Truth, Goodness, Beauty and the world 2.0

Jacek Czerwiński

Maria Curie-Skłodowska University , Poland
https://orcid.org/0000-0001-7245-785X


Abstract

The aim of this article is to describe and organize the values of truth, goodness and beauty in the context of new media. The communication revolution of recent years, called the Revolution Web. 2.0, brought significant qualitative changes in human life. The universal values of truth, goodness and beauty are present in European culture since the time of Plato, however, they are still being rediscovered. They appear in new forms that have never been known before. The reality of smartphones, mobile Internet and social media has become the basis of social communication. The functioning of fundamental values in it seems particularly difficult and important. This article is characterized by a critical and skeptical attitude towards the subject, which aims to highlight the imperfections and threats of the „brave new world”. The final word is a brief reflection on the challenges of the future and the importance of developing the Key Competences of the 21st century.

Keywords:

new media, values, digital technologies, Web 2.0, digital revolution, Internet, transcendentals, media education

Bartmiński J., Czy istnieje europejski kanon wartości?, „Etnolingwistyka” 2011, nr. 23, s. 18 – 21.
Błaszczak M., Jak ocenić wartość polityka? Perspektywa mózgu wyborców, „Filo-Sofija” 2014, nr 24, s. 273 - 287.
Błażewicz G., Rewolucja z marketing automation, Warszawa 2016.
Brzozowski P., Uniwersalna hierarchia wartości – fakt czy fikcja?, „Przegląd Psychologiczny” 2005, nr 3, s. 261 – 276.
Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, tłum. K. Rojek, Gliwice 2013.
Castells M., Władza komunikacji, tłum. J. Jedliński, P. Tomanek, Warszawa 2013.
Czerski W., Nomofobia – szczególnie groźna odmiana uzależnienia od telefonu komórkowego, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2018, nr 3. s. 212 – 217, DOI: 10.15584/eti.2018.3.30.
Duch W., Perspektywy neuromarketingu, w: Neuromarketing. Interdyscyplinarne spojrzenie na klienta, red. H. Mruk, M. Sznajder, Poznań 2008.
Dukaj J., Za długie, nie przeczytam…, „Tygodnik Powszechny”, stan na dzień 22 kwietnia 2019 r., https://www.tygodnikpowszechny.pl/za-dlugie-nie-przeczytam-142865/.
Dumont H., Istance D., Benavides F., Istota uczenia się: wykorzystanie wyników badań w praktyce, tłum. Z. Janowska, Warszawa 2013.
Encyklopedii PWN, hasło: dobro wspólne, stan na dzień 22 kwietnia 2019, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/dobro-wspolne.
Filipowicz M., Kłamstwo jako zagrożenie współczesnego społeczeństwa, „Interdyscyplinarne Studia Społeczne” 2016, nr 1, s. 59 – 73.
Florek S., Intuicyjne i krytyczne myślenie moralne w kontekście jego filogenezy i neuropsychologii, „Słupskie Studia Filozoficzne” 2012, nr 11, s. 125 – 136.
Gorodnichenko Y., Pham T., Talavera O., Social Media, Sentiment and Public Opinions: Evidence from #Brexit and #USElection, „National Bureau of Economic Research” 2018, nr 24631, DOI: 10.3386/w24631.
Hasło: Grupa Anonymous, stan na dzień 22 kwietnia 2019 r., https://pl.wikipedia.org/wiki/Anonymous.
Informacje odnośnie funkcjonowania reklamy Google, stan na dzień 22 kwietnia 2019 r., https://ads.google.com.
Kahneman D., Pułapki myślenia, tłum. P. Szymczak, Poznań 2011.
Levinson P., Nowe nowe media, tłum. A. Zawadzka, Kraków 2010.
McLuhan M., Zrozumieć media: przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Warszawa 2004.
Musiał E., Nowe media a kompetencje społeczne XXI wieku, w: Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach, red. J. Kuźma, J. Pułka, Kraków 2014, s. 69 – 80.
