Postawy młodzieży wobec zjawiska Sephora kids i praktyk kosmetycznych. Analiza jakościowa
Monika Dobrogowska
John Paul II Catholic University of Lublin , Polskahttps://orcid.org/0000-0002-1219-3546
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza postaw młodzieży wobec zjawiska Sephora kids i praktyk kosmetycznych w kontekście mediatyzacji życia codziennego. W oparciu o wywiady jakościowe z młodzieżą w wieku od 13 do 16 lat wyodrębniono trzy komponenty postaw: poznawczy (wiedza kosmetyczna), afektywny (emocjonalny stosunek do wyglądu) i behawioralny (codzienne rytuały pielęgnacyjne). Wnioski wskazują, że praktyki te są istotnym elementem budowania tożsamości młodych osób, a media społecznościowe i influencerzy pełnią funkcję edukacyjną, normatywną i emocjonalną. Zjawisko Sephora kids stanowi przejaw szerszych procesów społeczno-kulturowych: przesunięcia granic dzieciństwa, konsumpcjonizmu oraz wpływu mediów na ciało i tożsamość. Analiza wpisuje się w nurt socjologii ciała, ukazując ciało młodzieży jako istotny element tożsamości i kapitału, kształtowany poprzez praktyki konsumpcyjne i medialne.
Słowa kluczowe:
młodzież, postawy, Sephora kids, socjologia ciała, media społecznościoweBibliografia
Baszewska M., Problem „dzieciństwa kulturowego” jako wytworu nowych mediów, „Ruch Filozoficzny”, t. 73, 2017, nr 2, s. 59–80. DOI: 10.12775/RF.2017.014. (Crossref)
Chang A., Gen Alpha Kids are Obsessed with Skin Care thanks to „Skinfluencers” and TikTok. Some Adults are Concerned, https://www.aol.com/news/kids-spending-big-money-skin, (dostęp: 15.02.2025).
Criddle C., The „Sephora Kids” Era Raises Concerns about Online Content, https://www.ft.com/content/9ab6ea47-bae0-45e9-87ae-3453c2181bae (dostęp: 20.01.2025).
Czerwińska A., „Zarządzanie” ciałem przez młodzież – tożsamość w stanie zagrożenia, „Zeszyty Naukowe WSG”, t. 27, 2016, nr 1, s. 145–158.
Deepha V., Amritha R., Anvitha D., Akshaya A.N., Kowsalya V., Kaniska A.P., The Impact of Social Media Influencers on Consumer Purchasing Decisions, „Library Progress International” , t. 44, 2024, nr 3, s. 28914–28920.
Fonrouge G., Barbie who? Gen Alpha Kids „Obsessed” with Skin Care Could Fuel Holiday Spending, https://www.cnbc.com/2023/11/09/gen-alpha-kids-to-fuel-holiday-skincare-spending.html (dostęp: 25.01.2025).
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum.A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Giddens A., Socjologia, tłum. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia społecznego, tłum. P. Śpiewak, PIW, Warszawa 1977.
Goffman E., Rytuał interakcyjny, tłum. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Golka M., Konstruowanie tożsamości – czynniki społeczno-kulturowe, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, t. 74, 2012, z. 2, s. 209–223. DOI: 10.14746/rpeis.2012.74.2.15. (Crossref)
Gruchoła M., Pokolenie Alpha – nowy wymiar tożsamości?, „Rozprawy Społeczne”, t. 10, 2016, nr 3, s. 5–13.
Hepp A., Hjarvard S., Lundby K., Mediatization. Empirical Perspectives: An Introduction to a Special Issue, „Communications”, t. 35, 2010, nr 3, s. 223–228. DOI: 10.1515/comm.2010.012. (Crossref)
Iannaccone A., Pre-Teens, Social Media, and Body Image: The Role of Physical Education, „Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching”, t. 4, 2024, nr 1, s. 1–10. DOI: 10.32043/jimtlt.v4i1.148.
Jakubowska H., Socjologia ciała, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009.
Kelly J.M., Garmon L.C., Perceptions of Child Beauty Pageants and Their Impacts: What Really Lies Behind the Tiara?, „Atlantic Journal of Communication”, t. 24, 2016, nr 4, s. 201–215. DOI: 10.1080/15456870.2016.1208528. (Crossref)
Kutz K.O., Espinal K., Flynn E., Cheney J., Social Media Influencers’ Impact on Consumer Purchasing Decisions, „Proceedings of the New York State Communication Association”, t. 2023, 2024, art. 4, s. 1–25.
Marzec D., Znaczenie influencer marketingu w kształtowaniu decyzji współczesnych konsumentów, „Media i Społeczeństwo” 2022, nr 16, s. 154–174. DOI: 10.53052/MiS.2022.16.10. (Crossref)
Marzec J., Ciało w procesie konstruowania tożsamości, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2018, nr 2, s. 259–284. DOI: 10.14746/kse.2018.14.18. (Crossref)
McCrindle M., Wolfinger E., The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations, University of New South Wales Press, London 2009.
McCrindle M., Fell A., Understanding Generation Alpha, McCrindle Research, Sydney 2020.
Molęda-Zdziech M., Rola mediów w kształtowaniu tożsamości współczesnego człowieka, „Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia i Prace” 2015, nr 4, s. 159–175. DOI: 10.33119/KKESSiP.2015.4.6. (Crossref)
Nursansiwi D.A., The Impact of Social Media Influencers on Consumer Behavior, „Management Studies and Business Journal”, t. 1, 2024, nr 2, s. 180–188. DOI: 10.62207/rvbrr948. (Crossref)
O’Reilly M., Parker N., Unsatisfactory Saturation: A Critical Exploration of the Notion of Saturated Sample Sizes in Qualitative Research, „Qualitative Research”, t. 13, 2013, nr 2, s. 190–197. DOI: 10.1177/1468794112446106. (Crossref)
Polański G., Pokolenia X i Y. Kompetencje społeczne. Mediatyzacja codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2021.
Rudnicki S., Ciało i tożsamość w internecie. Teoria, dyskurs, codzienność, Scholar, Warszawa 2013.
Sánchez-Reina J.R., Theophilou E., Hernández-Leo D., Medina-Bravo P., The Power of Beauty or the Tyranny of Algorithms. How Do Teens Understand Body Image on Instagram?, w: Prosumidores emergentes: redes sociales, alfabetización y creación de contenidos, red. B. Castillo-Abdul, V. García-Prieto, Dykinson, Madrid 2021, s. 429–450.
Shilling C., Socjologia ciała, tłum. M. Skowrońska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Strauss A., Corbin J., Grounded Theory Methodology: an Overview, w: Handbook of Qualitative Research, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Sage Publications, Thousand Oaks 1994, s. 273–285.
Szymczyk J., Elementy socjologii ciała, w: Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, red. M. Skrzypek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013, s. 197–222.
Wańczyk-Welc A., Pojęcie postawy, w: Postawy i styl życia młodzieży, red. Ł. Szwejka, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2024, s. 9–35.
Wiśniewska L., Znaczenie własnej cielesności w okresie adolescencji, w: Ciało spieniężone? Szkice antropologiczne i socjologiczne, red. M. S. Szczepański, B. Pawlica, A. Śliz, A. Zarębska-Mazan, Śląskie Wydawnictwa Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Katowice 2008, s. 43–52.
John Paul II Catholic University of Lublin
Dr, Katedra Socjologii Kultury, Religii i Partycypacji Społecznej, Instytut Nauk Socjologicznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
https://orcid.org/0000-0002-1219-3546Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości.
Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.
Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.
Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.




