W sprawie pojęcia uczciwej reklamy w mediach zawartego w nauczaniu Jana Pawła II

Mariusz Grabowski

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego , Polska


Abstrakt

W nauczaniu Jana Pawła II zawarte są propozycje rozwiązań dotyczących reklamy w mediach. Jedne nadają się wprost do recypowania w polskim prawie, a inne wymagają „tylko” przełożenia na właściwy polskiemu systemowi prawnemu język legislacyjny. Z całą pewnością, mamy zaś do czynienia z gotowymi rozwiązaniami, które powinny znaleźć się w tzw. kodeksach dobrych obyczajów. Argumentacja zawarta w nauczaniu Jana Pawła II odwołuje się do prawnonaturalnych pojęć dobra człowieka i dobra wspólnego. Toteż postulaty dotyczące reklamy mają charakter uniwersalny. Obowiązująca w Polsce reglamentacja prawna dotycząca promocji w radiofonii i telewizji zasadniczo odpowiada postulatom papieskiego nauczania w sprawie uczciwości reklamy. Wydaje się, że braki w zakresie uczciwości reklamy dotyczą raczej praktyki stosowania prawa. Widoczny jest brak właściwej reglamentacji w odniesieniu do promocji w prasie drukowanej oraz tych mediów elektronicznych, które nie podlegają reżimowi ustawy o radiofonii i telewizji. Należy postulować, de lege ferenda, zmiany dotyczące reglamentacji promocji we wszystkich mediach. Dotyczy to powyższego braku w tej reglamentacji. Ponadto, zachodzi potrzeba zmian prowadzących do właściwej ochrony godności kobiet, praw rodziców, niezależności mediów oraz promocji politycznej, w tym reklamy wyborczej.

Słowa kluczowe:

promocja, reklama, sponsoring, lokowanie produktu, media

Banasiński C., R. Rittler, M. Kolasiński, Prawo radiofonii i telewizji w Polsce w świetle standardów europejskich, Warszawa 2001.

Barta J., R. Markiewicz, A. Matlak (red.), Prawo mediów, Warszawa 2008.

Barta J., M. Kępiński, R. Markiewicz, M. Poźniak–Niedzielska, T. Skoczny, R. Skubisz, S. Sołtysiński, J. Szwaja, I. Wiszniewska, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, J. Szwaja (red.), Warszawa 1994.

Gajlewicz M., Reklama i jej uwarunkowania, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 1993, nr 10, s. 2-6.

Gajlewicz M., Reklama i pojęcia pokrewne, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 1993, nr 10, s. 6-9.

Garbarski L., I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Warszawa 2001.

Grabowski M., Sponsoring telewizyjny. Aspekty prawne i praktyczne, Kraków 2015.

Grabowski M., Sponsoring. Kwalifikacja prawna, Lublin 2013.

Jan Paweł II, Centesimus annus, Watykan 1991.

Jan Paweł II, Orędzie na XXX Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu z 24.01.1996, „L’Osservatore Romano” 1996, Nr 6, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/sdssp_24011996.html.

Jan Paweł II, Przemówienie do specjalistów od środków przekazu, Los Angeles. 15.09.1987. http://mateusz.pl/dokumenty/ewr.htm.

Jan Paweł II, Solicitudo rei socialis, Watykan 1988.

Jaworska–Dębska B., Wokół pojęcia reklamy, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 1993, nr 12, s. 20-24.

Kall J., Reklama, Warszawa 1998.

Łodzianowska–Grabowska J., Efektywność reklamy, Warszawa 1996.

Nowińska E., Zwalczanie nieuczciwej reklamy. Zagadnienia cywilno-prawne, Kraków 2002.

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie, „L’ Osservatore Romano” 18(1997), nr 11, s. 40-46.

Pontificium Consilium Instrumentis Communicationis Socialis, Instructio pastoralis „Communio et progressio”, AAS 63(1971) 593-656.

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska „Aetatis novae”, Watykan 1992.

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Pornografia i przemoc w środkach społecznego przekazu: odpowiedź duszpasterska, Watykan 1989.

Paweł VI, Orędzie na XI Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 1977, "Środki społecznego przekazu: korzyści - niebezpieczeństwa - odpowiedzialność", „L’Osservatore Romano” 13.05.1977, nr 1/2, https://www.paulus.org.pl/256,11-sdssp-pawel-vi-1977.

Preussner–Zamorska J., Aksjologiczne uwarunkowania reklamy, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej” 1993, nr 62, s. 55-68.

Preussner–Zamorska J., Uwagi na temat zakazu reklamowania wolnych zawodów, „Rejent” 1994, nr 3, s. 14-32.

Skubisz R., Zakaz reklamy napojów alkoholowych, „Rejent” 1995, nr 10, s.s. 9-23.

Sobczak J., Radiofonia i telewizja. Komentarz do ustawy, Zakamycze 2001.

Sztucki T., Promocja. Sztuka pozyskiwania nabywców, Warszawa 1995.

Szwaja J. (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2006.

Szwaja J. (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2013.

Traple E., J. Adamczyk, P. Barta, X. Konarski, W. Kulis, P. Litwiński, Z. Okoń, M. Ożóg, P. Podrecki, G. Sibiga, M. Świerczyński, T. Targosz, Prawo reklamy i promocji, Warszawa 2007.

Wiszniewska I., R. Skubisz, Środki zapobiegania nieuczciwej reklamie w projekcie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, „Państwo i Prawo” 1995, nr 4, s. 49-56.

Pobierz

Opublikowane
31-12-2017


Grabowski, M. (2017). W sprawie pojęcia uczciwej reklamy w mediach zawartego w nauczaniu Jana Pawła II. Studia Prawnicze KUL, (4), 101–123. https://doi.org/10.31743/sp.296

Mariusz Grabowski  m.grabowski@uksw.edu.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego



Licencja

Autor oświadcza, że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza jakichkolwiek praw osobistych lub majątkowych osób trzecich oraz, że jego prawa autorskie do utworu nie są ograniczone w zakresie objętym umową podpisywaną z Wydawcą.

Autor publikacji przenosi nieodpłatnie na Wydawcę autorskie prawa majątkowe do składanego do publikacji Utworu (artykułu) bez ograniczeń czasowych i terytorialnych na następujących polach eksploatacji:

a) wytwarzanie, utrwalanie i zwielokrotnianie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;

b) wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu, oraz rozpowszechnianie w postaci otwartego dostępu, zgodnie z treścią licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowa (zwanej również jako CC BY), dostępnej pod adresem: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl;

c) włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;

d) opublikowanie na stronie internetowej czasopisma, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, oraz publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;

e) wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu lub innej sieci.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworu następuje nieodpłatnie, z chwilą podpisania umowy.