Globalizacja, tożsamość i wartości w ujęciu Roberta Wuthnowa

Anna Daszewska

Szkoła Językowa „AZS” w Szczytnie , Polska


Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie koncepcji globalizacji, tożsamości i wartości społeczeństwa amerykańskiego na podstawie prac socjologa religii i kultury, Roberta Wuthnowa. Dyrektor Centrum Badań Religijnych z Uniwersytetu Princeton w Stanach Zjednoczonych opisuje zagadnienie globalizacji, prezentuje cztery zjawiska związane z integracją międzynarodową, zestawia homogeniczność ze zróżnicowaniem kultury, wskazuje na trzy sposoby na utrzymanie różnorodności oraz na nowe możliwości dla religii w dobie globalizacji. Następnie socjolog amerykański przedstawia charakterystykę tożsamości amerykańskiej, tożsamości Kościołów chrześcijańskich w Ameryce oraz związek tożsamości wiarą religijną i porządkiem moralnym. Omawiając koncepcję wartości, badacz zestawia konformizm z indywidualizmem, wyciąga wnioski na przyszłość, przedstawia rolę wartości w życiu publicznym, istotę osobistych narracji w życiu społecznym, oraz znaczenie małych grup jako wspólnot wartości w podtrzymywaniu witalności życia religijnego Amerykanów.

Słowa kluczowe:

globalizacja, tożsamość, wartości, wspólnota wartości

Bornman E., Schoonraad N. (2001), The Many Faces of Globalisation, „Mousaion”, vol. 19, nr 1, s. 93-114.

Campbell T. (2004), Globalising Equality. The Equal Worth Project, w: Globalisation and Equality, Routledge, red. K. Horton, H. Patapan, London-New-York, s. 24-48.

Coleman S. (2004), The Globalisation of Charismatic Christianity. Spreading the Gospel of Prosperity, Cambridge University Press, Cambridge-New York-Port Melbourne-Madrid-Cape Town.

Dzbyński A. (2008), Rytuał i porozumienie. Racjonalne podstawy komunikacji i wymiany w pradziejach Europy Środkowej, Instytut Archeologii Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Globalization. The Key Concepts (2007), red. A. Mooney, B. Evans, Routledge, London-New York.

Kerr D. (2004), Reclaiming Equality in a Globalised World, w: Globalisation and Equality, red. K. Horton, H. Patapan, Routledge, London-New York 2004, s. 77-94.

Mariański J. (1993), Religia i Kościół w społeczeństwie pluralistycznym. Polska lat dziewięćdziesiątych, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Mariański J. (2010), Religia w społeczeństwie ponowoczesnym. Studium socjologiczne, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Rogaczewska M. (2015), Przemiany wzorów religijności w Polsce a mechanizmy. uspołecznienia. Dostępny pod adresem: https://depotuw.ceon.pl/bitstream/handle/item/1238/-Maria%20Rogaczewska_doktorat_2015.pdf?sequence=1, [dostęp dn. 29.01.2021].

Roof W. C. (1999), Spiritual Marketplace. Baby Boomers and the Remaking of American Religion, Princeton University Press, Princeton-New Jersey.

Warchał A. (2007), Człowiek i jego tożsamość, w: Podmiot, osoba, tożsamość, red. E. Pietrzak, A. Warchał, Ł. Zaorski-Sikora, Wyższa Szkoła Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi, Łódź, s. 126-133.

Wuthnow R. (1989), Meaning and Moral Order. Explorations in Cultural Analysis, University of California Press, Berkeley- Los Angeles-London. (Crossref)

Wuthnow R. (1991), Acts of Compassion. Carying for Others and Helping Ourselves, Princeton University Press, Princeton-New Jersey.

Wuthnow R. (1993), Communities of Discourse. Ideology and Social Structure in the Reformation, the Enlightenment, and European Socialism, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts-London.

Wuthnow R. (1994), Small Groups and Spirituality. Exploring the Connections, w: I Come Away Stronger. How Small Groups are Shaping American Religion, red. R. Wuthnow, Wm. B. Eerdmans Publishing Co., Grand Rapids, Michigan, s. 1-7.

Wuthnow R. (1994), Producing the Sacred. An Essay on Public Religion, University of Illinois Press, Urbana-Chicago.

Wuthnow R. (1995), Christianity in the Twenty-first Century. Reflections on the Challenges Ahead, Oxford University Press, New York-Oxford. (Crossref)

Wuthnow R. (2002), Loose Connections. Joining Together in America's Fragmented Communities, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts-London.

Wuthnow R. (2002), The United States: Bridging the Privileged and Marginalized?, w: Democracies in Flux: The Evolution of Social Capital in Contemorary Society, red. R. D. Putnam, Oxford University Press, Oxford-New York 2002, s. 59-102. (Crossref)

Wuthnow R. (2003), Can Religion Revitalize Civil Society? An Institutional Perspective, w: Religion as Social Capital: Producing the Common Good, red. C. Smidt, Baylor University Press, Waco, s. 191-209.

Wuthnow R., Hackett C. (2003), The Social Integration of Practicioners of Non-Western Religions in the United States, „Journal for the Scientific Study of Religion”, vol. 42, nr 4, s. 651-667. (Crossref)

Wuthnow R. (2007), After the Baby Boomers. How Twenty- and Thirty-Somethings are Shaping the Future of American Religion, Princeton University Press, Princeton-Oxford. (Crossref)

Wuthnow R. (2008), American Mythos. Why Our Best Efforts to be a Better Nation Fall Short, Princeton University Press, Princeton-Oxford. (Crossref)

Wuthnow R. (2008), The Sociological Study of Values, „Sociological Forum”, vol. 23, nr 2, s. 333-343. (Crossref)

Wuthnow R. (2009), Boundless Faith. The Global Outreach of American Churches, University of California Press, Berkeley-Los Angeles-London. (Crossref)

Wuthnow R. (2013), Small-Town America. Finding Community, Shaping the Future, Princeton University Press, Princeton-Oxford. (Crossref)

Zdziech P. (2007), Globalizacja, rozwój ekonomiczny i wartości. O procesach unifikujących świat i ich wpływie na sferę aksjologii z perspektywy teorii przemiany wartości Ronalda Ingleharta, w: Religia i religijność w warunkach globalizacji, red. M. Libiszowska-Żółtkowska, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków, s. 41-53.

Pobierz


Opublikowane
2021-10-01


Daszewska, A. (2021). Globalizacja, tożsamość i wartości w ujęciu Roberta Wuthnowa. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 10(1), 145–156. https://doi.org/10.58562/zns.14738

Anna Daszewska 
Szkoła Językowa „AZS” w Szczytnie