Replaying works in the place of bussines activity in the perspective of private law and public law

Jerzy Szczotka

Maria Curie-Skłodowska University , Poland
https://orcid.org/0000-0003-2197-8406


Abstract

The problem undertaken in the article is of a practical nature. It arose from the conflict of commercial interests between the businessmen allied with their consumers - on the one hand, and the artistic activity sector (authors, performers, producers) - on the other. Legal provisions of the Polish Act on Copyright and Related Rights (1994) and Act on Collective Management of Copyright and Related Rights (2018) are the main legal basis applying to that question. According to this regulations, collective management organizations - acting on behalf of the authors, performers, producers of audiovisual works, producers of phonograms and videograms - have been authorized to permit (licence) and collect remuneration for the such replaying of the goods protected by copyright and related rights. The common, out of legal and critical perception of this system functioning in practice - mainly concerning the way of concluding agreement, calculating and collecting the fees – indicates incorrectly its public law origin. It has been noticed, that quite often selfish and dominating behavior of collecting societies towards its contractors, and sometime even rightholders themselves, plays a significant role in deepening this problem. In fact, from the strict legal point of view this institution essentially has pure private law nature.

Keywords:

Copyright, license, collective management organization, salary

Akty prawne
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, tekst jedn,: Dz.U. 2018 poz. 1025
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r., poz. 1191 z późn. zm.
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, tekst jedn.: Dz.U. 2017 poz. 2168
Ustawa z dnia 6 marca 2018 - Prawo przedsiębiorców, Dz. U. z 2018 r., poz. 646 z późn. zm.
Ustawa z dnia 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, Dz. z 2018 r., poz. 1296
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/26/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz udzielania licencji wieloterytorialnych dotyczących praw do utworów muzycznych do korzystania online na rynku wewnętrznym, Dz. Urz. UE L 84 z 20.03.2014, str. 72
Orzecznictwo
Wyrok SN z dnia 18 listopada 2004 r., V CK 243/04, OSP 2005, nr 11, poz. 129; Lex nr 126818
Wyrok SN z dnia 28 września 2005 r., I CK 164/05, MoP 2005, nr 20; Lex nr 356104
Postanowienie SN z dnia 2 lipca 2013 r., III SK 63/12, Lex nr 1391294
Wyrok SA we Wrocławiu z dnia 12 listopada 2003 r., I ACa 910/2003, Gazeta Prawna z 2003, nr 223
Wyrok SA w Warszawie z 8 dnia października 2004 r., VI ACa 62/04, Wok. 2005, nr 10; Lex nr 146668
Wyrok SA w Katowicach z dnia 14 marca 2008 r., I ACa 102/08, OSA w Katowicach 2008, nr 3, poz. 8; Lex nr 447157
Wyrok SA w Katowicach z dnia 13 kwietnia 2012 r., I ACa 129/12, Legalis; https://orzeczenia.ms.gov.pl.
Wyrok SA w Gdańsku z dnia 16 czerwca 2016 r., V ACa 926/15, Lex nr 2147341
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2008, III SA/Wa 301/08, Lex nr 484131
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 marca 2012, I SA/Wa 2057/11, Lex nr 1270836
Wyrok TSUE z dnia 7 grudnia 2006 r. w sprawie C-306/05 SGAE v. Rafael Hoteles SA, Zb. Orz. 2006, s. I-11519
Wyrok TSUE z dnia 4 października 2011 r. w połączonych sprawach C-403/08 i C-429/08 Football Association Premier League i inni v. QC Leisure i inni oraz Murphy v. Media Protection Services Ltd., Zb. Orz.2011, s. I-9083; Lex nr 951576
Wyrok TSUE z dnia 15 marca 2012 r., w sprawie C-135/10 Società Consortile Fonografici (SCF) v. Marco Del Corso, Zb. Orz. 2012, s. 140; Lex nr 1122808
