THE TRANS-MEDIA IMAGE ANALYSIS OF “THE ORDINARY PUPIL” THROUGH THE LANCE OF MEDIA EDUCATION. DOES SHE HAVE TO HAVE ALL IN PINK AND PURPLE?

Alicja Waszkiewicz-Raviv





Abstract

Media education is a term increasingly compelling media experts, particularly studying the phenomenon of media sphere saturated with visual messages . What competence have recipients, especially children and teenagers in contact with numerous messages seems the important area of research. Who is “Violetta”? Is it the transmedia girl idol of the Argentine series, which was popularized by Disney through numerous channels of integrated marketing communication ? Is she a regular girl from the suburbs or the media product? guide in the form of the NAMLE questionnaire with questions for the analysis of representation can be a tool to make the magic image more real. Article focuses on media iconosphere, first indicates some principles that govern visual perception, then presents the practical tool to analyze „normal teenagers” from the series „ Violetta „, which can be used for media education .

Keywords:

visual communication, media education, image perception

Bibliografia
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Łódź 2014.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009.
Bogunia – Borowska M., Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej, Kraków 2005.
Dziadzia B., Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne, Kraków 2008. P. Francuz, Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin 2012.
Jay M., Downcast Eyes: The Denigration of Vision In Twentieth-Century French Thought, Berkeley 1993.
Kaczmarek M., Olejnik., A. Springer, Badania jakościowe – metody i zastosowania, Warszawa 2013.
Pieszak E., Człowiek i społeczeństwo konsumpcyjne. Dyskursy, Poznań 2013.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych, Warszawa 2010. S. Sontag, O fotografii, Kraków 2009.
Sztompka P., Wyobraźnia wizualna i socjologia, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska,
Sztompka P., Kraków 2012.B. Wojciszke. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.
Artykuły
Lee A.Y.L., Media Education: Definitions, Approaches and Development around the Globe, New Horizons in Education, Vol. 58, No. 3, 2010, s.2-13.
Rogow F., Ask, Don’t Tell: Pedagogy for media Literacy Education in the Next Decade, “Journal of Media Literacy Education” 3:1 (2001), s. 16-22.
Sasińska-Klas T., Swoistość zjawisk w komunikacji medialnej i problemy w ich badaniach empirycznych, „Studia Medioznawcze” 2014, nr 1 (56), s.18.
Netografia
http://namle.net/publications/media-literacy-definitions/ , [odczyt: 12.3.2015]. http://www.medialiteracyweek.ca/about/what-is-media-education/, [odczyt: 12.3.2015]. http://www.ofcom.org.uk/static/archive/itc/research/mapping_media_literacy.pdf, [odczyt: 12.3.2015].
http://violettapl.blogspot.com/2014/03/forbes-o-fenomenie-violetty.html Dyrektywa medialna KRRiT http://www.krrit.gov.pl/regulacje-prawne/unia-europejska/dyrektywa-medialna/pytania-i-odpowiedzi/index,2.html

Published
2020-11-16


Waszkiewicz-Raviv, A. (2020). ANALIZY TRANSMEDIALNEGO OBRAZU „ZWYKŁEJ UCZENNICY” W RAMACH EDUKACJI MEDIALNEJ. CZY ONA MUSI MIEĆ WSZYSTKO FIOLETOWO-RÓŻOWE?. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 58(3), 13–24. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11417

Alicja Waszkiewicz-Raviv 



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.