ABMK

Dos ecclesiae i dos parochii na przykładzie wizytacji kanonicznej parafii diecezji włocławskiej z lat 1710-1711

Tomasz Nowicki

Instytut Historii, Katolicki Uniwersytet Lubelski , Polska


Abstrakt

W okresie staropolskim prawidłowe funkcjonowanie parafii było uzależnione od uposażenia jej w odpowiednie podstawy materialne. Z jednej strony powinny one zabezpieczać byt rządcy kościoła, który za wykonywaną pracę duszpasterską otrzymywał zapłatę. Ta część dochodów nosiła w źródłach nazwy dos parochii, proventus parochi, bona beneficialia czy peculim clericale. Z drugiej strony w niektórych wizytacjach kanonicznych wymieniano i wyodrębniano, obok wspomnianego uposażenia plebańskiego, także inny rodzaj uposażenia zwany dos ecclesiae, proventus ecclesiae, reditus ecclesiae, bona fabricae czy też peculium ecclesiasticum. Pierwszym typem dochodów samodzielnie zarządzał pleban. Natomiast w przypadku drugiego w zarządzie pomagali mu świeccy wybrani spośród parafian, których zwano witrykami, witrykusami, prowizorami, czasem ekonomami, opiekunami, kustoszami czy szerokim kontekście ministrami kościoła. Omawiając zagadnienie uposażenia warto pamiętać o problemach związanych z wyodrębnieniem uposażenia plebańskiego i ściśle kościelnego. Nawet w dokładnych osiemnastowiecznych wizytacjach kościelnych nie zawsze wyodrębniano dos parochi i dos ecclesiae. Wprawdzie taki podział znało prawo kościelne już od średniowiecza, ale często w wizytacjach omawiano je łącznie w trakcie opisywania uposażenia parafii. Mogło być też tak , że nawet jeśli rozróżniano dos parochi od dos ecclesiae, to i tak dochodami na potrzeby fabryki kościoła gospodarował pleban, jako główny zarządca majątku kościelnego. Wówczas jednak to on musiał wyznaczyć niezbędne środki z całości dochodu uzyskiwanego z beneficjum - tak własnego plebańskiego, jak też tego przeznaczonego na kościół. W przypadku przedrozbiorowej diecezji włocławskiej widać wyraźne kontrasty regionalne tak, jeśli chodzi o samą obecność witryków w parafiach, jak też o wyodrębnianie dochodów stricte kościelnych od plebańskich. Na początku XVIII wieku odsetek parafii ze prowizorami wynosił w archidiakonacie pomorskim niemal 56%, z kolei we włocławskim nieco ponad 30% i tylko w 2% parafii w archidiakonacie kruszwickim. Pół wieku później dysproporcje były jeszcze bardziej wyraźne: witryków miało 76% parafii na Pomorzu, 27% we Włocławskiem i jedynie 9% w Kruszwickiem. Powyższe ustalenia potwierdza również analiza źródłowa zapisów dotyczących uposażenia beneficjalnego i kościelnego odnotowanych w omawianej wizytacji biskupa Szaniawskiego. Okazuje się, że w archidiakonacie pomorskim najczęściej, już na poziomie podtytułów wizytacyjnych, wyodrębniano dos ecclesiae i dos parochii. Próżno szukać takiego podziału w wizytacjach parafii kujawskich. Dokładniejsza analiza konkretnych zapisów źródłowych dotyczących świątyń archidiakonatu pomorskiego pokazuje, że na dochód stricte kościelny składały się nie tylko z zwykłe komponenty tego rodzaju uposażenia, jak np. składki zbierane w czasie nabożeństw czy należne kościołowi opłaty pogrzebowe. Uposażenie kościoła wyodrębniano od plebańskiego, gdy w grę wchodziły dodatkowe składniki, jak nieruchomości budowlane (domy, chaty czy mieszkania - niemal 27% świątyń), nieruchomości gruntowe (pola, łąki, sady, ogrody, lasy czy wody - 21,5%), zapisy pieniężne i legaty (ponad 10%). Były też inne, lecz już mniej liczne składniki przynoszące dochód kościołom pomorskim, jak np. barcie pszczele czy legowane bydło. Wszystkie wpływy z tych źródeł trafiały do skarbony kościelnej, a o ich wydatkowaniu decydowali wspólnie pleban i witrycy.


Chodyński S., Biskupi sufragani włocławscy, Włocławek 1906.

Gręźlikowski J., Recepcja reformy trydenckiej w diecezji włocławskiej w świetle ustawodawstwa synodalnego, Włocławek 2000.

