OBRAZ „ZWYKŁEGO” CZŁOWIEKA A MAGAZYNACH TRUE STORY

Olga Dąbrowska-Cendrowska





Abstract

The dynamic development of women press has resulted, on the one hand, in the strengthening of the market position of the general issues magazines, such as “Twój Styl”, “Claudia” or “Przyjaciółka” but on the other hand in the emergence of other numerous thematic groups, which in time created smaller press sub- segments such as cooking magazines, true story magazines, house decorating magazines, magazines for parents or magazines of the type people. True story – growing sector of the press addressed to women in Poland, has been dominated by Phoenix Press, which in the years 1990 –2014 released 21 titles. At the same time Edipresse portfolio contained 8 periodicals. This offer was complemented by two magazines from Bauer Media Group Poland. In this way, readers received 31 titles dealing with daily lives of ordinary people. Despite the internal diversity, all the magazines allotted most space to the publication of stories in which the heroes were “ordinary people” like “you and me”. This article attempts to answer the question: how “an ordinar” man was presented on the pages of these periodicals; what made the “human stories sell well” and to whom these magazines were addressed.

Keywords:

true story, confession magazines, Phoenix Press, Edipresse Poland



Bibliografia:

Dąbrowska-Cendrowska O., Coraz więcej specjalizacji, czyli działalność koncernów z zagranicznym kapitałem na polskim rynku prasowym „Zeszyty Prasoznawcze” 2012, nr 1–2.
Dziki S., Wstęp do współczesnej typologii prasy, Kraków 1989.
Earle D.M., Smith G. C.,True Stories from Real Life: Hearst’s Smart Set, Macfadden’s Confessional form, and Selective Reading [online]. Dostępny w Internecie: < http://uwf.edu/dearle/ earlesmithjmps.pdf > [dostęp: 12.02.2015].
Encyklopedia wiedzy o prasie, red.,J. Maślanki, Wrocław 1976. Gerbner G., The Social Role of the Confession Magazines [online]. Dostępny w Internecie: < http:// http://socpro.oxfordjournals.org/content/6/1/29 > [dostęp: 12.04.2014].
Kawalerowicz S., Vlognation, „Przekrój” 2013, nr 12. Kim R., Prawdziwe historie zmyślone [online]. Dostępny w Internecie: < http://www.wprost.pl/ ar/203325/Prawdziwe-historie-zmyslone/?pg=2> [dostęp: 13.09.2014].
Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 2005. Loughlin B., The Women’s Magazines Short-story |Heroine, “Journalism Quaterly” 1983, nr 60. Reed D., The Popular Magazine in Britain and the United States 1880 –1960, London 1997.
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2004.
Sokół Z., Transformacja prasy kobiecej (1988 –1993), w: Pięciolecie transformacji mediów (1989 –1994), red., A Słomkowska, Warszawa 1995.
Topolski M., Czasopisma z życia czytelników [online]. Dostępny w Internecie: <http://www.rynekprasowy.pl> [dostęp: 10.05.2013].
White C.L., Women’s Magazines 1693 –1968, London 1970.
Wodniak K., Współczesna „prasa serca” na polskim rynku prasowym, w: W kręgu prasy przyszłość – teraźniejszość – przeszłość, t. 3, red. G. Gzella, J. Gzella, Toruń 2004.
Wodniak K., Współczesna prasa kobieca a sprawy książki, Warszawa 2004.

Published
2020-11-06


Dąbrowska-Cendrowska, O. (2020). OBRAZ „ZWYKŁEGO” CZŁOWIEKA A MAGAZYNACH TRUE STORY. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 59(3), 29–43. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11363

Olga Dąbrowska-Cendrowska 



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.