Opportunities and threats of the virtual world for children and school youth
Sylwia Kowalska-Myśliwiecka
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , PolandAnna Skiert
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , PolandMaria Bernat
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , PolandAbstract
The article draws attention to the phenomenon of children and adolescents functioning in the virtual world. Defines the concept of the virtual world in relation to opportunities and threats for school children and youth, and presents the theoretical aspects of these problems that may directly affect the upbringing process. The article emphasizes the importance, functions and tasks of digital media in the context of their usefulness for the education of children and youth. It tries to identify threats posed by digital media, in particular threats to mental and physical health and social functioning.
Keywords:
virtual world, threats, digital mediaReferences
Andrzejewska A., Bednarek J. (2009), Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Andrzejewska A. (2019), Świat wirtualny miejscem nawiązywania i utrzymywania relacji przez młodzież, w: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość Internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: Internet - konteksty społeczne i prawne, internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży, red. A. Wrońska, Wydawnictwo FRSE, Warszawa, s. 68-89.
Bednarek J., Andrzejewska A. (2009), Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Bednarek J., Andrzejewska A. (2019), Prakseologiczny wymiar profilaktyki wobec zagrożeń związanych z aktywnością dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni, w: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość Internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: Internet - konteksty społeczne i prawne, Internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży, red. A. Wrońska, Wydawnictwo FRSE, Warszawa, s.162-191.
Bednarek J. (2014), Społeczne kompetencje medialno-informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, w: Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, red. J. Bednarek, Wydawnictwo Difin, Warszawa, s.13-37.
Danowski B., Kurpińska A. (2007), Dziecko w sieci, Helion, Gliwice.
Dębski M., Bigaj M. (2019), Młodzi cyfrowi. Nowe technologie. Dobrostan. Technologie, Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne, Gdynia.
Forma P. (2006), Znaczenie Internetu dla rozwoju dzieci i młodzieży, Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość, „Zeszyty Naukowe”, nr 2, s. 65-73.
Izdebski P. (2019), Internet i gry internetowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Lange R. (2021), Nastolatki 3.0 Raport z ogólnopolskiego badania uczniów, NASK-Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.
Lekka-Kowalik A. (2003), Czy cybernetyka wystarczy cyberspołeczeństwu, w: Internet i nowe technologie - ku społeczeństwu przyszłości, red. T. Zasępa, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa, s.17-27.
Lizut J. (2015), Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych, NASK – Państwowy Instytut Badawczy i WSP im. Janusza Korczaka, Warszawa.
McQuail D. (2007), Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ostaszewski K. (2005), Druga strona ryzyka, „Remedium”, nr 2, s. 46-53.
Plichta P., Pyżalski J. (2013), Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej, Regionalne Centrum Polityki Społecznej, Łódź.
Pyżalski J. (2013), Rodzina i szkoła a przeciwdziałanie zaangażowaniu młodych ludzi w ryzykowne zachowania online, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, t. 12 (1), s.99-109.
Pyżalski J., Zdrodowska A., Tomczyk Ł., Abramczuk K. (2019), Polskie badanie Eu Kids. Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. (Crossref)
Rywczyńska A., Wójcik Sz. (2018), Rozwiązania systemowe w profilaktyce i interwencji, Bezpieczeństwo dzieci i młodzież online. Kompendium dla rodziców i profesjonalistów, Polskie Centrum Programu Safer Internet, Warszawa.
Dunaj B. (1996), Słownik współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa
Spitzer M. (2015), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Dobra Literatura, Słupsk.
Szumski W. (2013), Filozoficzny aspekt wirtualizacji i kwestia cyberontologii, w: Wirtualizacja, problemy wyzwania, skutki, red. L. Zacher, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, s.45-68.
Szymańska J., Zamecka J. (2002), Przegląd koncepcji i poglądów na temat profilaktyki, w: Profilaktyka w środowisku lokalnym, red. G. Świątkiewicz, Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa, s.19-32.
Tanaś M., Galanciak S. (2019), Dziecko w sieci zagrożeń – ryzykowne zachowania internetowe dzieci i młodzieży jako wyzwanie dla edukacji, w: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: internet - konteksty społeczne i prawne, internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży, red. A. Wrońska, Wydawnictwo FRSE, Warszawa, s.40-67.
Walęcka-Matyja K. (2013), Jakość klimatu emocjonalnego rodzin pochodzenia adolescentów jako predykator ich kompetencji emocjonalnych, „Studia Dydaktyczne”, nr 24-25, s.273-286.
Zawadzka E. (2021), Kształcenie zdalne. Dostępny pod adresem: http://www.pdffactory.com, [dostęp: 18 marca 2021].
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.