WAYS TO APPROACH THE AUTEUR THEATRE

Agnieszka Koecher-Hensel





Abstract

The article describes the development of Polish avant-garde theater in the 50s, 60s and 70s of the 20th century. The major artistic trends in theatrical art this period were discussed. Leszek Mądzika's theater was presented as a natural continuation and culmination of many theoretical ideas and explorations of artistic experimenters of this period. This article discusses the exploration of the theater authors of the described epoch which in a very expressive way were focussed in the plastic form of the Leszek Mądzik theater.

Keywords:

Theater, stage design, art, Leszek Mądzik

BIBLIOGRAPHY
Craig E., Ku nowemu teatrowi, „Pamiętnik Teatralny” 1956, z. 1, s. 59.
Kantor T., Abstrakcja umarła, niech żyje abstrakcja. O sztuce informel, „Życie Literackie” 1955, nr 50, przedruk w: T. Kantor, Pisma. Wybrał i opracował K. Pleśniarowicz. T.1 Metamorfozy,
Teksty o latach 1934-1974, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Wrocław – Kraków 2005, s. 167 – 169.
Kydryński J., Krakowski teatr konspiracyjny, „Twórczość” 1946, nr 4-5.
Lau J., Teatr Artystów Cricot, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1967, s. 193.
Makarewicz M., O Tadeuszu Kantorze, (w:) W kręgu lat czterdziestych, cz. III, red J. Chrobak, Wyd. Grupa Krakowska, Kraków 1991, s. 20-23.
SPECTACLES
Czyżewski T., poemat sceniczny Śmierć Fauna, reż. W. Dobrowolski, dekoracje, kostiumy i konferansjerka T. Cybulski, muz. J. Ekier, choreografia W. Haburzanka, tańce: B. Kaufman, J. Puget, prem. Teatr Artystów Cricot, Dom Plastyków, Kraków, 15 XI 1933.
Ribemont-Dessaignes G., widowisko sceniczne Niemy kanarek, reż. W. Krzemiński, dekoracje, kostiumy M. Jarema, Teatr Artystów Cricot, Dom Plastyków, Kraków, prem. listopad 1935.
Shaw G. B., Święta Joanna, reżyseria W. Krzemiński, scenografia., kostiumy T. Kantor, muzyka. A. Malawski, Państwowy Teatr Stary, Teatr Poezji, Kraków, premiera 12 II 1956.
Witkiewicz S. I., Mątwa, reż. W. Dobrowolski,, dekoracje, kostiumy H. Wiciński, muz. L. Goldfluss, (Arten), taniec J. Puget, aktorzy: M. Bulicz, W. Dobrowolski, J. Dobrowolska-Miklaszewska, Z. Dywińska, B. Szelest. Sztukę poprzedziła inscenizacja Śmierci Maharadży, którą odegrał Zespół Żywego Słowa UJ, Teatr Artystów Cricot, Dom Plastyków, Kraków, prem. 8 XII 1933.
Wyspiański S., Wyzwolenie (Cz. I i III), opracowanie tekstu A. Polewka i W. Woźnik, reż. W. Woźnik, inscenizacja J. Jarema, kostiumy Wolff-Bogucka, dekoracje Klimek, Marczyński, Stern, ilustrację muzyczną (Chopin, Szymanowski, Strawiński) zaaranżował L. Arten. Kierownik muzycznego nagrania K. Osiejewski.

Published
2020-11-04


Koecher-Hensel, A. (2020). WAYS TO APPROACH THE AUTEUR THEATRE. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(1), 11–20. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11335

Agnieszka Koecher-Hensel 



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.