The importance of grandparents in shaping environmental awareness of young people in the opinion of middle school students
Błażej Dyczewski
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Lublinie z siedzibą w Lublinie , PolandAbstract
Ecology is becoming increasingly important. More environmentally conscious circles of people no longer debated whether to contribute, but how to contribute to protect the environment. There is a search for novel methods to shape environmental awareness and new technological solutions resulting in limiting the consumption of electricity, water and limiting the exploitation of non-renewable resources. Where in all this innovativeness is a place for the educational influence of grandparents in shaping ecological attitudes of the younger generation?
The research analyzes the importance of grandparents in shaping environmental awareness of young people according to middle school students of 32 schools located in the Lublin Voivodship. Sociological methods of empirical investigations were conducted in late May and early June 2008 including a total sample of nearly 750 respondents.
The article tackles issues such as the assessment concerning the sources of ecological knowledge being a basis for deriving the norms and patterns of behavior towards nature; frequency of discussions on environmental issues undertaken by grandparents and parents, teachers, or in the form of various online groups and forums. Statistical data has been correlated with the independent variables such as type of school, gender, city, place of residence, financial situation of the family.
Keywords:
youth, ecology, grandparents, ecological awarenessReferences
Chodakowska M. (2010), Realizacja ról dziadków w rodzinach polskich tradycyjnych i współczesnych, w: Elan vital v priestore medzigeneračných vzťahov: zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účasťou 5.01.2010 v Prešove, red. Beáta Balogová, Prešove 2001, s. 241-248, (dostęp: 20.05.2014 r.), dostępny w Internecie: http://www.pulib.sk/elpub2/FF/Balogova1/pdf_doc/34.pdf
Cieślińska B., (2005), Telewizja jako środowisko wychowawcze, w: Rodzina, dziecko, media, red. L. Dyczewski, Gaudium, Lublin, s. 27-35.
Dyczewski L., (1994), Rodzina. Społeczeństwo. Państwo, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
Dyczewski L., (2002), Więź między pokoleniami w rodzinie, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
Dyczewski L., (2007), Rola rodziny i państwa w zapewnieniu bezpieczeństwa społecznego, w: Małżeństwo i rodzina w nowoczesnym społeczeństwie, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, s. 211-239.
Gwiazda M., (2009), Polacy wobec zmian klimatu, Komunikat z badań CBOS, BS/65/2009, Warszawa.
Halicka, M. (2015), Zakłócenia relacji międzypokoleniowych w rodzinie. Na przykładzie studium wielokrotnego przypadku, w: Relacje międzypokoleniowe we współczesnych polskich rodzinach, red. P. Szukalski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 121-136.
Hurlock E., (1985), Rozwój dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kowalczyk K., (2012), Rola dziadków w naszym życiu, CBOS Komunikat z badań BS/8/2012, Warszawa.
Stankowska M., (2013), Nowe trendy w pełnieniu roli babci, w: Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie. Roczniki socjologii rodziny XXIII, red. A. Kotlarska-Michalska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań, s. 65-82.
Szafranek A. (2015), Relacje między dziadkami a wnukami na podstawie dziewiętnastowiecznych pamiętników, w: Relacje międzypokoleniowe we współczesnych polskich rodzinach, red. P. Szukalski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 73-86.
Wądołowska K., (2009), Polacy wobec osób starszych i własnej starości, CBOS Komunikat z badań BS/157/2009, Warszawa.
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Lublinie z siedzibą w Lublinie
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.