Linguistic Violence as a Phenomenon Accompanying Digital Game Users

Anna Granat

Maria Curie-Skłodowska University , Poland
https://orcid.org/0000-0002-9388-4831


Abstract

The fact that linguistic violence is a phenomenon characteristic of computer game users has been observed by many researchers, mostly psychologists. They usually express their views on this subject on presumptive grounds. In this article, the author approaches the problem from the linguistic perspective. Analysis and interpretation of the statements of interlocutors is undertaken in order to extract linguistic exponents of violence from the verbal behavior during the game. The conclusions also include claims concerning the rationale behind the high popularity of digital games.

Keywords:

digital games, faith and language were sources of the nation’s identity, violence, community of computer game users



Agresja, w: Słownik języka polskiego, t. 1, red. M. Szymczak, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979, s. 17.

Andrzejewska A., Świat gier komputerowych i internetu źródłem przemocy, w: Media a przemoc. Poradnik opracowany na podstawie wystąpień na konferencji pod hasłem „Media a przemoc”, Góra św. Anny, 21–22.10.2009 r., oprac. W. Mende, Wydawnictwo i Drukarnia Świętego Krzyża, Opole 2009, s. [23–37].

Babecki M., Gry cyfrowe jako przedmiot badań w naukach o mediach, „Studia Medioznawcze” 2018, t. 19, nr 1 (72), s. 45–55.

Boniecka B., Struktura i funkcjonowanie pytań w języku polskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2000.

Cyfrowe wersje gier – czym się cechują?, https://www.komputronik.pl/informacje/cyfrowe-wersje-gier-czym-sie-cechuja/?gclid=Cj0KCQjwh6XmBRDRARIsAKNInDHNbU5ZQZ7f4fpFRlOVRK5cAmiZ-38dSYi2BGVjOrPMtaJRGAYcjdYaAsVxEALw_wcB (dostęp: 25.04.2022).

Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczne audycji radiowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004.

Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków 1991.

Feibel Th., Zabójca w dziecinnym pokoju, tłum. A. Malinow, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2006.

Gawrysiak P., Mańkowski P., Uchański A., Biblia komputerowego gracza, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1998.

Granat A., Podstawy interakcyjności w komunikacji językowej. Interakcje językowe z udziałem dzieci w wieku przedprzedszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014.

Granat A., Jak media wpływają na zachowania komunikacyjne? Odbiorcza samoświadomość dzieci w wieku szkolnym, w: Recepcja mediów przez dzieci w wieku szkolnym, red. B. Boniecka, A. Granat, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017, s. 75–111.

Granat A., Jak media wpływają na zachowania komunikacyjne? Odbiorcza samoświadomość młodzieży w wieku szkolnym – komunikat o wynikach badań, w: Recepcja mediów przez młodzież i osoby dorosłe, red. B. Boniecka, A. Granat, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018, s. 71–74.

Granat A., Jak media wpływają na zachowania komunikacyjne? Odbiorcza samoświadomość studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej – komunikat o wynikach badań, w: Recepcja mediów przez młodzież i osoby dorosłe, red. B. Boniecka, A. Granat, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018, s. 229–232.

Granat A., Rola badań nad zachowaniami językowymi dzieci w wieku przedszkolnym we wdrażaniu edukacji medialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018.

Granat A., Badania nad odbiorem przekazów masowych w praktyce edukacji medialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, Lublin 2019.

Granat A., Human Aspects of Human-Machine Dialog, w: Materìali 11-oï Mìžnarodnoï naukovoï konferencìï „Ìnformacìâ, komunìkacìâ, suspìl’stvo 2022”, Vidavnictvo L’vìvs’koï polìtehnìki, L’vìv 2022, s. 190–191.

Kowalski J., Minecraft – krótki podręcznik rodzica, https://parenting.pl/minecraft-krotki-podrecznik-rodzica (dostęp: 25.04.2022).

Kralkowska-Gątkowska K., Gry komputerowe. Rekonesans, w: Gry w języku, literaturze i kulturze, red. E. Jędrzejko, U. Żydek-Bednarczuk, Wydawnictwo Energeia, Warszawa 1997, s. 109–120.

Kudlak G., Tokarski S., Wiciński C., Gry komputerowe a wybrane elementy osobowości młodzieży gimnazjalnej, w: Agresja wirtualna vs realna. Poglądy i badania, red. Z. Majchrzyk, J.F. Terelak, Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica, Białystok 2011, s. 55–70.

Łukasz S., Magia gier wirtualnych, Wydawnictwo Mikom, Warszawa 1998.

Markowski A., Puzynina J., Kultura języka, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, Lublin 2001, s. 49–71.

Maslow A.H., Teoria hierarchii potrzeb, w: Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej, wybór i oprac. J. Reykowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964, s. 135–164.

Norma wzorcowa, w: Słownik nauki o języku, red. D. Podlawska, I. Płóciennik, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2003, s. 287.

Przekleństwo, w: Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/przeklenstwo; 2510340.html (dostęp: 25.04.2022).

Ulfik-Jaworska I., Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u graczy komputerowych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2005.

Urbańska-Galanciak D., Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.

Zbyt wulgarne momenty w CS:GO. Funny Moments, https://www.youtube.com/watch?v=wza-9c_GSX4&t=156s (dostęp: 28.04.2022).


Published
2022-06-30


Granat, A. (2022). Przemoc językowa jako zachowanie towarzyszące grającym w gry cyfrowe. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 65(2), 75–95. https://doi.org/10.31743/znkul.13790

Anna Granat  anna.granat@mail.umcs.pl
Maria Curie-Skłodowska University https://orcid.org/0000-0002-9388-4831


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.