R. Scott, S. Kosslyn, John Wiley and Sons, New York 2015, pp. 1–15. DOI: 10.1002/9781118900772.etrds0241. (Crossref)

Schulz W., Reconstructing Mediatization as an Analytical Concept, “European Journal of Communication” 2004, vol. 19, no. 1, p. 87–101. DOI: 10.1177/0267323104040696. (Crossref)

Serrano-Puche J., Emotions and Digital Technologies: Mapping the Field of Research in Media Studies, “MEDIA@LSE Working Paper Series” 2015, vol. 33, p. 4, http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/39702/1/WP33_FINAL-Emotions%20and%20Digital%20Technologies.pdf (accessed: 10.05.2021).

Simonova O., Emotional Culture as Sociological Concept: On Emotional Turn in Understanding of Modern Society, “Culture e Studi del Sociale-CuSSoc” 2019, vol. 4, no. 2, pp. 147–160, http://www.cussoc.it/index.php/journal/article/view/96 (accessed: 16.04.2021).

Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2005.

Tettegah S.Y., Emotions, Technology, and Social Media, Elsevier Academic Press, London 2016.

Thamm R.A., The Classification of Emotions, in: Handbook of the Sociology of Emotions. Handbooks of Sociology and Social Research, eds. J.E. Stets, J.H. Turner, Springer, New York 2006, pp. 11–37. DOI: 10.1007/978-0-387-30715-2_2. (Crossref)

Thompson J.B., The Media and Modernity: A Social Theory of The Media, Stanford University Press, Stanford 1995.


Opublikowane
30.06.2023


Szulich-Kałuża, J., & Szegda, J. (2023). Framing Emotions on Mainstream Media Instagram Feeds During the First Wave of the COVID-19 Pandemic. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 66(2), 5–30. https://doi.org/10.31743/znkul.15003

Justyna Szulich-Kałuża 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II https://orcid.org/0000-0002-6845-168X
Joanna Szegda  joanna.szegda@kul.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II https://orcid.org/0000-0002-1129-0125



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.