Socio-cultural value of using games and plays in education, intergenerational and intercultural integration according to edmund Bojanowski’s concept

Maria Opiela

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0002-0077-8985


Abstract

The aim of the article is to show the socio-cultural value of applications of games and plays for the benefit of innovation in education, intergenerational and intercultural integration. The use of E. Bojanowski’s concept based on a critical edition of his notes in relation to the interdisciplinary achievements of social sciences and humanities serves to develop the theoretical basis for methodical solutions. On this basis, games and plays are presented as an element of both old and modern culture. The article also highlights their importance for the integral development and education of a person and the socio-cultural value of their application in intergenerational and intercultural integration. The socio-cultural value, need, principles and ways of using the heritage of the past and its applications in contemporary educational and cultural practice are shown and justified.

Keywords:

fun, game, person, community, culture, education, integration

Gigilewicz E., Opiela M. L. (red.), Prace, szkice i notatki Edmunda Bojanowskiego. Inedita, T. 1, Lublin 2016.
Golka M., Pojmowanie zabawy, w: Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, red. J. Grad i H. Mamzer, Poznań 2004, s. 12.
Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985.
Kantor R., Zabawa w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego. Szkice o ludyzmie, ludyczności i powadze, a w istocie o jej braku, Kraków 2013.
Kantor R., Interkulturowość zabawy : obce wzory kultury zabawy i rozrywki i ich recepcja we współczesnej kulturze ludycznej Krakowa, „Relacje Międzykulturowe” 2017, nr 1, s. 161–195.
Kurowicka E., Zabawa dziecka w wieku przedszkolnym w koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego, „Roczniki Pedagogiczne” 2017, nr 9 (specjalny), s. 205–215.
Leśniewska G., Gry jako narzędzia wspierające proces edukacji, „Studia i Prace WNEIZ US” 2017, nr 1, s. 65–75.
Muchacka B., Zabawa w poznawczym rozwoju dziecka, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2014, nr 1, s. 7–18.
Nikitorowicz J., Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Białystok 1995.
Opiela M.L. (red.), Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego, Lublin 2016.
Opiela M., Osoba i rodzina wobec wyzwań cywilizacyjnych. Pedagogia integralnego rozwoju i edukacji w koncepcji ochrony Edmunda Bojanowskiego, Lublin 2019.
Paleczny T., Zabawa w czasach globalizacji, w: Wąż w raju: Zabawa w społeczeństwie konsumpcyjnym, red. R. Kantor, T. Paleczny, M. Banaszkiewicz, Kraków 2011, s. 9–29.
Romanowska T., Zabawa w kontekście kulturowym, „Civitas et Lex”, 2018, nr 3, s. 47–76.
Sikorska L., Gry i zabawy pełnią istotną funkcję w nauczaniu obcokrajowców polskiej grzeczności językowej, „Języki Obce w Szkole” 2017, nr 3, s. 97–101.
Truskolaska J., Osoba i zabawa, Lublin 2007.
Waloszek D., Kulturowy kontekst zabawy, online: http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/ Kulturowy_kontekst_zabawy [dostęp: 16 kwietnia 2020 r.].
Zabawa w: Encyklopedia PWN, online: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/zabawa;3999635.html [dostęp: 22 kwietnia 2020 r.].

Published
2020-10-06


Opiela, M. (2020). Społeczno-kulturowa wartość wykorzystania gier i zabaw w edukacji, integracji międzypokoleniowej i międzykulturowej według koncepcji Edmunda Bojanowskiego. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 63(1), 87–102. https://doi.org/10.31743/zn.2020.63.1.05

Maria Opiela  sloyola@wp.pl
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0002-0077-8985



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.