Karłowski K., Z dziejów zarządu majątku kościelnego, „Miesięcznik Kościelny. Organ Archidiecezji Gnieźnieńskiej i Poznańskiej”, 51(1936) s. 209-257.

Kumor B., Kościelne stowarzyszenia świeckich na ziemiach polskich w okresie przedrozbiorowym, „Prawo Kanoniczne”, 10 (1967) nr 1-2, s. 289-356.

Litak S., Atlas Kościoła łacińskiego w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVIII w., Lublin 2006.

Litak S., Kościół łaciński w Rzeczypospolitej około 1772 r., Lublin 1996.

Nowicki T., Carbona ecclesiae – przyczynek do badań nad dochodowością kościołów parafi alnych w archidiakonacie pomorskim na przykładzie wizytacji biskupa Rybińskiego z 1780-1781 roku, „Studia Pelplińskie”, 42 (2010), wyd. specjalne, s. 249-259.

Nowicki T., Ministri ecclesiae. Służba kościelna i witrycy w diecezji włocławskiej w XVIII wieku, Lublin 2011.

Nowicki T., Przysięga witryków z początku XIX wieku - przyczynek do badań nad udziałem świeckich w zarządzie dobrami kościelnymi, w: Narrata de fontibus hausta. Studia nad problematyką kościelną, polityczną i archiwistyczną ofi arowane Janowi Skarbkowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. A. Barańska, W. Matwiejczyk, Lublin 2010, s.231-238.

Nowicki T., Territoriale Herkunft der katholischen Geistlichkeit im Archidiakonat Pommerellen im 18. Jahrhundert, „Zeitschrift für Ostmitteleuropa-Forschung”, 49 (2000) Hf. 1, s. 19-37.

Nowicki T., Uposażenie kleru parafi alnego w archidiakonacie pomorskim w XVIII wieku, „Roczniki Humanistyczne”, 51 (2003) z. 2, s. 45-99.

Sołtyszewski S., Dochody kościelne pod zarządem witrykusów w polskim ustawodawstwie synodalnym, „Prawo Kanoniczne”, 3 (1960) nr 3-4, s. 311-333.

Sołtyszewski S., Geneza instytucji witrykusów w polskim ustawodawstwie synodalnym, „Prawo Kanoniczne”, 2 (1959) nr 1-2, s. 425-438.

Sołtyszewski S., Powoływanie witrykusów w polskim ustawodawstwie synodalnym, „Prawo Kanoniczne”, 2 (1959) nr 3-4, s. 341-357.

Sołtyszewski S., Prawa i obowiązki witrykusów w polskim ustawodawstwie synodalnym, „Prawo Kanoniczne”, 3 (1960), nr 1-2, s. 263-287.

Sołtyszewski S., Zarząd majątkiem kościelnym w kanonicznym ustawodawstwie powszechnym, “Prawo Kanoniczne” 3 (1960), nr 3-4, s. 335-346.

Wiśniewski J., Fabrica ecclesiae na terenie ofi cjalatu pomezańskiego w świetle wizytacji biskupich XVII-XVIII w., cz.1, „Archiwista Polski”, 12 (2007) nr 2, s. 47-56.

Wiśniewski J., Fabrica ecclesiae na terenie ofi cjalatu pomezańskiego w świetle wizytacji biskupich XVII-XVIII w., cz. 2, „Archiwista Polski”, 12 (2007) nr 4, s. 23-44.

Wiśniewski J., Fabrica ecclesiae na terenie ofi cjalatu pomezańskiego w świetle wizytacji biskupich XVII-XVIII w., cz. 3, „Archiwista Polski”, 13 (2008) nr 1, s. 69-76.

Wiśniowski E., Udział świeckich w zarządzie parafi ą w średniowiecznej Polsce, „Roczniki Humanistyczne”, 18 (1970) s. 45-67.

Wójcik W., Instytucja witrykusów w świetle śląskich protokołów wizytacyjnych z XVII wieku, „Prawo Kanoniczne”, 6 (1963) nr 1-2, s. 49-74.

Wójcik W., „Prawa parafi alne” według polskiego ustawodawstwa partykularnego do 1564 r., „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne”, 3 (1957) z. 2, s. 153-226.

Pobierz

Opublikowane
2016-12-20


Nowicki, T. (2016). Dos ecclesiae and dos parochii illustrated with an example of the canonical visitation of the parishes in the Diocese of Włocławek in the years 1710-1711. Archiwa, Biblioteki I Muzea Kościelne, 106, 101–114. https://doi.org/10.31743/abmk.12098

Tomasz Nowicki 
Instytut Historii, Katolicki Uniwersytet Lubelski