The apostolate of mercy of Blessed Edmund Bojanowski in the light of the principle of human dignity
Ireneusz Stolarczyk
Abstract
The apostolate of mercy of Blessed Edmund Bojanowski is a work of love outside the time period of the life of the Blessed. Timelessness of works of mercy makes that till nowadays his look at the other people, taking into account the concern of every man and effective participation in the development of the whole man is the theme of many apostolic initiatives. Blessed E. Bojanowski was able to see Christ in another man; he could also love Christ in another man. All this has become the force of timelessness of his initiatives to help others through the richness of works of mercy. This work shows the works of mercy of the Blessed as an act of service to respect the dignity of each and every human being. The first part introduces the understanding of the principle of human dignity in a supernatural and natural dimension. The second part shows the timeless efficacy of the works of mercy of Blessed Edmund in preserving and restoring the dignity of every person’s life. It should be noted that the fruitfulness of the works of the apostolate of mercy is an important contribution to building a social order.
Keywords:
mercy, apostolate of mercy, human dignity, principle of human dignity, social order, bl. Edmund BojanowskiReferences
Arrupe P, Czy chrześcijanie mogą przyjąć marksistowską analizę społeczeństwa?, „Chrześcijanin w Świecie” 13 (1981), nr 6, s. 141-154.
Błachnio J, Wartości narodowe w nauczaniu Jana Pawła II o prawdzie i wolności, „Przegląd Religioznawczy” 1995, nr 3 (177), s. 97-106.
Błoch B. G, Niektóre aspekty antropologii P. Teilharda de Chardin, „Humanitas” 1986, nr 11, s. 139-164.
Buchner-Jeziorska A, O równości i sprawiedliwości społecznej, „Studia Socjologiczne” 1984, nr 1 (92), s. 179-191.
Chmiel J, Człowiek obrazem Boga, „Znak” 29 (1977), nr 4 (274), s. 363-370.
Chudy W, Kłamstwo koncepcją prawdy, człowieka i społeczeństwa, „Przegląd Powszechny” 1990, nr 6, s. 393-410.
Cypko A, Określenie celów rozwoju społecznego: aspekty ogólnospołeczne i jednostkowe, „Studia Socjologiczne” 1980, nr 4 (79), s. 65-86.
Dec I, Niektóre dawniejsze i współczesne próby rozumienia osoby w „filozofii chrześcijańskiej”, „Communio” 3 (1983), nr 2, s. 103-121.
Dec I, Osoba jako podmiot w ujęciu kard. Karola Wojtyły, „Collectanea Theologica” 57 (1987), nr 3, s. 5-18.
Dobry patron bł. Edmund Bojanowski, red. G. Polak, A. Zelga, Warszawa 2015.
Drozdek Z, Prawa człowieka a rozwój społeczno-gospodarczy, „Chrześcijanin w Świecie” 10 (1978), nr 3-4, s. 77-80.
Dyczewski L, Kształcenie i wychowanie człowieka czynnikiem rozwoju społecznego, „Życie i Myśl - Zeszyty Problemowe” 1995, nr 5, s. 22-32.
Dylus A, Liberalizm? Tak, ale jaki?, „Przegląd Powszechny” 1995, nr 1, s. 91-96.
Fahrenbach H, Człowiek, „Studia Filozoficzne” 1982, nr 5-6 (198-199), s. 125-147.
Foley J. P, Bóg w globalnej wiosce, Kraków 2002.
Gałkowski J, Jan Paweł II o godności człowieka, w: Zagadnienie godności człowieka, red. J. Czerkawski, Lublin 1994, s. 103-112.
Gaudium et spes.
Gaziński B, Ład moralny a ład społeczno-gospodarczy, „Chrześcijanin w Świecie” 15 (1983), nr 5, s. 49-60.
Gogacz M, Godność osoby ludzkiej, „Więź” 17 (1974), nr 6 (194), s. 11-32.
Gogacz M, Wolność, sprawiedliwość, prawda, miłość – program dla Polski, „Roczniki Filozoficzne” 39/40 (1991/1992), nr 1, s. 193-204.
Gumała W, Własność i rozwój społeczny (O pierwszym podstawowym prawie socjologii), „Studia Socjologiczne” 1981, nr 4 (83), s. 17-28.
Ingarden R, Książeczka o człowieku, Kraków 1998.
Jan XXIII, Mater et magistra.
Kowalczyk S, Koncepcja wolności odpowiedzialnej J. Maritaina, „Colloquium Salutis” 16 (1984), s. 279-291.
Kowalczyk S, Społeczny charakter człowieka jako podstawa dialogu chrześcijańsko-marksistowskiego, „Collectanea Theologica” 41 (1971), nr 1, s. 39-52.
Krąpiec M. A, Osoba i naród wobec globalizmu, „Człowiek w Kulturze” 2002, nr 14, s. 3-16.
Krucina J, Dobro osoby a dobro wspólne, „Ateneum Kapłańskie” 62 (1970), nr 2 (74), s. 218-231.
Krucina J, Naturalne predyspozycje życia społecznego, „Colloquium Salutis” 1969 s. 165-171.
Lem S, O godności ludzkiej (Pojęcie godności w chrześcijaństwie), „W Drodze” 4 (1976), nr 5, s. 24-30.
Majka J, Człowiek w encyklikach Jana Pawła II, „Colloquium Salutis” 15 (1983), s. 33-48.
Majka J, Moralne podstawy międzynarodowej współpracy społeczno-gospodarczej i kulturalnej w świetle encykliki „Mater et Magistra”, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 6 (1963), nr 3 (23), s. 3-14.
Majka J, Teleologia rozwoju społecznego, „Chrześcijanin w Świecie” 7 (1975), nr 3, s. 27-45.
Mazurek F. J, Ochrona praw człowieka przez rozwój, „Roczniki Nauk Społecznych” 14 (1986), nr 1, s. 61-79.
Niklewski J, Świątkiewicz O, Sesja naukowa: Społeczeństwo informacyjne – mit czy rzeczywistość, „Prakseologia” 1989, nr 1-2, s. 293-299.
Pękala A, Od pracy organicznej do świętości, w: Błogosławiony Edmund Bojanowski. Serdecznie dobry człowiek, red. S. Wilk, Lublin 2000, s. 21-48.
Rauscher A, Jan Paweł II o prawach człowieka, „Ethos” 6 (1993), nr 21-22, s. 64-80.
Sługa Boży Edmund Bojanowski. Myśli, przeżycia, nauki, opr. Hołda K., Opole 1985.
Ślipko T, Imperatyw prawdy w życiu jednostkowym i społecznym, „Chrześcijanin w Świecie” 25 (1993), nr 2, s. 231-243.
Wilk S, Wstęp, w: Błogosławiony Edmund Bojanowski. Serdecznie dobry człowiek, red. S. Wilk, Lublin 2000, s. 5-7.
Zdybicka Z, Globalizm a religia, „Człowiek w Kulturze” 2002, nr 14, s. 31-41.
License
This is an open access journal.
Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence.
The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence.
For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.