Młodzież i kampanie społeczne. Na przykładzie uczniów szkół ponadgimnazjalnych Lubelszczyzny

Błażej Dyczewski

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , Polska



Abstrakt

Artykuł dotyczy kampanii społecznych i ich odbioru przez współczesną młodzież. Celem rozważań jest zwrócenie uwagi na fakt, że treści płynące z kampanii społecznych są odbierane przez młodzież w sposób powierzchowny i hasłowy. W artykule przedstawiono zestawienie udziału kampanii społecznych w ogólnym rynku reklam telewizyjnych oraz zaprezentowano wyniki socjologicznych badań empirycznych. Niniejsze rozważania wskazują, że odbiór kampanii społecznych oraz oczekiwania wobec podejmowanych przez nie problemów związany jest z typem szkoły. Młodzież zapamiętuje te kampanie społeczne, które są bardziej radykalne, a przez to nagłaśniane przez media. Uczniowie kończący edukację egzaminem dojrzałości częściej niż uczniowie Zasadniczych Szkół Zawodowych dostrzegają kampanię społeczną w różnych obszarach życia społecznego, częściej wyrażają potrzebę jej stosowania, głównie do celów podnoszenia świadomości ekologicznej społeczeństwa.

Słowa kluczowe:

młodzież, ochrona środowiska, reklama społeczna, telewizja, organizacje ekologiczne

Dane telemetryczne AGB Nielsen Media Research. (2008), Zagregowane dane udostępnione bezpośrednio od firmy AGB Media Nielsen Research.

Benedykt XVI, (2009) Encyklika Caritas in veritate, rozdział IV.

Braun-Gałkowska M., (2005) Wpływ mediów na rodzinę i dziecko, w: Rodzina, dziecko, media, red. L. Dyczewski, Wydawnictwo Gaudium, Lublin, s. 73-85.

Dobek-Ostrowska B., R. Wiszniowski, (2007) Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Astrum, Wrocław.

Dyczewski B., (2010) Kampanie społeczne jako szansa w przezwyciężaniu społecznej defaworyzacji, w: Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, red. Hirszel K., Szczepanik R., Zbonikowski A., Modrzejewska D., Difin, Warszawa, s. 143-153.

Dyczewski L., (2012) Konieczność kompetencji medialnych w nowoczesności, w: Konieczność i różnorodność kompetencji medialnej, red. A. Sugier-Szerega, M. Sławek-Czochra, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 9-20.

Fel S., (2007) Prawa człowieka – rozwój idei, podstawa, treść i ochrona, w: Katolicka Nauka Społeczna. Podstawowe zagadnienia życia społecznego i politycznego, red. S. Fel, J. Kupny, Wydawnictwo Księgarnia Św. Jacka, Katowice, s. 57-75

Filipiak M., (2003), Homo Communicans. Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Gliński P., (2006) Style działań organizacji pozarządowych w Polsce. Grupy interesu czy pożytku publicznego?, IFiS PAN, Warszawa.

http://civicpedia.ngo.pl/x/328111;jsessionid=29D30476466862A87BB15781FF51DF17#badania_2008, z dnia: 01.03.2012 r.

http://www.kampaniespoleczne.pl/wiedza_definicje, z dnia: 18.02.2012 r.

http://www.pzu.pl/grupa-pzu/dzialalnosc-spoleczna/zaangazowanie-spoleczne/stop-wariatom-drogowym-2005-2006r, z dnia: 21.09.2017

Jawłowska A, (2002) Miejsce wartości w świecie reklamy, w: Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, red. J. Mariański, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 347-368.

Pobierz

Opublikowane
2017-10-01


Dyczewski, B. (2017). Młodzież i kampanie społeczne. Na przykładzie uczniów szkół ponadgimnazjalnych Lubelszczyzny. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 6(1), 129–148. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/zns/article/view/15062

Błażej Dyczewski 
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie



Inne teksty tego samego autora