Educating for harmony and spiritual beauty in the pedagogical vision of Edmund Bojanowski

Andrzej Jasnos




Abstract

Today’s world is referred to as „shaky reality”. Increasingly visible liberalism in norms and values leads to the loss of man himself in the world. Also, the perception of beauty has been shaken. Many times within the framework of the justification of lack of aesthetic education there is expressed the view of the freedom of subjective perception – beautiful is what a given person considers as such. The beauty identified in history with good and harmony has ceased to matter. The ugliness of a human being has crept into a certain degree of usurpation of consciousness and consequence in creating norms of life. It is necessary to rediscover the value of upbringing for beauty so that a person can re-discover the harmony and the desire for perfection. This article is an attempt to present a vision of education for the harmony and spiritual beauty of Edmund Bojanowski as a contemporary proposition for modern education.

Keywords:

Edmund Bojanowski, aesthetic education, beauty, harmony, values



Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1987.
Czupryn B., Wychowywać prawdziwie, w: A. Kiciński, M. Opiela (red.), Katolickie wychowanie dziecka. Rodzina przedszkole Kościół, Lublin 2016, s. 49-65.
Etcoff N., Przetrwają najpiękniejsi. Wszystko co nauka mówi o ludzkim pięknie, Warszawa 2000.
Gnitecki J., Niektóre ujęcia pedagogiki ogólnej w Polsce i na świecie, w: S. Palka (red.), Możliwości rozwijania i wykorzystywania teoretycznej wiedzy pedagogicznej, Kraków 1995, s. 141-173.
Guczalska K., Rewolucja estetyczna. Schiller i Hegel, w: Poznać człowieka. Księga jubileuszowa na siedemdziesiąte urodziny Profesora Adama Węgrzeckiego, Kraków 2007, s. 353-373.
Herbert Z., Epilog burzy, Wrocław 1998.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa 1997.
Hryszan K., Wychowanie do świętości w świetle nauczania Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, Lublin 2017.
Karney J. E., Psychopedagogika pracy, Warszawa 2007.
Kowalczyk S., Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Lublin 2011.
Kruk J., Wychowanie jako relacja etyczna w procesie negocjacji różnic - z inspiracji filozoficznych E. Levinasa. w: T. Szkudlarek (red.), Różnica, tożsamość, edukacja. Szkice z pogranicza, Kraków 1995.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków2003.
Mariański J., Zdaniewicz W., Wartości religijne i moralne młodych Polaków, Warszawa 1991.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin1999.
Olechnicki K., Załęcki P., Słownik Socjologiczny, Toruń 1997.
Opiela M. L. (red.), Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego, Lublin 2016.
Opiela M., Wychowanie estetyczne w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego, w: M. Nowak, E. Stoch, B. Borowska (red.), Z problematyki teatrologii i pedagogiki: księga jubileuszowa dedykowana Profesor Marii Barbarze Styk, Lublin 2015, s. 441-462.
Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994.
Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI w., Warszawa 2005.
Podsiad A., Więckowski Z., Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, Warszawa 1983.
Prokopiuk J. (red.), Wychowanie bez lęku: pedagogika Steinerowska, Warszawa 1992.
Schiller F., Listy o estetycznym wychowaniu człowieka, Warszawa 1843.
Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1975.
Tchorzewski de A. M., Teoria wychowania. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, w: A.M. de Tchorzewski (red.), Współczesne konteksty wychowania, Bydgoszcz 2002, s. 9-38.
Zając W., Piękno jako wartość: konteksty pedagogiczne, „Chowanna” 2008, nr 1, s. 58-70.
http://www.sosrodzice.pl/barbie-monster-high-upiorni-uczniowie/(dostęp:11.07.2017).

Published
2020-10-22


Jasnos, A. (2020). Wychowanie do harmonii i piękna duchowego w wizji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(4), 173–188. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.4.173-188

Andrzej Jasnos  jasnosa@interia.pl



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.