Morality of teacher’s profession – a guardian’s and tutor’s

Iwona Szewczak

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland


Abstract

The figure of a teacher represents the main tool for realisation of didactic, educational and protective functions of school. Tasks, which are put in front of teacher at present time, are unusually important, with requirements towards him or her being often too demanding . In order to live up to them, the teacher needs proper (technical and moral) expertise. A question of teacher’s professional ethos or moral attitude to vocational work also has been brought up in the article. Needless to say, without these, the realisation of basic teacher’s functions is almost impossible to conduct. The genesis of teacher’s professional morality and its scope were both presented, justfying the need of implementation of the elements of vocational ethics in the teaching process within school education.




M. Bogaj, Etos zawodowy nauczyciela, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. E. Różycka, Warszawa 2003, s. 1064-1067.
Brezinka W., Erziehung – Kunst des Möglichen, Würzburg, 1960.
Brezinka W., Metatheorie der Erziehung. Eine Einführung in die Grundlagen der Erziehungswissenschaft, der Philosophie der Erziehung und der Praktischen Pädagogik, München-Basel 1978.
Brezinka W., Glaube, Moral und Erziehung, München-Basel 1992.
Chudy W., Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, red. A. Szudra, Lublin 2009.
Duraj-Nowakowa K., Nauczyciel. Kultura – osoba – zawód, Kielce 2002.
Fel S., Etyka życia gospodarczego z elementami społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, w: P. Kawalec, A. Błachut (red.), Odpowiedzialność społeczna w innowacyjnej gospodarce, Lublin 2011, s. 52-79.
Gadacz T., Wychowanie jako spotkanie osób, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005, s. 213-235.
Herbart J. F., Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, tłum. T. Stera, Warszawa, 2007.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa, 1996, s. 19.
Kotusiewicz A.A., O miejscu pedeutologii w programie edukacji nauczycielskiej, „Edukacja: studia, badania, innowacje”, 1997, nr 1, s. 19-29.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009, s. 11-12.
Nowak M., Wychowanie etosu pracy w programie wychowawczym szkoły wyższej, w: red. E. Konovaluk, M. Nowak, Praca – etos – wychowanie, Biała Podlaska 2007.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Radlińska H., Pedagogika społeczna, Wrocław 1961, s. 71
Tyl A., Oczekiwania wobec zawodu nauczyciela w dobie globalizacji, w: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli. Spojrzenie międzykulturowe, red. S. Dylak, R. Pęczkowski, P. Denicolo, Poznań-Rzeszów 2006, s. 191-202.
Akty prawne
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela

Published
2020-09-30


Szewczak, I. (2020). Moralność zawodowa nauczyciela – dydaktyka, wychowawcy, opiekuna. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 61(4), 295–305. https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.4.295-305

Iwona Szewczak  iwkal@kul.pl
The John Paul II Catholic University of Lublin



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.