Opportunities and threats of the virtual world for children and school youth

Sylwia Kowalska-Myśliwiecka

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , Poland

Anna Skiert

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , Poland

Maria Bernat

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , Poland


Abstract

The article draws attention to the phenomenon of children and adolescents functioning in the virtual world. Defines the concept of the virtual world in relation to opportunities and threats for school children and youth, and presents the theoretical aspects of these problems that may directly affect the upbringing process. The article emphasizes the importance, functions and tasks of digital media in the context of their usefulness for the education of children and youth. It tries to identify threats posed by digital media, in particular threats to mental and physical health and social functioning.

Keywords:

virtual world, threats, digital media

Andrzejewska A., Bednarek J. (2009), Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Andrzejewska A. (2019), Świat wirtualny miejscem nawiązywania i utrzymywania relacji przez młodzież, w: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość Internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: Internet - konteksty społeczne i prawne, internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży, red. A. Wrońska, Wydawnictwo FRSE, Warszawa, s. 68-89.

Bednarek J., Andrzejewska A. (2009), Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Bednarek J., Andrzejewska A. (2019), Prakseologiczny wymiar profilaktyki wobec zagrożeń związanych z aktywnością dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni, w: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość Internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: Internet - konteksty społeczne i prawne, Internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży, red. A. Wrońska, Wydawnictwo FRSE, Warszawa, s.162-191.

Bednarek J. (2014), Społeczne kompetencje medialno-informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, w: Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, red. J. Bednarek, Wydawnictwo Difin, Warszawa, s.13-37.

Danowski B., Kurpińska A. (2007), Dziecko w sieci, Helion, Gliwice.

Dębski M., Bigaj M. (2019), Młodzi cyfrowi. Nowe technologie. Dobrostan. Technologie, Gdańskie

Wydawnictwo Psychologiczne, Gdynia.

Forma P. (2006), Znaczenie Internetu dla rozwoju dzieci i młodzieży, Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość, „Zeszyty Naukowe”, nr 2, s. 65-73.

Izdebski P. (2019), Internet i gry internetowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Lange R. (2021), Nastolatki 3.0 Raport z ogólnopolskiego badania uczniów, NASK-Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.

Lekka-Kowalik A. (2003), Czy cybernetyka wystarczy cyberspołeczeństwu, w: Internet i nowe technologie - ku społeczeństwu przyszłości, red. T. Zasępa, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa, s.17-27.

Lizut J. (2015), Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych, NASK – Państwowy Instytut Badawczy i WSP im. Janusza Korczaka, Warszawa.

McQuail D. (2007), Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Ostaszewski K. (2005), Druga strona ryzyka, „Remedium”, nr 2, s. 46-53.

Plichta P., Pyżalski J. (2013), Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej, Regionalne Centrum Polityki Społecznej, Łódź.

Pyżalski J. (2013), Rodzina i szkoła a przeciwdziałanie zaangażowaniu młodych ludzi w ryzykowne zachowania online, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, t. 12 (1), s.99-109.

Pyżalski J., Zdrodowska A., Tomczyk Ł., Abramczuk K. (2019), Polskie badanie Eu Kids. Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. (Crossref)

Rywczyńska A., Wójcik Sz. (2018), Rozwiązania systemowe w profilaktyce i interwencji, Bezpieczeństwo dzieci i młodzież online. Kompendium dla rodziców i profesjonalistów, Polskie Centrum Programu Safer Internet, Warszawa.

Dunaj B. (1996), Słownik współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa

Spitzer M. (2015), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Dobra Literatura, Słupsk.

Szumski W. (2013), Filozoficzny aspekt wirtualizacji i kwestia cyberontologii, w: Wirtualizacja, problemy wyzwania, skutki, red. L. Zacher, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, s.45-68.

Szymańska J., Zamecka J. (2002), Przegląd koncepcji i poglądów na temat profilaktyki, w: Profilaktyka w środowisku lokalnym, red. G. Świątkiewicz, Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa, s.19-32.

Tanaś M., Galanciak S. (2019), Dziecko w sieci zagrożeń – ryzykowne zachowania internetowe dzieci i młodzieży jako wyzwanie dla edukacji, w: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: internet - konteksty społeczne i prawne, internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży, red. A. Wrońska, Wydawnictwo FRSE, Warszawa, s.40-67.

Walęcka-Matyja K. (2013), Jakość klimatu emocjonalnego rodzin pochodzenia adolescentów jako predykator ich kompetencji emocjonalnych, „Studia Dydaktyczne”, nr 24-25, s.273-286.

Zawadzka E. (2021), Kształcenie zdalne. Dostępny pod adresem: http://www.pdffactory.com, [dostęp: 18 marca 2021].


Published
2022-10-01


Kowalska-Myśliwiecka, S., Skiert, . A., & Bernat, . M. (2022). Szanse i zagrożenia świata wirtualnego dla dzieci i młodzieży szkolnej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 11(1), 113–122. https://doi.org/10.58562/zns.14774

Sylwia Kowalska-Myśliwiecka  skowalska@wsns.pl
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie
Anna Skiert 
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie
Maria Bernat 
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie



Most read articles by the same author(s)