THE CHALLENGES FOR THE POLISH MEDIA STUDIES IN THE CONTEXT OF AXIOLOGY, JOURNALISTIC PROFESSIONALISM, RESEARCH METHODOLOGY AND THE IDENTITY OF JOURNALISTS CONSIDERATIONS ON THE CANVAS NEWESTLATEST MONOGRAPH PROF. JACKA DĄBAŁY

Tomasz Gackowski





Abstract

This article was written under the influence of reflections made in the course of reading the latest monograph of prof. Jacek Dąbała titled: Media and Journalism. Axiology – workshop – Identity, ed. Universitas, Cracow 2014. Text on the one hand seems to be a review, on the other hand it is polemics, in which writing these words decided to even develop a kind of specific problems that interested him. In this context, this article touches on issues such as the axiology of the media and now these anti-values , telegenity of presenters/journalists and its consequences for reception by the public of mass media, contemporary journalistic workshop, its capabilities and limitations, the function of theology in the media, journalistic professionalism and the greatest contemporary threats to him, the study of audiovisual methods with particular emphasis on the phenomenological approach, and finally the identity of the journalist as a cognitive construct, the operating mechanism of the mass media’s recipients and the subject of media research media studies. This text should be treated as a voice in the discussion, initiated by prof. Jacek Dąbała on ponderable issues which are not always perceived by the Polish media experts.

Keywords:

axiology, phenomenology, journalistic professionalism, journalistic identity, telegenity

Bibliografia:

Białek-Szwed O., Voyeuryzm medialny w kontekście współczesnej prasy w Polsce, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Dąbała J., W kręgu fenomenologicznej metody badania mediów, w: Zawartość mediów, czyli rozważania nad metodologią badań medioznawczych, red. T. Gackowski, seria „Media początku XXI wieku”, t. 10, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2011.
Dąbała J., Media i dziennikarstwo. Aksjologia – warsztat – tożsamość, Universitas, Kraków 2014. Dąbała J., Strukturalizm a tworzenie serwisów informacyjnych w Internecie, w: Nowe media. Nowe problemy i metody badawcze?, red. T. Gackowski, seria „Media początku XXI wieku”, t. 21, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2013.
Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Ars Nova, Poznań 1994.
Husserl E., Idea fenomenologii, przekł. J. Sidorek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Ingarden R., O dziele literackim, przekł. M. Turowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1960. Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. Maigret E., Socjologia komunikacji i mediów, przekł. I. Piechnik, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012. Mrozowski, M., Telewizyjne programy informacyjne – polskie i zagraniczne (analiza porównawcza), „Studia Medioznawcze” 2009, nr 3 (38).
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przekł. E. Klekot, seria „Niezbędnik badacza”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, red. J. Bralczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Netografia:

Jensen J., Journalism’s Identity Crisis [online], [dostęp: 30.07.2014]. Dostępny w Internecie: <www. reason.com/archives/2003/08/01/journalisms-identity-crisis/1>.
Lisowska-Magdziarz M., Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W stronę modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji), „Global Media Journal – Polish Edition” 2006, nr 1, [online], [dostęp: 30.07.2014]. Dostępny w Internecie: <www.globalmediajournal.collegium.edu.pl/artykuly/wiosna%202006/
Lisowska-Magdziarz-Zawartosc-dyskurs-semiotyka.pdf>. Lisowska-Magdziarz M., Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 2 (53), [online], [dostęp: 30.07.2014]. Dostępny w Internecie: <www.sm.id.uw.edu.pl/Numery/2013_2_53/pelny.pdf>.
Manen M. van, Practicing Phenomenological Writing, „Phenomenology + Pedagogy” 1984, t. 2, nr 1 (38), [online], [dostęp: 30.07.2014]. Dostępny w Internecie: <www.maxvanmanen.com/ files/2011/04/2007-Phenomenology-of-Practice.pdf>.

Published
2020-11-27


Gackowski, T. (2020). O WYZWANIACH DLA POLSKIEGO MEDIOZNAWSTWA W KONTEKŚCIE AKSJOLOGII, PROFESJONALIZMU DZIENNIKARSKIEGO, METODOLOGII BADAŃ ORAZ TOŻSAMOŚCI DZIENNIKARSKIEJ. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 57(3), 57–76. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11484

Tomasz Gackowski 



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.