ABMK

Religious teaching and education of children and youth in the “Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy” monthly over the years 1911-1914

Renata Bednarz-Grzybek

Insytutut Pedagogiki, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie , Poland
https://orcid.org/0000-0002-5033-9163


Abstract

At the turn of the 19th and 20th centuries, conducting catechetical activity in Poland was fraught with difficulty. With adverse political situation and the authorities that had partitioned the Polish territory striving to limit the influ­ence of the Catholic Church as a bulwark of national identity, religious teach­ing in schools was actively hampered. Catechists who found themselves in a vulnerable situation could rely on the support of special religious magazines, such as the “Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy” (“Catechetical and Educational Monthly”) (1911-1939), which published valuable information. It provided a lively discussion on catechetical issues, reported on the conven­tions and catechetical courses organised, and reviewed textbooks for religious education. The objective of the article is to depict religious teaching and ed­ucation as well as the substantive and pedagogical problems related thereto. It is also to discuss the role of religious reading and music in the educational process according to the magazine. Particular emphasis was placed on the ac­tivities aimed at developing the personality of the young generation through the process of religious education and catechesis.

Keywords:

catechisation, magazine, “Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy”, religious education, church publishing house



Adamczyk J., Diecezjalny Urząd Katechezy, „Studia Prawnicze KUL”, 69 (2017) nr 1, s. 7-26.

Auer Ludwig, Pädagoge, w: Grosse Bayerische Biographische Enzyklopädie, Bd. 1, Hrsg. H.-M. Körner unter mitarb. von B. Jahn, München 2005.

Ceglarek R., Wskazania katechetyczne w dokumentach papieskich w pierwszej połowie XX wieku, „Studia Theologica Varsaviensia”, 52 (2014) nr 2, s. 225-247.

Dormus K., Galicyjska prasa pedagogiczna jako źródło wiedzy o rozwoju polskiej myśli pedagogicznej – stan badań, postulaty, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika Nauki Humanistyczno-Społeczne”, 33 (2017) s. 9-25.

Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564-1995, oprac. L. Grzebień i in., Kraków 2004.

Gałek C., Wychowanie religijne dzieci i młodzieży szkolnej na ziemiach polskich przełomu XIX i XX wieku w świetle literatury pięknej i pamiętnikarskiej, „Studia Pastoralne”, 5 (2009) s. 213-233.

Góra B., Czasopisma lwowskie wydawane w XIX i XX wieku zachowane w zbiorach Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Pelplinie, w: Kraków-Lwów. Książki, czasopisma, biblioteki XIX i XX wieku, t. 6, cz. 2, red. J. Jarowiecki, Kraków 2003, s. 163-175.

Kiciński A., Kierunki rozwoju katechizmów katolickich, „Roczniki Pastoralno-Katechetyczne”, 59 (2012) s. 117-138.

Korycki J., Pedagogiczno-katechetyczne przygotowanie kandydatów do kapłaństwa w wypowiedziach urzędu nauczycielskiego kościoła, „Studia Katechetyczne”, 1 (1979) s. 11-28.

Kubik W., Rozwój myśli dydaktycznej w polskiej literaturze katechetycznej w latach 1895-1970, Warszawa 1978.

Kurosz J., Działalność Lwowskiego Koła Księży Prefektów w II Rzeczypospolitej „Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy”, „Studia Pastoralne”, 10 (2014) s. 89-111.

Lewek A., Geneza i główne kierunki współczesnego ruchu homiletycznego, „Studia Theologica Varsaviensia”, 12 (1974) nr 2, s. 121-160.

Michalski G., Problemy nauczania religii w szkołach Drugiej Rzeczypospolitej na łamach „Miesięcznika Katechetycznego i Wychowawczego”, w: Orientacje i kierunki w badaniach historyczno-pedagogicznych, red. I. Michalska, G. Michalski, Łódź 2009, s. 255-268 .

Murawski R., Geneza katechizmu w Kościele. Jak doszło do powstania katechizmu – książki?, „Studia Katechetyczne”, 10 (2014) s. 89-109.

Niparko R., Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy 1911-1939. Bibliografia zawartości, Poznań 2000.

Olszewski D., Polska kultura religijna na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1996.

Osial W., Zarys historii nauczania i wychowania religijnego młodzieży, „Studia Katechetyczne”, 11 (2015) s. 121-140.

Rayzacher-Majewska A., Wspomagająca rola czasopism katolickich w wychowaniu w wierze dzieci, „Studia Pastoralne”, 10 (2014) s. 432-452.

Solilak S., Problematyka liturgiczna na łamach „Miesięcznika Katechetycznego i Wychowawczego” 1911-1939, Lublin 2006.

Surma B., Rozwój metody narracji w wychowaniu religijnym dzieci w poglądach polskich pedagogów, „Polska Myśl Pedagogiczna”, 3 (2017) nr 3, s. 163-174.

Śliwerski B., Harcerstwo jako awangardowy w dziejach pedagogiki system samowychowawczy, w: Dorobek pedagogiki harcerskiej. Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej w 50. Rocznicę powstania „Nieprzetartego szlaku”, red. J. Wojtycza, Kraków 2008, s. 110-131.

Tytko M.M., Filozofia skautingu, s. 3, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/10336/tytko_filozofia_skautingu.pdf?sequence=1&isAllowed=y (dostęp: 28.04.2020).

Zakrzewska A., Edukacja religijna dzieci i młodzieży szkolnej okresu międzywojennego źródłem humanizacji życia społecznego, „Pedagogika Christiana”, 30 (2012) nr 2, s. 47-68.

Zakrzewska A., Wychowanie obywatelskie w percepcji katolickiej doktryny wychowawczej Drugiej Rzeczypospolitej prezentowane na łamach „Miesięcznika Katechetycznego i Wychowawczego” (1918-1939), w: Addenda do dziejów oświaty. Z badań nad prasą Drugiej Rzeczypospolitej, red. I. Michalska, G. Michalski, Łódź 2013, s. 13-30.


Published
2020-12-21


Bednarz-Grzybek, R. (2020). Nauczanie i wychowanie religijne dzieci i młodzieży na łamach „Miesięcznika Katechetycznego i Wychowawczego” 1911-1914. Archiwa, Biblioteki I Muzea Kościelne, 114, 25–46. https://doi.org/10.31743/abmk.11769

Renata Bednarz-Grzybek 
Insytutut Pedagogiki, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

dr hab. pedagogiki; prof. UMCS

https://orcid.org/0000-0002-5033-9163