ARTYSTA WPISANY W DZIEŁO. MIĘDZY LAS MENINAS DIEGO VELAZQUEZA A NEW NIGHTMARE WESA CRAVENA

Stanisław Dunin-Wilczyński





Abstract

Obraz Diego Velazqueza „Las Menianas” koresponduje z filmem Wesa Cravena „Wes Craven’s New Nightmare” zarówno na płaszczyźnie tematycznej, jak i wizualnej. Łączy je nie tylko sam motyw autora wpisanego w dzieło, lecz także cel, dla którego obaj autorzy umieścili się w drugoplanowych rolach w swoich dziełach. Z jednej strony można to uznać za egotyczny akt podkreślania wagi własnej pracy. Jednocześnie jednak, na drugim poziomie staje się to grą z widzem, któremu przychodzi oglądać ich dzieła. Dzieło Wesa Cravena czerpie z konkretnego barokowego rozumienia odzwierciedlania rzeczywistości, gdzie celem jest zadziwienie przez zacieranie granicy pomiędzy światem przedstawionym obrazu a światem rzeczywistym widza.

Schlagworte:

Velazquez, Craven, autor, odzwierciedlenie, rzeczywistość

Bolter J.D., Grusin R., Remediation: Understanding New Media, Cambridge, MA 2010.
Chordá F., Computer Graphics for the Analysis of Perspective in Visual Art: “Las Meninas”, by Velázquez, “Leonardo” 1991, Vol. 24, No. 5, s. 563–567.
Egginton W., Reality is Bleeding: A Brief History of Film Dorm the Sixteenth Century, “Configurations” 2001, Vol. 9, No. 2, s. 207–229.
Foucault M., The Order of Things: An Archaeology of Human Sciences, New York 1994, s. 14–15. Kubler G., Three Remarks on the Meninas, “The Art Bulletin” 1966, Vol. 48, No. 2, s. 212–214.
Millner Kahr M., Velázquez and Las Meninas, “The Art Bulletin” 1975, Vol. 57, No. 2, s. 241.
„Never Sleep Again: The Elm Street Legacy”, film dokumentalny, reż. D. Farrands, A. Kasch, 1428 Films, 2010.
Orso S.N., A Lesson Learned: “Las Meninas,” and the State Portraits of Juan Carreño de Miranda, “Record of the Art Museum, Princeton University” 1982, Vol. 41, No. 2: Painting in Spain 1650–1700, s. 24–34.
Phillips K.R., Dark Directions: Romero, Craven, Carpenter, and the Modern Horror Film, Carbondalle 2012, s. 79–80.
Schmitter A.M., Picturing Power: Representation and “Las Meninas”, “The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 1996, Vol. 54, No. 3, s. 261.
Speth-Holterhoff S., Les peintres flamands de cabinets d’amateurs au XVIIe siècle, Bruksela 1957. Steinberg L., Velazquez’s “Las Meninas”, “October” 1981, Vol. 19, s. 45–54.
Stratton Pruitt S., Velazquez’s Las Meninas, Cambridge 2003.

Veröffentlicht
2020-11-27


Dunin-Wilczyński, S. (2020). ARTYSTA WPISANY W DZIEŁO. MIĘDZY LAS MENINAS DIEGO VELAZQUEZA A NEW NIGHTMARE WESA CRAVENA. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 57(3), 3–11. Abgerufen von https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11480

Stanisław Dunin-Wilczyński 



Lizenz

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.

Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.

Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.