IMAGES AT LARGE I.E. ON ART IN THREE-DIMENSIONAL SPACE, ON THE EXAMPLE OF LESZEK MĄDZIK’S ART

Dominika Łarionow





Abstract

This article discusses the work of Leszek Mądziek, focusing mainly on his activities within the framework of the author’s theater of the Artistic Stage of KUL. It has been operating since the 1970s within the administrative structures of the Lublin Catholic University. Mądzik Theater has survived all the economic crises of the 70s and 80s and the social connected with the period of political transformation of the 90s. The artist worked all the time, creating performances with extremely consistent aesthetics. His performances are characterized by a lack of verbal layer, an objectification of the actor and unusual ability to create space using prosaic elements such as wrapping paper, ropes or using different valorisation of the lighting he gains using a large number of spotlights. The author tries to show how the activity of Mądzika, which most critics always placed outside the mainstream of the aesthetics of the Polish theater of the twentieth and twenty-first century, in fact, turns out to be in many cases precursors to, inter alia, the use of new media in the theater or construction of the nameless contemporary hero – an Everyman of new millennium.

Keywords:

Theater, stage design, art, Leszek Mądzik

BIBLIOGRAPHY
Belting Hans, Faces. Historia twarzy, trans. Tadeusz Zatorski, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2015
Dębowska Anna S. „Rycerskość wieśniacza” i „Pajace”: dobre śpiewanie w Poznaniu, „Gazeta Wyborcza”, 7.02.2015.
Gołaczyńska Magdalena, Mozaika współczesności. Teatr alternatywny w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
Hal Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku (The Return of the Real: The Avant-Garde at the End of the 20th Century), translated by Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Universitas, Cracow 2012.
Jawłowska Aldona, Więcej niż teatr, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986. Konic Paweł, Teatr artystyczny i jego przedmiot, „Dialog”, 1989, nr 10 Leszek Mądzik i jego teatr, Warszawa 1998.
Leszek Mądzik. Scena Plastyczna KUL, ed Piotr Zieliński, Lublin 1995.
Łarionow Dominika, Przestrzenie obrazów Leszka Mądzika, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2008.
Marczyński Jacek Mrok zamiast włoskiego słońca, „Ruch Muzyczny”, no 24/2015.
Mądzik Leszek, Myślę obrazami, „Teatr”, 1983, nr 6.
Mc Kenzie Jon Performuj ... albo. Od dyscypliny do performansu (Perform or Else. From Discipline to Performance), trans. Tomasz Kubikowski, Universitas, Cracow 2011.
Mc Kenzie Jon, Global Feeling (Almost) all you need is love in: Perofmance Design ed. By Dorota Hannah and Olav Harsløf, Musuem Tusculanum Press, Univesity of Copenhagen, Copenhagen 2008.
Ostrowska Joanna, „Teatr może być w byle kącie”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014. Plassard Didier, L’acteur en effigie. Figure de l’homme artifical dans le théâtre des avant-gardes historique, Allemagne, France, Italie, Institute Internationale de la Marionette, L’Âge d’Homme, Charleville-Méziéres, Lausanne 1992.
Taranienko Zbigniew, Teatr bez dramatu, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, warszawa 1979.
Teatr bezsłownej prawdy. Scena Plastyczna Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, ed Wojciech Chudy, Lublin 1990.

Published
2020-11-04


Łarionow, D. (2020). IMAGES AT LARGE I.E. ON ART IN THREE-DIMENSIONAL SPACE, ON THE EXAMPLE OF LESZEK MĄDZIK’S ART. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(1), 21–34. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11336

Dominika Łarionow 



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.