Edmund Bojanowski’s Pedagogy of Integral Development and Education in the Multicultural Community of Africa: the Theoretical Basis for Practical Applications

Iwona Szewczak

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland


Abstract

The article deals with Blessed Edmund Bojanowski’s pedagogy of integral development and upbringing of man, built on Christian realism and personalism. Adopting the basic assumptions of Bojanowski’s conception and its anthropological foundations, his understanding of upbringing and of the role of an educator, the author points to the universality of Bojanowski’s proposal. The universal nature of his model manifests itself through its person-centred focus, a dialogical approach to upbringing that is capable of respecting the historical situatedness of actual interpersonal relations. The conception, thanks to its universal character, can be implemented in all places and times, including the multicul[1]tural community of Africa. As clearly outlined by the founder of care centres called ochronka (safe place), upbringing can contribute to shaping attitudes in pupils that enable them to participate in dialogue and in constructing their identity in the axiological contexts of their own cultures. In this way, Bojanowski’s programme perfectly matches the definition of contemporary intercultural pedagogy.

Keywords:

Blessed Edmund Bojanowski’s pedagogical thought, multiculturalism of Africa, multiculturalism and intercultural pedagogy

Brezinka W., Glaube, Moral und Erziehung, Ernst Reinhardt Verlag, München-Basel 1992. Cox T., Cultural diversity in organizations: Theory, research, and practice, Berrett-Koehler, San Francisco 1993.
Chigudu D., Strength in diversity: An opportunity for Africa’s development, «Cogent Social Sciences» 2018, n°4, p. 1–15.
Gęsiak L., Wielokulturowość. Rola religii w dynamice zjawiska, Wyd. WAM, Kraków 2007.
Golka M., Imiona wielokulturowości, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2010. http://hdr.undp.org (consulté le 20.09.2020).
Kowalczyk S., Z refleksji nad człowiekiem. Człowiek – społeczność – wartość, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1995.
Lewowicki T., W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej, dans: Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie, éds T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, Wyd. UŚ, Katowice 2000, p. 21–35.
Maryniarczyk A., Antropologiczne podstawy wychowania w przedszkolu katolickim. Kogo, dlaczego, w jakim celu wychowywać?, dans: Katolickie wychowanie dziecka, éds A. Kiciński, M. Opiela, Wyd. KUL, Lublin 2016, p. 11–23
Nikitorowicz J., Ku pograniczu i człowiekowi pogranicza w warunkach wielokulturowości – nowa idea edukacji ustawicznej, dans : Kształcenie ustawiczne do wielokulturowości, éds T. Lewo wicki, F. Szlosek, Wyd. Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Warszawa-Radom 2009, p. 119–129.
Nikitorowicz J., Wspieranie rozwoju tożsamości wielowymiarowej współczesnym wyzwaniem wy chowania w warunkach wielokulturowości, dans: U podstaw tożsamości pedagogiki. Wielowy miarowość pedagogiki – biografistyka – historia, éds R. Skrzyniarz, E. Smołka, S. Konefał, GWP, Gdańsk 2012, p. 123–145.
Nowak M., Filozofia człowieka podstawą filozofii wychowania, dans: Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów, éd. F. Adamski, Wyd. WAM, Kraków 2005, p. 133–153.
Nyati-Saleshando L., Cultural Diversity and African Language Education: The Role of Urbanization and Globalization, «Journal of Studies in Education» 2016, n°6 (1), p. 160–170.
Ochronić wychowując. Przewodnik metodyczny do program wychowania przedszkolnego według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego, éd. M. Opiela, partie 1–2, Wydawnictwo Millenium, Dębica 2009.
Olbrycht K., Wspieranie rozwoju duchowości. Perspektywa edukacji międzykulturowej, dans: Ak sjologiczne konteksty edukacji międzykulturowej, éds T. Lewowicki, B. Chojnacka-Synaszko, Ł. Kwadrans, Wyd. Adam Marszałek, Cieszyn-Warszawa-Toruń 2015, p. 11–23.
Opiela M., Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana, Wyd. KUL, Lublin 2013.
Opiela M., Osoba i rodzina wobec wyzwań cywilizacyjnych. Pedagogia integralnego rozwoju i edu kacji w koncepcji ochrony Edmunda Bojanowskiego, Wyd. KUL, Lublin 2019.
Opiela M.L., Catholic pedagogy in early childhood education: a report on a neglected field of research, «International Studies in Catholic Education», 2020, n°12, p. 172–190. Prace, szkice i notatki Edmunda Bojanowskiego. Inedita, red. E. Gigilewicz, M. Opiela, vol. 1–2,
Prace Instytutu Leksykografii KUL 4, Lublin 2016.
Sadowski A., Wielokulturowość jako czynnik zrównoważonego i inteligentnego rozwoju Polski, «Optimum. Studia Ekonomiczne», 2016, n°4 (82), p. 69–82.
Szewczak I., „Zbudowania” jako istotny element koncepcji wychowania Edmunda Bojanowskiego, «Roczniki Pedagogiczne» 2017, n°9 (45), p. 191–204.

Published
2021-10-05


Szewczak, I. (2021). Pédagogie du développement intégral et de l’éducation d’Edmund Bojanowski dans la communauté multiculturelle de l’Afrique – bases théoriques et possibilités d’application. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 63(2), 77–92. https://doi.org/10.31743/znkul.12131

Iwona Szewczak  iwkal@kul.pl
The John Paul II Catholic University of Lublin



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.