COLOR AS AN ELEMENT OF SHAPING PERSONAL AND COLLECTIVE IDENTITY
Krzysztof Jurek
Abstract
The aim of this article is an attempt to analyze the function of color involving the shaping of personal and collective identity. Psychologists believe that colors emphasize human personality. Colors allow to express emotions and promote shared values. Symbols of color unite people, facilitate communication, strengthen social bonds and motivate to action. The author assumes that we live in a culture of images and color is one of the tools and methods of cognition of the social reality.
Keywords:
personal identity, collective identity, colorReferences
Bąkowska M., Barwa w architekturze współczesnej – między globalizacją a identyfikacją miejsca, „Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych” 2007, t. 3, s. 15–23.
Berlin B., Kay P., Basic Color Terms. Their Universality and Evolution, Berkley 1969. Birren F., Color Psychology and Color Therapy, New York 1961.
Boski P., O byciu Polakiem w ojczyźnie i o zmianach tożsamości kulturowo-narodowej na obczyźnie, w: P. Boski. M. Jarymowicz, H. Malewska-Meyre, Tożsamość a odmienność kulturowa, Warszawa 1992, s. 71–211.
Durkheim E., Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, przeł. A. Zadrożyńska, Warszawa 1990.
Doliński D., Kolory mówią, „Aida Media” 1996, nr 3, s. 34–35.
Dyczewski L., Kultura polska w procesie przemian, Lublin 1993.
Eco U., Pejzaż semiotyczny, przeł. A. Weinsberg, Warszawa 1972.
Gage J., Kolor i kultura: teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, przeł. J. Holzman, Kraków 2008.
Gage J., Kolor i znaczenie, sztuka, nauka i symbolika, przekł. J. Holzman, A. Żakiewicz, Kraków 2010.
Grabowska-Garczyńska K., Kolor a tożsamość – o społecznym konstruowaniu siebie, w: Kolor w kulturze, pod red. Z. Mocarskiej-Tycowej, J. Bielskiej-Krawaczyk, Toruń 2010, s. 293–303.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2008.
Jurek K., Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze, „Media – Kultura – Teologia” 2011, nr 6, s. 68–80.
Lüscher M., Diagnostyka kolorami Maxa Lüschera, Warszawa 1998.
Metelski A., Reklamowy świat zmysłów w interpretacji antropologicznej, „Literatura Ludowa” 2002, nr 1, s. 33–40.
Muggleton D., Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, przekł. A. Sadza, Kraków 2004.
Popek S., Barwy i psychika, Lublin 1999.
Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983. Saunders B., Revisiting Basic Color Terms, „Journal of the Royal Anthropological Institute” 2000, nr 1, s. 81–99.
Scott I., The Lüscher Colour Test, New York 1971.
Smolińska I.E., Kolor jako wyznacznik tożsamości społecznej, religijnej i państwowej. Na wybranych przykładach dziejów kultury Egiptu, w: Kolor w kulturze, pod red. Z. Mocarskiej-Tycowej, J. Bielskiej-Krawaczyk, Toruń 2010, s. 271–278.
Roberson D., Davidoff J., Davies I.R., Shapiro L.R., Color Categories: Evidence for the Cultural Relativity Hypothesis, „Cognitive Psychology” 2005, nr 50 (4), s. 378–411.
Netografia:
Aszkiewicz E., Święta wielkanocne w staropolskiej tradycji i zwyczajach [online], [dostęp: 02.01.2012]. Dostępny w Internecie: <http://maranciaki.pl/zwyczaje_wielkanocne.htm>.
Nowak M., Now-how [online], [dostęp: 02.01.2012]. Dostępny w Internecie: <http://www.wprost. pl/ar/3775/Knowhow/?O=3775&pg=1>.
License
This is an open access journal.
Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence.
The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence.
For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.