Kultura pedagogiczna współczesnej kobiety, żony i matki w świetle badań

Urszula Tokarska

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , Polska



Abstrakt

Poziom wiedzy pedagogicznej dzisiejszych rodziców jest stosunkowo niski. Dotyczy to przede wszystkim świadomości potrzeb swoich dzieci, celów, zasad wychowawczych, a także zagrożeń i trudności współczesnego świata. W przeprowadzonym badaniu respondenci nie w pełni rozumieją te potrzeby dzieci, jak potrzeba akceptacji i dialogu. Wychowywanie dziecka na odpowiedzialnego obywatela i człowieka często nie jest brane pod uwagę. Ponadto, takie zasady jak dawanie przykładu czy zasada obecności, nie są w pełni realizowane przez rodziców. Poziom wiedzy na temat współczesnych zagrożeń takich , jak branie narkotyków, sekty, niekontrolowane grupy rówieśnicze jest bardzo niski. Dlatego kluczowe znaczenie ma edukacja rodziców pochodzących zarówno z obszarów wiejskich, jak i miejskich poprzez szkoły, uniwersytety i środki społecznego przekazu (telewizja, radio, prasa).




Balcerzak-Paradowska B. (1997), Sytuacja rodzin wielodzietnych, osób bezrobotnych w województwach o szczególnie wysokim bezrobociu, w: Rodzina polska u progu XXI wieku, red. H. Cudak, Mazowiecka Wyższa Szkoła Humanistyczno--Pedagogiczna, Łowicz, s. 120-145.

Cudak H.(1986), Treść i poziom kultury pedagogicznej społeczeństwa wiejskiego, „Ruch Pedagogiczny”, 1-2, s. 48-52.

Cudak H.(1987), Funkcja szkoły w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, Uniwersytet Łódzki, Łódź.

Cudak H. (1993), Kultura Pedagogiczna rodziców, „Zbliżenia – Kwartalnik Społeczno-Oświatowy”, nr 1, s. 49-58.

Dyczewski L. (1994), Rodzina, społeczeństwo, państwo, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Ferguson G. A. (1999), Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Janke A. W. (1986), Warunki opiekuńczo-wychowawcze rodzin klas V-VIII. Próba diagnozy, Toruń.

Jarosz M. (1989), Dezorganizacja w rodzinie i społeczeństwie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Kamiński A. (1974), Funkcje pedagogiki społecznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Kawula S.(1975), Świadomość wychowawcza rodziców. Stan aktualny, niektóre uwarunkowania, skutki oraz przyczyny, Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

Kukołowicz T. (1998), Rodzina wychowuje: wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej, Stalowa Wola.

Kunowski S. (1974), Rola ojca w rodzinie chrześcijańskiej, „Homo Dei” nr 2, s. 113-122.

Maciaszkowa J. (1978), Podnoszenie kultury pedagogicznej rodziny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Poręba P. (1968), Pedagogizacja rodziców, „Studia Warmińskie”, t. 6, s. 421-496.

Pospiszyl K.(1976), O miłości ojcowskiej, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa.

Tokarska U. (2002), Stan i uwarunkowania kultury pedagogicznej współczesnych rodziców w świetle badań (mps pracy doktorskiej), Archiwum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Tokarska U. (2003a), Kultura pedagogiczna rodziców, „Wychowawca”, nr 11, s. 5-6.

Tokarska U. (2003b), Osobowościowe uwarunkowania destruktywnych i konstruktywnych sposobów rozwiązania sytuacji trudnych u chłopców w okresie adolescencji, w: W służbie rodziny, red. J. Wilk, t. III, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 154-165.

Tokarska U. (2006), Stan i uwarunkowania kultury pedagogicznej współczesnych rodziców w świetle badań, „Roczniki Nauk Społecznych”, nr 2, s.123-137.

Tokarska U. (2010a), Obecność pedagogiczna rodziców, „Wychowawca”, nr 3, s. 16-17.

Tokarska U. (2010b), Wychowanie w rodzinie do pracy i kształtowanie tożsamości zawodowej u dzieci, w: Transnacjonalne Doradztwo Zawodowe, red. M. Jedynak; E. Żerel, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Lublin, s. 150-165.

Tokarska U. (2012a), Pedagogizacja rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną z elementami psychoterapii rodziny. Podręcznik multimedialny dla studentów pedagogiki, oligofrenopedagogiki, psychologii, dietetyki, nauczycieli, opiekunów i wychowawców, Archiwum Wyższej Szkoły Nauk Społecznych, Lublin.

Tokarska U. (2012b), Uniwersytet dla rodziców. Podręcznik multimedialny dla rodziców i opiekunów prawnych dziecka, Archiwum Wyższej Szkoły Nauk Społecznych, Lublin.

Tokarska U. (2015a), Pedagogizacja seniorów w Uniwersytecie Trzeciego Wieku i w Klubach Seniorów w świetle badań, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych”, nr 1, s. 7-25.

Tokarska U. (2015b), Rola dziadków w wychowaniu wnuczków, „Wychowawca”, nr 1, s. 12-13.

Wilk. J. (2002), Pedagogika rodziny, Instytut Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Ziemska M. (1969), Postawy rodzicielskie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Pobierz

Opublikowane
2016-10-01


Tokarska, U. (2016). Kultura pedagogiczna współczesnej kobiety, żony i matki w świetle badań . Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 5(1), 26–57. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/zns/article/view/15097

Urszula Tokarska 
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie



Inne teksty tego samego autora