ABMK

Fotografia w archiwum. Identyfikacja – zabezpieczanie – konserwacja

Anna Seweryn

Archiwum Narodowe w Krakowie , Polska


Abstrakt

Artykuł poświecony jest zagadnieniu fotografii jako materiału archiwalnego wymagającego szczególnej wiedzy na etapie identyfikacji, zabezpieczania i konserwacji zbiorów. Fotografie to obiekty wykonane w różnorodnych tech­nikach i technologiach, na bazie rozlicznych podłoży i substancji światłoczu­łych. Ich skomplikowana budowa odpowiedzialna jest za wyjątkową wrażli­wość obiektów w kontakcie z czynnikami niszczącymi oraz często gwałtowny przebieg procesu degradacji, kończący się nawet całkowitą utratą nośnika. Tekst porusza problematykę identyfikacji technik i technologii wykonania obiektów, opisuje czynniki wpływając na degradację zdjęć, a także podkreśla podstawowe wytyczne do zabezpieczania oraz konserwacji zbiorów. Przedstawione zostały również początki powstawania zjawiska fotografii, jak i najczęściej występujące w zbiorach polskich techniki fotograficzne. Au­torka opisuje najważniejsze badania dotyczące identyfikacji i zabezpieczania fotografii wraz z podaniem materiałów źródłowych. Zasadniczą częścią opracowania są wytyczne dotyczące procesu iden­tyfikacji techniki wykonania obiektu, od którego należy rozpocząć wszelkie działania odnoszące się do zabezpieczenia czy konserwowania fotografii (w tym identyfikacja nietrwałych podłoży z tworzyw sztucznych). Następnie opisano najczęstsze przyczyny degradacji archiwalnych materiałów fotogra­ficznych oraz podstawowe procesy, dzięki którym można pozytywnie wpłynąć na „długość życia” zbiorów fotograficznych (w tym przechowywanie obiek­tów w parametrach obniżonej temperatury i wilgotności względnej powietrza). Opracowanie kończy opis prewencyjnych działań konserwatorskich nie­zbędnych do utrzymania zbiorów w dobrym stanie zachowania oraz prawidłowego obchodzenia się z fotografiami podczas prowadzania procesu digitaliza­cji zbiorów.

Słowa kluczowe:

archiwum, fotografia, identyfikacja, konserwacja, negatyw, odbitka, zabezpieczanie

Czajka Anna, Zasady postępowania z materiałami archiwalnymi: ochrona zasobu archi-walnego. Przygotowanie na wypadek katastrofy, Warszawa 2006.

Eaton George T., Conservation of Photographs, Rochester 1985.

Fischer Monique C., Robb Andrew, Guidelines for Care and Identification of Film-Base Photographic Materials, w: Issues in the Conservation of Photographs, eds. D. Hess Norris, J.J. Gutierrez, Los Angeles 2010, s. 696-698.

Harasym Zenon, Stare fotografie. Poradnik kolekcjonera, Warszawa 2005.

Hendriks Klaus B., On the Mechanism of Image Silver Degradation, w: Issues in the Conservation of Photographs, eds. D. Hess Norris, J.J. Gutierrez, Los Angeles 2010, s. 227-235.

Hill Greg, New Nitrate Film Storage for Library and Archives, „Topics in Photographic Preservation”, (2003) nr 10, s. 74-85.

Identification of Film-Base Photographic Materials, „Conserve O Gram”, (1999) nr 14/9, s. 1-4.

James Thomas H., The Stability of Silver Filaments, w: Issues in the Conservation of Pho-tographs, eds. D. Hess Norris, J.J. Gutierrez, Los Angeles 2010, s. 116-138.

Lavédrine Bertrand, A Guide to the Preventive Conservation of Photograph Collections, Los Angeles, 2009.

Lavédrine Bertrand, Photographs of the Past: Proces and Preservation, Los Angeles 2009.

Mossakowska Wanda, Dagerotypy w zbiorach polskich, Wrocław 1989.

Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych, Zasady postępowania z materiałami archi-walnymi. Ochrona zasobu archiwalnego, wybór i oprac. M. Borowski. A. Czajka, A. Michaś, Warszawa 2011.

Ostroff Eugene, Preservation of Photographs, w: Issues in the Conservation of Photo¬graphs, eds. D. Hess Norris, J.J. Gutierrez, Los Angeles 2010, s. 8-20.

Pénichon Sylvie, Twentieth-Century Color Photographs, Identification and Care, Los An¬geles 2003.

Reilly James M., IPI Storage Guide for Acetate Film, Rochester 1996.

Reilly James M., Care and Identification of 19th-Century Photographic Prints, Rochester 2009

Seweryn Anna, Identyfikacja, degradacja i zabezpieczanie materiałów fotograficznych wytworzonych na podłożach z estrów celulozy, „Notes Konserwatorski”, 2019, nr 21, s. 225-245.

Tuite Robert J., Image Stability in Color Photography, w: Issues in the Conservation of Photographs, eds. D. Hess Norris, J.J. Gutierrez, Los Angeles 2010, s. 471-489.

Wilhelm Henry, Brower Carol, The Permanence and Care of Color Photographs: Tra¬ditional and Digital Color Prints, Color Negatives, Slides and Motion Pictures, Grin¬nell 1993.

Pobierz

Opublikowane
2021-12-30


Seweryn, A. (2021). Fotografia w archiwum. Identyfikacja – zabezpieczanie – konserwacja . Archiwa, Biblioteki I Muzea Kościelne, 117(specjalny), 269–292. https://doi.org/10.31743/abmk.13260

Anna Seweryn  konserwacjafotografii@gmail.com
Archiwum Narodowe w Krakowie