“AN EVERY MAN” AND CONTEMPORARY MASS PRESS

Olga Białek-Szwed





Abstract

In the article the author thinks about the paradigm of a so called every man. She tries to define an every man and how he is perceived by contemporary printing mass media. The aspect of an every man is examined on a number of levels: Firstly, it is the creation of „naturszczyki” or „naturalsi” as they were referred to by Wiesław Godzic i.e. artificially created celebrities, for example participants of popular reality shows. Secondly, problems of genuinely average, volnurable people such as the unemployed, single mothers or residents of downtown districts etc. Finally, extraordinarily “normal” daily life of celebrities.

Keywords:

contemporary mass press, an every man, celebrity

Bibliografia:
Czykwin E., Naznaczenie, „Pomocnik Psychologiczny” 2007, nr 21, s. 28-31. Dąbrowska A., Eufemizmy współczesnego języka polskiego, Łask 2006.
Drożdż M., Etyczne orientacje w mediosferze, Tarnów 2006.
Gietka E., Celebryci, „Polityka” 2006, nr 37, s. 4–12.
Godzic W., Szybciej, krócej, głośniej. Jasne i ciemne strony tabloidów, „Polityka”, dodatek „Niezbędnik Inteligenta” 2005, nr 25.
Godzic W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007, s. 393–394.
Hołówka J., Bez cenzury obyczajowej, „Rzeczpospolita”, 2001, nr 163, s. A6.
Karwat M., Medialna mitologia faktów, w: Współczesne oblicza mediów, red. J. Marszałek-Kawa, Toruń 2005.
Kołakowska A., Nowy realizm: odbicie beznadziejności, „Znak”, 2001, nr 2, s. 4–11.
Niezgoda A., Gdzie ma pies pogrzebane, „Polityka” 2006, nr 13, s. 107.
Ogonowska A., Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza, Kraków 2006.
Pęczak M., Gwiazdy spadły z nieba, „Polityka” 2007, nr 40, s. 68.
Płachecki M., Zwykły człowiek w tabloidach, w: Zwyczajny człowiek w niezwyczajnej sytuacji. Próba przekazania doświadczenia nieposiadającego wzoru opisywalności, red. H. Gosk, Warszawa 2009, s. 236–237.
Rosochacka K., Idole czy idioci. Nie potrafią liczyć i czytać, a psy zatrzaskują w walizkach, „Dziennik” 2006, s. 35.
Sitarczyk M., Nieletni sprawcy zabójstw. Sylwetki psychologiczne, Lublin 2005. Sowa K. ks., Jan Paweł II Superstar, „Wprost” 2006, nr 12, s. 20–28.
Środa M., Zasada powszechnego ujawniania, „Tygodnik Powszechny” 2000, nr 12, s. 1.
Netografia:
Stańczak J., Codzienna porcja nieszczęścia”, www.kulturaliberalna.pl/2011/11/15 [dostęp: 5.02.2015].
Torański B., Jak redagowany jest największy polski brukowiec, www.katolickie.media.pl/publikacje/ materialy-nadeslane [dostęp: 5.02.2015].
Wasilewski J., Język tabloidów – jego żródła i mechanizmy, www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&id=1371 [do

Published
2020-11-17


Białek-Szwed, O. (2020). „ZWYKŁY” CZŁOWIEK A WSPÓŁCZESNA PRASA MASOWA. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 58(2), 3–12. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11427

Olga Białek-Szwed  o.bialek.szwed@wp.pl



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.