Bóg Stwórca i stworzenie w orzeczeniach soborów starożytnych i średniowiecznych

Tomasz Nawracała

Uniwersytet Adama Mickiewicza , Polska
https://orcid.org/0000-0001-6658-5951


Abstrakt

Wiara w Boga jako stworzyciela nieba i ziemi od początku wpisana jest w depozyt wiary głoszonej przez Kościół. Bóg, który zbawia świat przez swego jednorodnego Syna, jest także principium wszystkich istniejących bytów. Ich różnorodność oraz wzajemne powiązania odsłaniają bogactwo dzieła stwórczego jedynego Boga, a także wzajemne powiązanie bytów między sobą. Wszystkie są do siebie podobne nie przez podobieństwo w naturze, ale przez podobieństwo w akcie stworzenia. Niniejszy artykuł próbuje pokazać, jak zmieniała się forma wypowiadania wiary w Boga Stwórcę w dokumentach soborów powszechnych. Szczególne miejsce zajmują w nich teksty w formie wyznań wiary, które zawsze zawierają wzmiankę o Stwórcy i stworzeniu. Analiza tych wypowiedzi pokazuje, jak na przestrzeni wieków eklezjalne Credo ulegało doprecyzowaniu i pogłębieniu.

Słowa kluczowe:

Sobór, credo, wyznanie wiary, stwórca, stworzenie, Trójca Święta, słowo

Bailly A., Dictionnaire grec-français, Paris 1901.
Brekelmans A., Wyznania wiary w pierwotnym Kościele, Conc 6 (1970) 1, s. 28–35.
Brink G. van den, Almighty God. A Study of the Doctrine of Divine Omnipotence, Kampen 1993.
Chantraine A., Dictionnaire étymologique de la langue grecque. Histoire des mots, Paris 1984.
Dokumenty soborów powszechnych, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2003–2005, t. 1–4.
Ernout A., Meillet A., André J., Dictionnaire étymologique de la langue latine. Histoire des mots, Paris 2001.
Franciszek, Laudato si, Wrocław 2015.
Gaffiot F., Dictionnaire latin-français, Paris 1934.
Hamman A., L’enseignement sur la création dans l’Antiquité chrétienne, RSR 42 (1968) 1, s. 1–23.
Hamman A., L’enseignement sur la création dans l’Antiquité chrétienne, RSR 42 (1968) 2, s. 97–122.
Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. 2, Kraków 1999.
Jougan A., Słownik łacińsko-polski, Poznań–Warszawa–Lublin 1958.
Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 1994.
Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988.
Koczwara S., Sobór Konstantynopolitański I, w: Encyklopedia katolicka, t. 9, Lublin 2002, kol. 714–715.
La Bible traduction oecuménique, Paris 1995.
Langkammer H., Hymny chrystologiczne Nowego Testamentu. Najstarszy obraz Chrystusa, Katowice 1976.List do Filemona, List do Kolosan, Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, w: Nowy komentarz biblijny. Nowy Testament, red. A. Paciorek, R. Bartnicki, T. Brzegowy, A. Tronina, J. Warzecha, t. 12, Częstochowa 2006.
May G., Creatio ex nihilo. The Doctrine of „Creation out of Nothing” in Early Christian Though, London–New York 2004.
Nawracała T., Jedność w różnorodności. Elementy wyznania wiary w dokumentach synodów od I do III wieku, „Teologia w Polsce” 7 (2013) 1, s. 91–108.
Peter M., Prehistoria biblijna, Poznań 1994.
Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2007.
Pietras H., Sobór nicejski (325). Kontekst religijny, polityczny. Dokumenty. Komentarze, Kraków 2013.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu [Biblia Poznańska], red. M. Peter, M. Wolniewicz, Poznań 1994.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu [Biblia Tysiąclecia], http://biblia.deon.pl/.
Rops D., Histoire de l’Eglise du Christ, t. 4, Paris 1962–1965.
Słownik łacińsko-polski, red. M. Plezia, Warszawa 1999.
Starowieyski M., Sobory niepodzielonego Kościoła, Kraków 2016.
Tomasz z Akwinu, O wieczności świata (De aeternitae mundi), w: Dzieła wybrane, red. J. Salij, Poznań 1984, s. 277–281.
Pobierz

Opublikowane
2020-03-26



Tomasz Nawracała 
Uniwersytet Adama Mickiewicza https://orcid.org/0000-0001-6658-5951



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.