Wyrok TSUE z dnia 15 marca 2012 r. w sprawie C-162/10, Phonographic Performance (Ireland) Limited v. Ireland, Legalis; http://curia.europa.eu/juris/celex.
Wyrok TSUE z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie C-351/12 OSA v. Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s., MoP 2014, nr 7; http://curia.europa.eu/juris/celex.
Literatura
E. Adamczyk, Po co dentysta słucha muzyki?, Rzeczpospolita PCD z 2012 r., nr 7
J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie, Warszawa 2016
J. Błeszyński, Glosa do wyroku sądu apelacyjnego z dnia 4 kwietnia 2000 r., I ACa 239/00, PUG 2003 r., nr 6
M. Bukowski, Komentarz do art. 11012 pr. aut. (w:) D. Flisak (red.) Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, LEX, 2015, nr 10561
M. Czajkowska-Dąbrowska, Glosa do wyroku SN z 18.11.2004 r., V CK 243/2004, OSP z 2005 r., nr 11, poz. 129
M. Czajkowska-Dąbrowska (w:) J. Gudowski, K. Weitz (red.) Aurea praxis. Aurea theoria. Księga pamiątkowa ku czci Profesora Tadeusza Erecińskiego. Tom II, LexisNexis 2011, nr 284081
M. Czajkowska-Dąbrowska (w:) J. Barta (red.) System Prawa Prywatnego. Tom 13. Prawo autorskie, Warszawa 2017
K. Gienas (w:) E. Ferenc-Szydełko (red.) Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2011
M. Kępiński, B. Kleban (w:) J. Barta (red.) System Prawa Prywatnego. Tom 13. Prawo autorskie, Warszawa 2017
P. Lewandowski, Dozwolony użytek z art. 24 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w świetle wyroku Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 29 sierpnia 2014 r. (tzw. sprawa fryzjera), PUG 2015, nr 10
M. Poźniak-Niedzielska (w:) M. Poźniak-Niedzielska, J. Szczotka, M. Mozgawa, Prawo autorskie i prawa pokrewne. Zarys wykładu, Bydgoszcz-Warszawa-Lublin 2007
J. Preussner-Zamorska, J. Marcinkowska, E. Laskowska (w:) J. Barta (red.) System Prawa Prywatnego. Tom 13. Prawo autorskie, Warszawa 2017
S. Stanisławska-Kloc, Komentarz do art. 24 (w:) D. Flisak (red.) Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, LEX, 2015, nr 10561
J. Szczotka, Odbiór nadawanych utworów w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, PUG 2009, nr 9
J. Szczotka, Najem i użyczenie egzemplarzy utworu jako odrębne pola eksploatacji, Warszawa 2013
P. Ślęzak, Wynagrodzenie twórców filmowych i artystów wykonawców z tytułu rozpowszechniania utworu, PiP 2008, nr 10
S. Tomczyk (w:) E. Ferenc-Szydełko (red.) Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2011
E. Traple (w:) J. Barta, R. Markiewicz (red.) Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, Warszawa 2011
E. Traple (w:) J. Barta (red.) System Prawa Prywatnego. Tom 13. Prawo autorskie, Warszawa 2017
Inne materiały
Pismo Ministra Kultury i Sztuki z dnia 1 stycznia 1996 r., DPA.024/313/96, Lex nr 2953
Pismo Ministra Kultury z dnia 10 września 2002 r., DP/WPA.024/355, Lex nr 3034
Pismo Ministra Kultury z dnia 17 października 2002 r., DP/WPA.024/324, Lex nr 3033
Obwieszczenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie ogłoszenia decyzji MKiDN o udzieleniu i o cofnięciu zezwoleń na podjęcie działalności organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, M.P. z 2009 r., nr 21, poz. 270
Orzeczenie Komisji Prawa Autorskiego z dnia 10 lipca 2013 r., sygn. akt DWIM.PZ-006/1-5/12

Published
2020-09-25


Szczotka, J. (2020). Odtwarzanie utworów w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej w perspektywie prywatnoprawnej i publicznoprawnej. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 61(4), 209–234. https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.4.209-234

Jerzy Szczotka  jerzy.szczotka@poczta.umcs.lublin.pl
Maria Curie-Skłodowska University https://orcid.org/0000-0003-2197-8406



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.