Reklama książki na łamach tygodnika społeczno-religijnego „Wiara” (1906-1909)
Renata Bednarz-Grzybek
Zakład Historii Wychowania i Pedagogiki Porównawczej, Instytut Pedagogiki UMCS , PolskaAbstrakt
Celem artykułu jest przybliżenie reklamowanych na łamach „Wiary” (1906-1909), ukazującego się w Warszawie, głównych tytułów książek i broszur. W sposób szczególny potraktowane zostały publikacje dotyczące wychowania dzieci i młodzieży, obyczajowości, zdrowia i ekonomii, zwracające uwagę na wartości patriotyczne i moralne, omawiające dzieje ojczyste i historię Kościoła katolickiego, wskazujące na wzorce osobowe, zawarte w żywotach świętych a także służące rozrywce (beletrystyka).
W dobie zaborów szczególnie ważna stała się sprawa właściwego wychowania kolejnych pokoleń Polaków. Nie mogli oni uczęszczać do polskich szkół, trzeba było zatem w rodzinnym domu uczyć ich polskości, patriotyzmu, szacunku do drugiego człowieka, solidarności społecznej. Rozwijanie kultury czytelniczej było jednym ze sposobów właściwego kształtowania osobowości młodego człowieka. Czytelnicy mogli się zapoznać z krytycznymi opiniami o najnowszych wydawnictwach. Toteż na szpaltach pisma przybliżano tytuły godne przeczytania i wskazywano te, które nic wartościowego nie wnosiły.
Słowa kluczowe:
kultura czytelnicza XIX/XX wieku, czytelnictwo, tygodnik społeczno-religijny „Wiara”, wychowanie, reklamaZakład Historii Wychowania i Pedagogiki Porównawczej, Instytut Pedagogiki UMCS
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.