Dwa dokumenty w sprawie dziesięcin ze wsi Boby dla kościoła parafialnego w Opolu
Anna Łosowska
Archiwum Uniwersyteckie UMCS , PolskaAbstrakt
Jednym ze źródeł uposażenia beneficjów kościelnych w średniowieczu były dziesięciny i czynsze. Prawo do ich pobierania posiadały w zasadzie wszystkie parafie, dlatego wśród spraw najczęściej rozpatrywanych przez sądy kościelne były spory o dziesięciny. Jednym z przykładów takiego sporu była skarga Michała, plebana kościoła parafialnego w Opolu na Świętosława, dziedzica wsi Boby. Wydany w 1413 roku przez oficjała sandomierskiego Mikołaja wyrok, sporządzony w postaci instrumentu notarialnego przez notariusza publicznego Wita z Przełęku w obecności Andrzeja z Sandomierza, notariusza publicznego w konsystorzu sandomierskim, jest przechowywany w archiwum parafialnym w Opolu Lubelskim.
W dokumencie datowanym na 4 lipca 1413 roku, Mikołaj z Jeżyn, rektor szpitala św. Ducha i oficjał sandomierski, nakazywał Świętosławowi, pod karą ekskomuniki, zapłacenie zaległej kwoty 14 grzywien, dodatkowej rekompensaty w wysokości 10 grzywien oraz dalsze oddawanie plebanowi kościoła w Opolu dziesięciny w wysokości dwóch grzywien rocznie. Wyrok oficjała rozciągał się także na sukcesorów Świętosława. Mówi się w nim, że skarga została wniesiona, albowiem Świętosław, dziedzic wsi Boby, gwałtem zajął i niesprawiedliwie pobiera dziesięcinę snopową z pól kmiecych, która od dawna należy do kościoła i proboszcza w Opolu
Wyrok oficjała, jakkolwiek miał być ostateczny, nie rozwiązał problemu dziesięcin ze wsi Boby. Skargi kolejnych plebanów opolskich wnoszone przed sąd oficjała jeszcze w XVII wieku świadczą, że spór o dziesięciny wpisał się na trwałe w dzieje dwóch sąsiadujących ze sobą parafii.
Publikowany wyrok Mikołaja oznacza, że dokument nie jest przywilejem ustanawiającym dziesięciny ze wsi Boby dla kościoła w Opolu, ale wyrokiem oficjała w sprawie o ich niepłacenie. Identyfikuje nieznanego dotąd właściciela wsi Boby i ustala wcześniejszą, niż dotąd przypuszczano, fundację kościoła we wsi.
Słowa kluczowe:
Boby, Opole Lubelskie, dziesięcina, kościół, spór, oficjał, wyrokBibliografia
Brzydło J., Jastrzębiec Wojciech, w: Encyklopedia katolicka, t. 7, Lublinom 1997, kol. 1112.
Chachaj J., Bliżej schizmatyków niż Krakowa…Archidiakonat lubelski w XV i XVI wieku, Lublin 2012.
Fischer-Wollpert R., Leksykon papieży, Kraków 1990.
Froch W., Dzieje Szkoły Lubelskiej przy kościele parafi alnym św. Michała w XV-XVIII wieku, Lublin 1999.
Hemperek P., Oficjalat okręgowy w Lublinie XV-XVIII w., Lublin 1974.
Knapek E., Akta oficjalatu i wikariatu krakowskiego do połowy XVI wieku, Kraków 2010.
Koceniak J., Życie religijno-kościelne Sandomierza w ciągu tysiąclecia, „Studia Sandomierskie”, 2 (1981) s. 199-207.
Kowalski M.D., Prałaci i kanonicy krakowskiej kapituły katedralnej od pontyfi katu biskupa Nankera do śmierci biskupa Zawiszy z Kurozwęk, Kraków 1996.
Łosowska A., Znany czy nieznany dokument w sprawie dziesięcin dla kościoła parafi alnego w Opolu, w: Ecclesia. Regnum. Fontes. Studia z dziejów średniowiecza. Prace ofiarowane Profesor Marii Koczerskiej, Warszawa 2014, s. 380-386.
Poniewozik L., Prałaci i kanonicy sandomierscy w okresie średniowiecza, Toruń 2004.
Rawski J., Wykazy świętopietrza i dziesięciny papieskiej a najstarsze parafie w archidiakonacie sandomierskim, „Nasza Przeszłość”, 13 (1961), s. 27-64.
Sikora F., Ossoliński Jan (właść. Jan lub Jaśko z Balic, Goźlic i Ossolina), w: Polski Słownik Biograficzny, t. 24, Wrocław 1979, s. 400. Słownik historyczno-geograficzny województwa lubelskiego w średniowieczu, oprac. S. Kuraś, w: Dzieje Lubelszczyzny, t. 3, Warszawa 1983.
Urzędnicy małopolscy XII-XV wieku. Spisy, oprac. J. Kurtyka i inni, pod red. A. Gąsiorowskiego, Wrocław 1990.
Warso A., Sandomierz, w: Encyklopedia katolicka, t. 17, Lublin 2012, kol. 1036.
Wolff A., Projekt instrukcji wydawniczej dla pisanych źródeł historycznych do poł. XVI wieku, „Studia Źródłoznawcze”, 1 (1957) s. 155-181.
Archiwum Uniwersyteckie UMCS
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.