Youth Attitudes towards the Phenomenon of Sephora Kids and Cosmetic Practices. Qualitative Analysis
Monika Dobrogowska
John Paul II Catholic University of Lublin , Polandhttps://orcid.org/0000-0002-1219-3546
Abstract
The aim of this article is to analyse young people's attitudes towards the Sephora kids phenomenon and cosmetic practices in the context of the mediatisation of everyday life. Based on qualitative interviews with young people aged 13–16, three components of attitudes were identified: cognitive (cosmetic knowledge), affective (emotional attitude towards appearance) and behavioral (daily beauty rituals). Findings indicate that these practices are an important part of young people's identity construction, with social media and influencers serving an educational, normative and emotional function. The Sephora kids phenomenon is a manifestation of broader socio-cultural processes: the shifting boundaries of childhood, consumerism and the influence of media on the body and identity.
Keywords:
youth, attitudes, Sephora kids, sociology of the body, social mediaReferences
Baszewska M., Problem „dzieciństwa kulturowego” jako wytworu nowych mediów, „Ruch Filozoficzny”, t. 73, 2017, nr 2, s. 59–80. DOI: 10.12775/RF.2017.014. (Crossref)
Chang A., Gen Alpha Kids are Obsessed with Skin Care thanks to „Skinfluencers” and TikTok. Some Adults are Concerned, https://www.aol.com/news/kids-spending-big-money-skin, (dostęp: 15.02.2025).
Criddle C., The „Sephora Kids” Era Raises Concerns about Online Content, https://www.ft.com/content/9ab6ea47-bae0-45e9-87ae-3453c2181bae (dostęp: 20.01.2025).
Czerwińska A., „Zarządzanie” ciałem przez młodzież – tożsamość w stanie zagrożenia, „Zeszyty Naukowe WSG”, t. 27, 2016, nr 1, s. 145–158.
Deepha V., Amritha R., Anvitha D., Akshaya A.N., Kowsalya V., Kaniska A.P., The Impact of Social Media Influencers on Consumer Purchasing Decisions, „Library Progress International” , t. 44, 2024, nr 3, s. 28914–28920.
Fonrouge G., Barbie who? Gen Alpha Kids „Obsessed” with Skin Care Could Fuel Holiday Spending, https://www.cnbc.com/2023/11/09/gen-alpha-kids-to-fuel-holiday-skincare-spending.html (dostęp: 25.01.2025).
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum.A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Giddens A., Socjologia, tłum. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia społecznego, tłum. P. Śpiewak, PIW, Warszawa 1977.
Goffman E., Rytuał interakcyjny, tłum. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Golka M., Konstruowanie tożsamości – czynniki społeczno-kulturowe, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, t. 74, 2012, z. 2, s. 209–223. DOI: 10.14746/rpeis.2012.74.2.15. (Crossref)
Gruchoła M., Pokolenie Alpha – nowy wymiar tożsamości?, „Rozprawy Społeczne”, t. 10, 2016, nr 3, s. 5–13.
Hepp A., Hjarvard S., Lundby K., Mediatization. Empirical Perspectives: An Introduction to a Special Issue, „Communications”, t. 35, 2010, nr 3, s. 223–228. DOI: 10.1515/comm.2010.012. (Crossref)
Iannaccone A., Pre-Teens, Social Media, and Body Image: The Role of Physical Education, „Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching”, t. 4, 2024, nr 1, s. 1–10. DOI: 10.32043/jimtlt.v4i1.148.
Jakubowska H., Socjologia ciała, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009.
Kelly J.M., Garmon L.C., Perceptions of Child Beauty Pageants and Their Impacts: What Really Lies Behind the Tiara?, „Atlantic Journal of Communication”, t. 24, 2016, nr 4, s. 201–215. DOI: 10.1080/15456870.2016.1208528. (Crossref)
Kutz K.O., Espinal K., Flynn E., Cheney J., Social Media Influencers’ Impact on Consumer Purchasing Decisions, „Proceedings of the New York State Communication Association”, t. 2023, 2024, art. 4, s. 1–25.
Marzec D., Znaczenie influencer marketingu w kształtowaniu decyzji współczesnych konsumentów, „Media i Społeczeństwo” 2022, nr 16, s. 154–174. DOI: 10.53052/MiS.2022.16.10. (Crossref)
Marzec J., Ciało w procesie konstruowania tożsamości, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2018, nr 2, s. 259–284. DOI: 10.14746/kse.2018.14.18. (Crossref)
McCrindle M., Wolfinger E., The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations, University of New South Wales Press, London 2009.
McCrindle M., Fell A., Understanding Generation Alpha, McCrindle Research, Sydney 2020.
Molęda-Zdziech M., Rola mediów w kształtowaniu tożsamości współczesnego człowieka, „Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia i Prace” 2015, nr 4, s. 159–175. DOI: 10.33119/KKESSiP.2015.4.6. (Crossref)
Nursansiwi D.A., The Impact of Social Media Influencers on Consumer Behavior, „Management Studies and Business Journal”, t. 1, 2024, nr 2, s. 180–188. DOI: 10.62207/rvbrr948. (Crossref)
O’Reilly M., Parker N., Unsatisfactory Saturation: A Critical Exploration of the Notion of Saturated Sample Sizes in Qualitative Research, „Qualitative Research”, t. 13, 2013, nr 2, s. 190–197. DOI: 10.1177/1468794112446106. (Crossref)
Polański G., Pokolenia X i Y. Kompetencje społeczne. Mediatyzacja codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2021.
Rudnicki S., Ciało i tożsamość w internecie. Teoria, dyskurs, codzienność, Scholar, Warszawa 2013.
Sánchez-Reina J.R., Theophilou E., Hernández-Leo D., Medina-Bravo P., The Power of Beauty or the Tyranny of Algorithms. How Do Teens Understand Body Image on Instagram?, w: Prosumidores emergentes: redes sociales, alfabetización y creación de contenidos, red. B. Castillo-Abdul, V. García-Prieto, Dykinson, Madrid 2021, s. 429–450.
Shilling C., Socjologia ciała, tłum. M. Skowrońska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Strauss A., Corbin J., Grounded Theory Methodology: an Overview, w: Handbook of Qualitative Research, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Sage Publications, Thousand Oaks 1994, s. 273–285.
Szymczyk J., Elementy socjologii ciała, w: Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, red. M. Skrzypek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013, s. 197–222.
Wańczyk-Welc A., Pojęcie postawy, w: Postawy i styl życia młodzieży, red. Ł. Szwejka, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2024, s. 9–35.
Wiśniewska L., Znaczenie własnej cielesności w okresie adolescencji, w: Ciało spieniężone? Szkice antropologiczne i socjologiczne, red. M. S. Szczepański, B. Pawlica, A. Śliz, A. Zarębska-Mazan, Śląskie Wydawnictwa Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Katowice 2008, s. 43–52.
John Paul II Catholic University of Lublin
Dr, Katedra Socjologii Kultury, Religii i Partycypacji Społecznej, Instytut Nauk Socjologicznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
https://orcid.org/0000-0002-1219-3546License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access journal.
Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence.
The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence.
For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.




