Szanse i zagrożenia świata wirtualnego dla dzieci i młodzieży szkolnej

Sylwia Kowalska-Myśliwiecka

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , Polska

Anna Skiert

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , Polska

Maria Bernat

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , Polska


Abstrakt

Artykuł zwraca uwagę na zjawisko funkcjonowania dzieci i młodzieży w świecie wirtualnym. Definiuje pojęcie świata wirtualnego w odniesieniu do szans i zagrożeń dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz prezentuje teoretyczne aspekty tych problemów, mogące stanowić bezpośredni wpływ na proces wychowania. Artykuł podkreśla znaczenie, funkcje i zadania mediów cyfrowych w kontekście ich przydatności dla edukacji dzieci i młodzieży. Podejmuje próbę wskazania szans i zagrożeń, jakie niosą media cyfrowe, w szczególności zagrożeń zdrowia psychicznego i fizycznego oraz funkcjonowania społecznego.

Słowa kluczowe:

świat wirtualny, zagrożenia, media cyfrowe

Andrzejewska A., Bednarek J. (2009), Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Andrzejewska A. (2019), Świat wirtualny miejscem nawiązywania i utrzymywania relacji przez młodzież, w: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość Internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: Internet - konteksty społeczne i prawne, internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży, red. A. Wrońska, Wydawnictwo FRSE, Warszawa, s. 68-89.

Bednarek J., Andrzejewska A. (2009), Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Bednarek J., Andrzejewska A. (2019), Prakseologiczny wymiar profilaktyki wobec zagrożeń związanych z aktywnością dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni, w: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość Internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: Internet - konteksty społeczne i prawne, Internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży, red. A. Wrońska, Wydawnictwo FRSE, Warszawa, s.162-191.

Bednarek J. (2014), Społeczne kompetencje medialno-informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, w: Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, red. J. Bednarek, Wydawnictwo Difin, Warszawa, s.13-37.

Danowski B., Kurpińska A. (2007), Dziecko w sieci, Helion, Gliwice.

Dębski M., Bigaj M. (2019), Młodzi cyfrowi. Nowe technologie. Dobrostan. Technologie, Gdańskie

Wydawnictwo Psychologiczne, Gdynia.

Forma P. (2006), Znaczenie Internetu dla rozwoju dzieci i młodzieży, Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość, „Zeszyty Naukowe”, nr 2, s. 65-73.

Izdebski P. (2019), Internet i gry internetowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Lange R. (2021), Nastolatki 3.0 Raport z ogólnopolskiego badania uczniów, NASK-Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.

Lekka-Kowalik A. (2003), Czy cybernetyka wystarczy cyberspołeczeństwu, w: Internet i nowe technologie - ku społeczeństwu przyszłości, red. T. Zasępa, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa, s.17-27.

Lizut J. (2015), Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych, NASK – Państwowy Instytut Badawczy i WSP im. Janusza Korczaka, Warszawa.

McQuail D. (2007), Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Ostaszewski K. (2005), Druga strona ryzyka, „Remedium”, nr 2, s. 46-53.

Plichta P., Pyżalski J. (2013), Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej, Regionalne Centrum Polityki Społecznej, Łódź.

Pyżalski J. (2013), Rodzina i szkoła a przeciwdziałanie zaangażowaniu młodych ludzi w ryzykowne zachowania online, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, t. 12 (1), s.99-109.

Pyżalski J., Zdrodowska A., Tomczyk Ł., Abramczuk K. (2019), Polskie badanie Eu Kids. Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. (Crossref)

Rywczyńska A., Wójcik Sz. (2018), Rozwiązania systemowe w profilaktyce i interwencji, Bezpieczeństwo dzieci i młodzież online. Kompendium dla rodziców i profesjonalistów, Polskie Centrum Programu Safer Internet, Warszawa.

Dunaj B. (1996), Słownik współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa

Spitzer M. (2015), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Dobra Literatura, Słupsk.

Szumski W. (2013), Filozoficzny aspekt wirtualizacji i kwestia cyberontologii, w: Wirtualizacja, problemy wyzwania, skutki, red. L. Zacher, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, s.45-68.

Szymańska J., Zamecka J. (2002), Przegląd koncepcji i poglądów na temat profilaktyki, w: Profilaktyka w środowisku lokalnym, red. G. Świątkiewicz, Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa, s.19-32.

Tanaś M., Galanciak S. (2019), Dziecko w sieci zagrożeń – ryzykowne zachowania internetowe dzieci i młodzieży jako wyzwanie dla edukacji, w: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: internet - konteksty społeczne i prawne, internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży, red. A. Wrońska, Wydawnictwo FRSE, Warszawa, s.40-67.

Walęcka-Matyja K. (2013), Jakość klimatu emocjonalnego rodzin pochodzenia adolescentów jako predykator ich kompetencji emocjonalnych, „Studia Dydaktyczne”, nr 24-25, s.273-286.

Zawadzka E. (2021), Kształcenie zdalne. Dostępny pod adresem: http://www.pdffactory.com, [dostęp: 18 marca 2021].

Pobierz

Opublikowane
2022-10-01


Kowalska-Myśliwiecka, S., Skiert, . A., & Bernat, . M. (2022). Szanse i zagrożenia świata wirtualnego dla dzieci i młodzieży szkolnej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 11(1), 113–122. https://doi.org/10.58562/zns.14774

Sylwia Kowalska-Myśliwiecka  skowalska@wsns.pl
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie
Anna Skiert 
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie
Maria Bernat 
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie



Inne teksty tego samego autora