Opioła W., Popiołek M., Media społecznościowe. Nowe formy ekspresji politycznej, Toruń 2014.
Pariser E. The filter bubble: What the Internet is hiding from you, Nowy Jork 2011.
Pawełczyk P., Jakubowski J., Postprawda i nowe media. Czy potrzebujemy postprawdy?, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2017, nr 1, s. 197 - 212, DOI: https://doi.org/10.14746/ssp.2017.1.11.
Piechowiak M., Filozoficzne podstawy rozumienia dobra wspólnego, „Kwartalnik Filozoficzny” 2003, z. 2, s. 5 – 35.
Platon, Prawa, tłum. M. Maykowska, Warszawa 1997.
Postman N., Technopol: triumf techniki nad kulturą, tłum. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa 2004.
Postprawda słowem roku 2016, stan na dzień 22 kwietnia 2019 r., https://www.oxforddictionaries.com/press/news/2016/12/11/WOTY-16.
Przybylska-Czajkowska B., Aksjologia społeczeństwa uczącego się. Zarys problematyki, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2015, z. 85, s. 431 – 445.
Putnam R. D., Demokracja w działaniu: tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, tłum. J. Szacki, Kraków 1995.
Puzynina J., Co się dzieje z prawdą dziś?, w: Język a kultura, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2008, s. 35-49.
Ramachandran V. S., Hirstein W., Nauka wobec zagadnienia sztuki. Neurologiczna teoria doświadczenia estetycznego, tłum. M. B. Florek, P. Przybysz, „Studia z Kognitywistyki i Filozofii Umysłu” 2006, nr 2.
Słownik Języka Polskiego PWN, hasło: piękno, stan na dzień 22 kwietnia 2019 r., https://sjp.pwn.pl/slowniki/piękno.html.
Small G. W., Moody T. D., Siddarh P., Bookheimer S. Y., Your Brain on Google. Patterns of Cerebral Activation During Internet Searching, „American Journal of Geriatric Psychiatry” 2009, nr 17, s. 116 – 126.
Small G., Vorgan G., iMózg, tłum. S. Borg, Poznań 2011.
Spitzer M., Cyfrowa demencja, tłum. A. Lipiński, Słupsk 2015.
Sprutta J., Idea kalokagatii w starogreckim wychowaniu, „Nauczyciel i Szkoła” 2007, nr 36-37, s. 13 – 20.
Statystyki ilości spędzonego czasu w Internecie, stan na dzień 22 kwietnia 2019 r., https://www.telegraph.co.uk/news/2018/08/01/decade-smartphones-now-spend-entire-day-every-week-online.
Szmyd J., Zagrożone człowieczeństwo, Katowice: 2015.
Szpunar M., Internet – nowe modele komunikacyjne czy powielanie schematów właściwych mediom masowym?, „Media, Kultura, Społeczeństwo” 2011, nr 1, s. 5-16.
Szpunar M., Koncepcja bańki filtrującej a hipernarcyzm nowych mediów, „Zeszyty Prasoznawcze” 2018, nr 2, s. 191 – 200.
Tarczydło B., Neurobadania w teorii i praktyce. Wybrane aspekty, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 459, s. 62—69, DOI: 10.15611/pn.2016.459.06.
Tatarkiewicz W., Historia Filozofii Tom 1, Warszawa: 2014.
Tischner J., Myślenie w żywiole piękna, Kraków 2013.
Trzcińska J., Internet jako rewolucja, czyli wolność, równość i solidarność w XXI wieku, „Politicus” 2014, nr 1, s. 19 – 30.
Westen D., Mózg polityczny, tłum. T. Bieroń, Poznań 2014.
Wobalis M., W stronę cyfrowej dydaktyki akademickiej XXI wieku. Próba rozpoznania, „Scripta Neophilologica Posnaniensia” 2017, nr 17, s. 435-454, DOI: https://doi.org/10.14746/snp.2017.17.30.
Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2003.

Published
2020-09-24


Czerwiński, J. (2020). Triada grecka w świecie 2.0. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 62(1), 107–130. https://doi.org/10.31743/zn.2019.62.1.06

Jacek Czerwiński  jacczer@wp.pl
Maria Curie-Skłodowska University https://orcid.org/0000-0001-7245-785X



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.