The Intensity of the Attitudes towards Education and the Perception of the Sources of Self-Efficacy among Prisoners

Piotr Maziarczyk

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland

Mateusz Mikołajczak

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland

Mirosław Kalinowski

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0002-4611-3380

Iwona Niewiadomska

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0002-0244-2748

Krzysztof Jurek

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0003-2641-0510


Abstract

Education in prisons is a significant aspect of prisoner rehabilitation and resocialization, yet it is often marginalized in public discourse and penitentiary policy. This study examines the challenges and prospects of education within the prison system, focusing on the needs of prisoners and the resources and opportunities available to them. The research aims to investigate the relationship between the intensity of various aspects of attitudes towards education among prisoners and their perception of self-efficacy. The study was conducted on 115 individuals serving sentences in penitentiary units within the Lublin District of the Polish Prison Service. Empirical analyses revealed significant correlations between the emotional attitudes towards education and the perception of personal successes and failures, the level of experienced stress, and persuasion from others. Meanwhile, the intensity of the cognitive attitudes towards education significantly correlated with the perception of persuasion from others, while the intensity of the behavioural aspects correlated with the level of experienced stress. Prisoners may simultaneously exhibit conflicting beliefs about education, which can be both positive and negative while experiencing high levels of stress, which indicates a loss of resources, and being successful, which reflects on capital gains.

Keywords:

sources of self-efficacy, successes, failures, intensity of stress, persuasion from others, attitudes towards education, prisoners

Bandura A., Teoria społecznego uczenia się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Centralny Zarząd Służby Więziennej, Nowy rok szkolny w więzieniu, 2020, https://www.sw.gov.pl/aktualnosc/centralny-zarzad-sluzby-wieziennej-rozpoczęcie-roku-szkolnego-w-wiezieniu (dostęp: 2.03.2020).

Hobfoll, S.E., Teoria zachowania zasobów i jej implikacje dla problematyki stresu, zdrowia i odporności, w: Teoria zachowania zasobów Stevana E. Hobfolla – polskie doświadczenia, red. E. Bielawska-Batorowicz, B. Dudek, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 17–50.

Hobfoll S.E., Halbesleben J., Neveu J.-P., Westman M., Conservation of Resources in the Organizational Context: The Reality of Resources and Their Consequences, „Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior” 2018, nr 5, s. 103–128. DOI: 10.1146/annurev-orgpsych-032117-104640.

Jędryszek A., Straty i zyski zasobów osobistych a wypalenie zawodowe u pracowników Służby Więziennej, „The Prison Systems Review” 2020, nr 107, s. 175–218.

Juczyński Z., Poczucie własnej skuteczności: teoria i pomiar, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica” 2000, nr 4, s. 11–23.

Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, red. M. Marczak, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

Niewiadomska I., Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007.

Niewiadomska I., Znaczenie zasobów psychospołecznych w procesie resocjalizacji, w: Problemy współczesnej resocjalizacji, red. L. Pytka, B.M. Nowak, Wydawnictwo Pedagogium, Warszawa 2010, s. 57–65.

Niewiadomska I., Zasoby psychospołeczne czynnikiem warunkującym pozytywną adaptację człowieka, w: Skazani na wykluczenie!? Zasoby adaptacyjne osób zagrożonych marginalizacją społeczną, red. M. Kalinowski, I. Niewiadomska, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010, s. 15–38.

Niewiadomska I., Zasoby adaptacyjne przestępców odbywających kary izolacyjne, w: Skazani na wykluczenie!? Zasoby adaptacyjne osób zagrożonych marginalizacją społeczną, red. M. Kalinowski, I. Niewiadomska, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010, s. 329–355.

Niewiadomska I., Zasoby adaptacyjne osób opuszczających zakłady karne, w: Skazani na wykluczenie!? Zasoby adaptacyjne osób zagrożonych marginalizacją społeczną, red. M. Kalinowski, I. Niewiadomska, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010, s. 357–386.

Niewiadomska I., Chwaszcz J., Augustynowicz W., Bartczuk R., Readaptacja społeczno-zawodowa więźniów. Narzędzia do diagnozowania potencjału readaptacyjnego i kapitału wspierającego, Instytut Psychoprofilaktyki i Psychoterapii, Stowarzyszenie Natanaelum, Lublin 2014.

Niewiadomska I., Experiencing Stress as an Influence Factor on the Level of Psychosocial Adaptation in One-Time and Repeated Offenders Punished with Imprisonment, „Polish Journal of Social Rehabilitation” 2015, nr 10, s. 427–452.

Niewiadomska I., Fel S., Realizacja zasady sprawiedliwości w karaniu przestępców, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II” 2016, nr 3 (59), s. 59–75.

Niewiadomska I., Mechanizmy generujące wielowymiarowe wsparcie rodzicielskie w warunkach stresu wywołanego przez pandemię COVID-19. Analiza zależności wynikających z poszerzonego modelu dopasowania zasobów Stevana Hobfolla, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2022.

Niewiadomska I., Jurek K., Mechanizmy regulujące wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w czasie pandemii COVID-19. Analiza zależności wynikających z zasad teorii zachowania zasobów Stevana Hobfolla, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2022.

Pajares F., Schunk D.H., Self-Beliefs and School Success: Self-Efficacy, Self-Concept, and and School Achievement, w: Self Perception, red. R.J. Riding, S.G. Rayner, Ablex Publishing, London 2001, s. 239–265.

Szecówka A., E-learning jako czynnik wspierający edukację osadzonych i ich readaptację społeczną, w: Kara pozbawienia wolności a readaptacja społeczna skazanych, red. A. Szerląg, Wydawnictwo Atut, Wrocław 2011, s. 225–243.

Witting A.B., Tambling R., Hobfoll S., Resource Loss, Gain, and Traumatic Stress in Couples During COVID-19, „Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy” 2023, nr 3 (15), s. 502–510.

Kulik P., Edukacja osadzonych w polskich zakładach karnych i aresztach śledczych, „Krakowskie Studia Małopolskie” 2022, nr 4 (36), s. 107–121.


Published
2024-06-28


Maziarczyk, P., Mikołajczak, M., Kalinowski, M., Niewiadomska, I., & Jurek, K. (2024). Nasilenie wymiarów konstytuujących postawę wobec edukacji a percepcja źródeł własnej skuteczności u osób odbywających karę pozbawienia wolności. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 67(2), 47–60. https://doi.org/10.31743/znkul.17379

Piotr Maziarczyk 
The John Paul II Catholic University of Lublin

Uczestnik seminarium magisterskiego z opieki społecznej, paliatywnej i hospicyjnej na kierunku nauki o rodzinie w Centrum Studiów KUL przy Areszcie Śledczym w Lublinie, prowadzonym przez ks. prof. dr. hab. Mirosława Kalinowskiego.

Mateusz Mikołajczak 
The John Paul II Catholic University of Lublin

Uczestnik seminarium magisterskiego z psychologii różnic indywidualnych w Instytucie Psychologii KUL, prowadzonym przez prof. dr. hab. Andrzeja Sękowskiego.

Mirosław Kalinowski 
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0002-4611-3380
Iwona Niewiadomska 
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0002-0244-2748
Krzysztof Jurek  kjurek@interia.eu
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0003-2641-0510



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.