ABMK

Ze studiów nad malarskim wystrojem kościoła parafialnego w Kraśniku (dzieła Tomasza Dolabelli i Jana Kasińskiego)

Jerzy Żmudziński




Abstrakt

The following article discusses the paintings of the former Canons Regular church in Kraśnik. The analysis results in the conclusion that the church interior reflects the particular activity of the then-hosts of the church – the Zamoyski family – during the period in which the town and the church held a significant position. The paintings (over 15), done in the studios of two painters: Tomasz Dolabella and Jan Kasiński in the years 1626-1631, are an example of the influence of Venetian paintings developing at the turn of the 17th century; at the same time, they constitute the effective implementation of the reform recommendations made by the Council of Trent.

Słowa kluczowe:

Tomasz Dolabella, Jan Kasiński, Kraśnik

Bulewicz T., Uwagi na temat ikonografi i cyklu Dzieje św. Tomasza Apostoła z kolegiaty zamojskiej na przykładzie obrazu Chrystus otrzymujący wiadomość o chorobie Łazarza, „Roczniki Humanistyczne”, 52 (2004) z. 4, s. 498-502.

Bulewicz T., Uwagi o tzw. Cyklu z dziejami św. Tomasza Apostoła z kolegiaty zamojskiej, w: Studia nad sztuką renesansu i baroku, t. 8: Fundator i dzieło w sztuce nowożytnej, Część 2, red. J. Lileyko, I. Rolska-Boruch, Lublin 2006, s. 207-248.

Czyżewski K. J., Barokizacja czy modernizacja? Przemiany katedry krakowskiej po Soborze Trydenckim, w: Barok i barokizacja. Materiały sesji Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków 3-4 XII 2004, red. K. Brzezina, J. Wolańska, Kraków 2007.

Kaleciński M., Nieznane dzieła malarstwa weneckiego XVI wieku w polskich zbiorach kościelnych, w: Malarstwo weneckie 1500-1750. Materiały z sesji naukowej w Toruniu 26–27 XI 1999, Toruń 2001, s. 41-44.

Kondraciuk P., Włoskie inspiracje w malarstwie sakralnym na obszarze Ordynacji Zamojskiej w 1 połowie XVII wieku, w: „Pod niebem północy”. Z dziejów polsko-włoskich związków artystycznych, red. P. Kondraciuk, Zamość 2010.

Kornecki M., Matka Boska Polska. Adaptacja i rozpowszechnienie typu ikonografi cznego obrazu Matki Boskiej Śnieżnej od XVI do XVIII wieku, w: Dzieje Lubelszczyzny, t. 6: Między Wschodem a Zachodem, cz. 3: Kultura artystyczna, red. T. Chrzanowski, Lublin 1992.

Kowalczyk J., Kasiński Jan, zw. Lulkowicz, malarz, ur. ok. 1600, zm. przed 27 III 1649 Zamość, w: Słownik Artystów Polskich i Obcych w Polsce Działających. Malarze. Rzeźbiarze. Grafi cy, t. 3, Wrocław 1979, s. 377.

Kowalczyk J., Kasiński Jan, zwany Lulkowicz (ok. 1600-1649), malarz, w: Polski Słownik Biografi czny, t. 12, Wrocław 1966-1967, s. 174.

Kowalczyk J., Koronacja Najświętszej Maryi Panny w Kraśniku – dzieło Jana Kasińskiego, „Roczniki Humanistyczne”, 42 (1994) z. 4, s. 141-142.

Kowalczyk J., Kłopoty Jana Zamoyskiego z weneckim malarzem (O obrazach Domenica Tintoretta dla kolegiaty w Zamościu), „Studia i Materiały Lubelskie”, 7 (1974) s. 6-26. s. 259 i inne.

Kowalczyk J., Sebastian Serlio a sztuka polska. O roli włoskich traktatów architektonicznych w dobie nowożytnej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1973.

Kuczman K., Przełom wawelski, w: Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków, grudzień 1993, Warszawa 1994.

Łatak K., Kongregacja krakowska kanoników regularnych laterańskich na przestrzeni dziejów, Kraków 2002.

Penny N., The Sixteenth Century Italian Painting, vol. 2: Venice 1540-1600, London 2008.

Stolot F., Nie wykorzystane źródło do dziejów sztuki Krakowa w XVII i XVIII wieku. Księga wydatków kościoła Bożego Ciała w Krakowie, „Rocznik Krakowski”, 44 (1973) s. 63-96.

Szubartowska A., Kaplica Matki Boskiej Różańcowej w Kraśniku, Lublin 2015.

Tomkiewicz W., Obrazy Dolabelli w Kraśniku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 23 (1961) nr 2, s. 136-148.

Tomkiewicz W., Pędzlem rozmaitym. Malarstwo okresu Wazów w Polsce, Warszawa 1970.

Wardzyński M., Ze studiów nad snycerstwem krakowskim i małopolskim około roku 1630, w: Studia nad sztuką renesansu i baroku, t. 5, red. J. Lileyko, I. Rolska-Boruch, Lublin 2004.

Zielińska E., Siedemnastowieczna pieczęć klasztoru kanoników regularnych laterańskich w Kraśniku, w: Pieczęć w Polsce średniowiecznej i nowożytnej. Zbiór studiów, red. P. Dymmel, Lublin 1998.

Żmudziński J., Jak malował Tomasz Dolabella i co nowego wniósł do sztuki polskiej pierwszej połowy XVII wieku? w: Studia nad sztuką renesansu i baroku, t. 11: Tradycja i innowacja w sztuce nowożytnej, red. I. Rolska, K. Gombin, Lublin 2012, s. 493-524.

Żmudziński J., O potrzebie badań nad twórczością Tomasza Dolabelli. Ze studiów nad obrazami w kościele Mariackim i kościele Kamedułów na Bielanach w Krakowie, „Folia Historiae Artium. Seria Nowa”, 12 (2009) s. 123-144.

Pobierz

Opublikowane
2018-12-20


Żmudziński, J. (2018). Ze studiów nad malarskim wystrojem kościoła parafialnego w Kraśniku (dzieła Tomasza Dolabelli i Jana Kasińskiego). Archiwa, Biblioteki I Muzea Kościelne, 108, 367–388. https://doi.org/10.31743/abmk.12539

Jerzy Żmudziński