ABMK

Decorative arts and Documentation classes for museology students at the Warsaw Archdiocese Museum

Anna Wiśnicka

Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , Poland
https://orcid.org/0000-0002-6821-529X


Abstract

The article presents the Decorative arts and Documentation classes for museology students of the Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw. The main focal point has been the aspects of the course which were taken at the Warsaw Archdiocese Museum. The theoretical background of decorative arts history, combined with the in-depth course on how to prepare proper artefact documentation, is an integral part of BA Museology studies. Due to the lack of a university museum, it was particularly important to provide students with the opportunity to put theory into practice in a real museum, using techniques and artefacts not available at the university. The text analyses particular questions which were beneficial for museum studies adepts as performed in the professional environment. 

Keywords:

museum studies, decorative arts, artefact documentation, religious art, religious museum, didactics



Bochnak A., Zarys dziejów polskiej historii sztuki, Kraków 1948.

Brulon Soares B., A History of Museology Key authors of museological theory, Paryż 2019.

Dolšina M., The Slovenian Art History Textbookin Comparison to Polish Textbooks: Authorship and Content, Didactic Structure and Publishing Circumstances, „Journal of Education Culture and Society”, 2014 nr 1, s. 285-298.

Funkcja pastoralna muzeów kościelnych, List okólny, tłum. ks. Fr. Nieckarz, w: Biuletyn Muzeum Diecezjalnego, 2000-2001, s. 5-76.

Jaskanis P., Muzea, muzealia, muzealnicy. Ważne rozmowy, Kraków 2016.

Knell S.J., A Bibliography of Museum Studies, Nowy York 2016.

Leszczyński M., Muzea kościelne wg aktualnego prawodawstwa kościoła katolickiego, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne”, 85 (2006) s. 103-118.

Macdonald S., A Companion to Museum Studies, Oxford 2011.

Muzea w Polsce. Raporty na podstawie danych z projektu Statystyka muzeów (2013-2015), Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2016.

Newsom B.Y., Silver A. Z., The Art Museum as Educator: A Collection of Studies as Guides to Practice and Policy, Los Angeles 1978.

Rusak A., Aktualność pastoralnej i dydaktycznej roli polskich muzeów i skarbców kościelnych, w: Muzea kościelne w perspektywie zadań i trendów współczesnego muzealnictwa. Materiały sesji naukowej w dniach 14-15.06.2012, Katowice 2013, s. 31-38.

Program digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020, Warszawa 2009.

Skrzydlewska B., Muzea kościelne w Polsce. Informator, Kielce 2004.

Skrzydlewska B., Uregulowania prawne kościoła rzymskokatolickiego dotyczące ochrony zabytków, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne”, 77 (2002) s. 287-316.

Skubiszewski P., Moja historia sztuki, „Modus prace z historii sztuki”, 14 (2014) s. 5-22.

Skubiszewski P., O dwóch sposobach uprawiania historii sztuki, „Teksty”, 17 (1974) z. 5, s. 56-85.

Skubiszewski P., Wstęp do historii sztuki, Warszawa 1973.

Woodhead P., Stansfield G., Keyguide to Information Sources in Museum Studies, Londyn 1994.

Wyka E., Taborska M., University Museums in Poland, „Opuscula Musealia Czasopismo Muzeologiczne”, 17 (2009) s. 31-40.

Żygulski Jr Z., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.


Published
2019-12-20


Wiśnicka, A. (2019). Dydaktyka uniwersytecka w przestrzeni muzeum religijnego. Zajęcia praktyczne Dokumentacja obiektów i Rzemiosło artystyczne dla studentów Muzeologii UKSW w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej. Archiwa, Biblioteki I Muzea Kościelne, 112, 439–452. https://doi.org/10.31743/abmk.2019.112.22

Anna Wiśnicka 
Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-6821-529X