Young people and social campaigns. On the example of pupils of post-gymnasium schools in Lubelskie
Błażej Dyczewski
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , PolandAbstract
The article deals with social campaigns and their reception by contemporary pupils. The purpose of the discussion is to draw attention to the fact that young people perceive the contents of social campaigns in a superficial and slogan way. The article presents the contribution of social campaigns in the general market of television advertising and presents the results of sociological empirical research. These considerations indicate that the reception of social campaigns and expectations for their problems are related to the type of a school. Young people remember social campaigns which are more radical and emphasized by the media. Students who graduate with maturity exams more often perceive social campaigns in different areas of social life, more often express the need for its application, mainly for the purpose of raising the ecological awareness of society than those who graduate from Basic Vocational Schools.
Keywords:
young people, environmental protection, social advertising, television, ecological organizationsReferences
Dane telemetryczne AGB Nielsen Media Research. (2008), Zagregowane dane udostępnione bezpośrednio od firmy AGB Media Nielsen Research.
Benedykt XVI, (2009) Encyklika Caritas in veritate, rozdział IV.
Braun-Gałkowska M., (2005) Wpływ mediów na rodzinę i dziecko, w: Rodzina, dziecko, media, red. L. Dyczewski, Wydawnictwo Gaudium, Lublin, s. 73-85.
Dobek-Ostrowska B., R. Wiszniowski, (2007) Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Astrum, Wrocław.
Dyczewski B., (2010) Kampanie społeczne jako szansa w przezwyciężaniu społecznej defaworyzacji, w: Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, red. Hirszel K., Szczepanik R., Zbonikowski A., Modrzejewska D., Difin, Warszawa, s. 143-153.
Dyczewski L., (2012) Konieczność kompetencji medialnych w nowoczesności, w: Konieczność i różnorodność kompetencji medialnej, red. A. Sugier-Szerega, M. Sławek-Czochra, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 9-20.
Fel S., (2007) Prawa człowieka – rozwój idei, podstawa, treść i ochrona, w: Katolicka Nauka Społeczna. Podstawowe zagadnienia życia społecznego i politycznego, red. S. Fel, J. Kupny, Wydawnictwo Księgarnia Św. Jacka, Katowice, s. 57-75
Filipiak M., (2003), Homo Communicans. Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Gliński P., (2006) Style działań organizacji pozarządowych w Polsce. Grupy interesu czy pożytku publicznego?, IFiS PAN, Warszawa.
http://civicpedia.ngo.pl/x/328111;jsessionid=29D30476466862A87BB15781FF51DF17#badania_2008, z dnia: 01.03.2012 r.
http://www.kampaniespoleczne.pl/wiedza_definicje, z dnia: 18.02.2012 r.
http://www.pzu.pl/grupa-pzu/dzialalnosc-spoleczna/zaangazowanie-spoleczne/stop-wariatom-drogowym-2005-2006r, z dnia: 21.09.2017
Jawłowska A, (2002) Miejsce wartości w świecie reklamy, w: Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, red. J. Mariański, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 347-368.
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.