Media ethics within the fake news challenges during the Covid-19 pandemic

Sabahudin Hadžialić

Uninettono University , Bośnia i Hercegowina

Vi Thi Phuong

University of Sciences, Thai Nguyen University , Wietnam


Abstrakt

W wykonywaniu każdego zawodu należy kierować się zasadami etyki, jednak w niektórych profesjach, takich jak dziennikarstwo, wymagających szczególnej relacji ze społeczeństwem i poszczególnymi ludźmi, etyka zawodowa jest niezwykle ważna. Jaką postawę etyczną przyjmie dziennikarz w sytuacji, w której od jego postępowania będą zależały jego dochody? W tym roku pandemia Covid-19 zagraża istnieniu dziennikarstwa i przepływowi informacji. Relacjonowanie wydarzeń związanych z pandemią nie jest ła­twe. Kiedy w grę wchodzi bezpieczeństwo dziennikarzy, jak również odpowiedzialność za rzetelne przekazywanie informacji, stawianie etyki na pierwszym miejscu powinno być dla nich priorytetem.

W artykule autorzy analizują wpływ fałszywych informacji na prasę i odpowiedzial­ność moralną dziennikarzy relacjonujących wydarzenia związane z pandemią Covid-19. W profesjonalnym dziennikarstwie wzrasta zapotrzebowanie na etyczne postępowanie i występuje odpowiedzialność społeczna. Możliwy jest konflikt interesów pomiędzy zobowiązaniami zawodowymi, a podstawowymi ludzkimi odruchami. Z jednej strony toczy się walka o zachowanie poczucia sprawiedliwości, równowagi i obiektywności, z drugiej – nadchodzi polecenie z góry, aby zniekształcić prawdę. Twoje działania mogą naruszyć dobro publiczne i wywołać dylematy moralne.

Słowa kluczowe:

etyka mediów, prasa – komunikacja, pandemia Covid-19, rozpowszechnianie fałszywych informacji, fake news

Anh, D. (2020), International media highly appreciates Viet Nam for the prevention of the epidemic of Covid-19, “Electronic Journal of Information and Communications”, http://tapchithongtindoingoai.vn/thoi-su-chinh-tri/truyen-thongquoc-te-danh-gia-cao-viet-nam-trong-phong-chong-dich-covid-19–33265
(24.03.2020).

Bounegru, L., J. Gray, T. Venturini, M. Mauri (2018), Field guide on ‘Fake News’ and other information disorder, (Amsterdam: Public Data Lab.).

Bugeja, M. (2000), Ethics are lived, not learned, “Quill” 88(3):15–17.

Cuc, H. (2013), Journalistic Ethics Theoretical and Practical Issues, (Vietnam).

Dien, H. (2013), Severe violations in press and publishing activities, “Government Online Newspaper”, http://baochinhphu.vn/Chinh-sach-moi/Phat-nang-vipham-trong-hoat-dong-bao-chi-xuat-ban/186136.vgp (19.11.2013).

Giang, N.T.T. (2011), Professional ethics of journalists, (Vietnam).

Hadžialić, S. (2019), Media Literacy and Media Ethics, the only way out, (USA: Lulu. com): 368.

Hoa, N. (2012), Journalism Lessons in life, (Vietnam).

Hoang, D.C. (2013), Journalistic Ethics – Theoretical and Practical Issues, (Vietnam).

Jennings, M. (2000), In search of journalistic ethics, “USA Today”, 129 (2662):56–57. Ministry of Information and Communications, Swedish Embassy in Vietnam (2010), Manual of Press Ethics, (Vietnam).

Mulcahey, T. (2020), 10 tips for journalists covering COVID-19, COVID-19 REPORTING, https://ijnet.org/en/story/10-tips-journalists-covering-covid-19 (5.03.2020).

Neil, E. (2020), The role of solutions journalism in reporting on COVID-19, COVID-19 REPORTING, https://ijnet.org/en/story/role-solutions-journalism-reporting-COVID-19 (18.03.2020)

Nguyen, V.D. (2012), Journalism and Public Opinion, (Vietnam).

Paris, B., J. Donovan (2019), Deepfakes and Cheap Fakes: The manipulation of sound and visual evidence.

Phuong, L. (2020), Maximum press support in the propaganda on prevention and control of Covid-19, “Journal of Information and Communications”, http:// ictvietnam.vn/ho-tro-bao-chi-toi-da-trong-tuyen-truyen-phong-chong-dichcovid-19–20200319092433271.htm (19.03.2020).

Pritchard, D.H. (Ed.) (2000), Holding the media accountable: Citizens, ethics and the law, (Bloomington: Indiana University Press): 240.

Robertson, L. (2001), Ethically challenged, “American Journalism Review” 23 (2):20–29.

Scott, M. (2020), Facebook’s private groups are abuzz with coronavirus fake news, https://www.politico.eu/article/facebook-misinformation-fake-news-coronavirus-covid19/ (25.03.2020).

Stuart, A. (1999), New culture, Associated Press Media, https://www.apme.com/, (Open University Press): 229.

Van, H. (2020), Vietnam Journalism Economics from the Covid-19 pandemic, Journalist and Public Press, http://hoinhabaovietnam.vn/Kinh-te-bao-chi-nhin-tu-Daidich-Covid-19---Bai-2-Go-huong-nao-cung-vuong_n62324.html (2.04.2020).

Vietnam Journalists Association, a source of information on the prevention of the Covid-19 epidemic, from January to April 2020.

Vraga, E., L. Bode (2020), Defining Misinformation and Understanding its Limited Nature: Using Expertise and Evidence for Describing Misinformation, “Political Communication”, 37:136–144.

Warner, J., N. Cirelli (2020), Media sustainability during a pandemic, COVID-19 REPORTING, https://ijnet.org/en/story/media-sustainability-during-pandemic (30.03.2020). REPORTING, https://ijnet.org/en/story/media-sustainability-during-pandemic (30.03.2020).
Pobierz

Opublikowane
2020-12-22


Hadžialić, S., & Phuong, V. T. (2020). Media ethics within the fake news challenges during the Covid-19 pandemic. Studia I Analizy Nauk O Polityce, (2), 33–46. https://doi.org/10.31743/sanp.11465

Sabahudin Hadžialić  sabahudin.hadzialic@uninettunouniversity.net
Uninettono University
Vi Thi Phuong 
University of Sciences, Thai Nguyen University



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.