The photography as a tool for mediating war in social media – an example of the conflict photographs in eastern Ukraine

Justyna Szulich-Kałuża




Abstract

The subject of the article relates to reflections on photography as a media tool, disseminating knowledge about contemporary war conflicts on the example of the photographs of conflict in eastern Ukraine. To analyse the photography quantital content-analysis and semiotic analysis techniques were employed. For the needs of quantitative analysis, a categorizing key was elaborated, which included form and substance categories to describe photographs. The detailed analysis covered all the photos that users posted on Facebook and Vkontakte social networking posts from 1.04.2014 to 31.12.2014. In all, the research material consisted of 197 randomly selected photographs, 112 published on Facebook and 85 on Vkontakte. The results of own analyses were used to find answers to more detailed questions, which can be closed in the following problem areas: stylistic and composite forms of photographic documentation of warfare, realism or manipulation in photographic narratives of the war, characteristics of war strategy in social media.

Keywords:

the war photography, social media, content analysis, semiotic analysis



Bibliografia

Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005.
Framing of the Ukraine - Russia conflict in online and social media, red. Robert Szwed, Ryga 2016.
Hopfinger M., Kultura współczesna - audiowizualność, Warszawa 1985.
Kurowicki J., Fotografia jako zjawisko estetyczne, Toruń 2000.
Łukaszewicz A., Ku nowemu obrazowi świata. Obraz cyfrowy – dynamiczna percepcja doświadczenia?, w: Obrazy i obrazowanie w dobie mediów elektronicznych, red. V. Sajkiewicz, Katowice 2010, s. 59-67.
Manovich L., Paradoks fotografii cyfrowej, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2012, s. 536-549.
Murray S., Czy fotografie mówią prawdę, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2012, s. 468-487.
Rouille A, Fotografia między dokumentem a sztuka współczesną, Kraków 2007.
Villi M., Matikainen J., Wiadomość zdjęciowa jako forma komunikacji wspólnotowej, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2012, s. 516-535.
Szulich-Kałuża J., The role of visualization in social-media information campaigns, w: Framing of the Ukraine - Russia conflict in online and social media, red. Robert Szwed, Ryga 2016, s. 83-117.
Yee-Kuang H., The „transformation of war” debate: Through the looking glass of Urlich Beck’s World Risk Society, „International Relations”, 2006, vol. 20, no.1, s. 69-91.

Netografia:

https://www.facebook.com/RussianCrimea
https://www.facebook.com/EuroMaydan
https://www.facebook.com/radiosvobodakrym.org
http://vk.com/sdamnaleto
http://v.com/budspravjnimukraincem
http://vk.com/vosto4nuyfront
http://vk.com/revolution

Published
2020-10-19


Szulich-Kałuża, J. (2020). Fotografia jako narzędzie mediatyzacji wojny w mediach społecznościowych – na przykładzie fotografii konfliktu na wschodniej Ukrainie. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 61(1), 351–372. https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.1.351-372

Justyna Szulich-Kałuża  justyna.szulich-kaluza@kul.pl



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.