POSTGRADUATE STUDIES AT UNIVERSITIES OF TECHNOLOGY – EDUCATIONAL OFFER ADJUSTMENT TO THE LABOUR MARKET NEEDS

Bartosz Sobotka




Abstract

The article examines the description and analysis of postgraduate programmes in Poland delivered as part of the continuing education process. Furthermore, the author of this article presents findings of his research on technical higher education institutions offering postgraduate programmes. Factors determining whether courses of study offered in a certain higher education institution (or academic units authorised to delivering such courses) meet current needs demonstrated on the labour market, stimulate development and effective functioning of the economy (factual benefits for development of companies) and satisfy expectations held by employers and employees willing to increase their professional skills. In the summary it is concluded that postgraduate programmes will be playing the key role on education market within life-long learning.

Keywords:

Postgraduate studies, Lifelong Learning, educational offer adjustment to the labour market needs

BIBLIOGRAFIA:
Budrowska, B., „Szklany sufit”, czyli co blokuje kariery kobiet, Kultura i Historia nr 6/2004.
Dane Eurostat za 2014 rok. http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&plugin=1&language=en&pcode=tsdsc440
Dziedziczak-Foltyn, A., Lifelong learning jako niedoceniania w Polsce droga do społeczeństwa wiedzy, Serwis HR, Wolters Kluwer 2015.
Frąckiewicz L., Rączaszek A. (red.) Kapitał Społeczny, Katowice 2004.
Grotowska-Leder J., Rzecz o kształceniu dorosłych. Lifelong learning w Polsce, w perspektywie Unii Europejskiej, ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS, FOLIA SOCIOLOGICA 50, 2014
http://syntea.pl/media/materialy/Syntea_przedsiebiorstwa.pdf.
Janiak-Rejno, I. Kształcenie ustawiczne słuchaczy studiów podyplomowych – wyniki badań empirycznych, „Edukacja ustawiczna dorosłych” 2009, nr 4(67).
Kujawska J., Szuwarzyński, A., Studia podyplomowe w świetle zaleceń Europejskich Ram Kwalifikacji, „E-mentor” nr 5 (32) / 2009;
Marcinkiewicz, A., Kształcenie podyplomowe wobec rynku pracy, E-mentor, 2012, nr 2.
Poteralski, J., Ogólnopolskie badania na grupie osób odpowiedzialnych za studia podyplomowe, Szczecin, czerwiec 2013.
Raport Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA), Dorośli w systemie edukacji formalnej: polityka i praktyka w Europie, tłum. J. Czernik, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011.
Raport „Kobiety na politechnikach 2016”, Fundacja Edukacyjna Perspektywy, Marzec 2016. http://dziewczynynapolitechniki.pl/2015/images/dla-mediow/raport-kobiety-napolitechnikach-2016.pdf; (dostęp 16.05.2016).
Rozporządzenie MNiSW z 2.11.2011r. w sprawie KRK dla Szkolnictwa Wyższego, D.U.11.253.1520
Szkoły wyższe i ich finanse, GUS 2008-2014.
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym; Dz.U. nr 164, poz. 1365 z późn. zm.

Published
2020-11-03


Sobotka, B. (2020). STUDIA PODYPLOMOWE NA UCZELNIACH TECHNICZNYCH – DOSTOSOWANIE OFERTY EDUKACYJNEJ DO POTRZEB RYNKU PRACY. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(2), 303–319. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.303-319

Bartosz Sobotka  bartosz.sobotka@syntea.pl



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.