What Awaits us (after Death)? Contemporary German Dystopian Novels and Questions about the Ultimate Things
Abstract
Using selected examples from German-language dystopia, the paper discusses the theme of fear for the future of humanity in the context of Christian eschatology and concepts such as death, eternal life, the Last Judgement, belief in God, and apocalypse. The starting point for the interpretation of this theme is Utopia, the first representative of the utopian novel genre, in which Thomas Morus introduced unconventional forms of belief in the supernatural and combined them with a model for the functioning of a fictional society. The paper is based on the hypothesis that the world of Utopia, as well as the fictional religion created for the novel, exhibit characteristics of totalitarianism, to which social life is also subordinated. Such a relationship between totalitarian religion and society determines the characteristics of later dystopian or antiutopian novels up to the present day. They describe not only disturbing visions of the near future based on apocalyptic themes, but also, by exposing the connection between religion and social conditions, show contemporary ethical and religious crises related to the faith in God. The paper identifies the main themes of Christian eschatology in the fictional world of the novels and their relationship to real concerns about the future of humanity.
Keywords:
eschatology, death, dystopia, German literatureReferences
Althaus, Paul. Die letzten Dinge: Entwurf einer christlichen Eschatologie. Gütersloh: Bertelsmann, 1926.
Bartnik, Czesław Stanisław. “Myśl eschatologiczna.” In Bartnik, Dzieła zebrane. Vol. 23. Lublin: Standruk, 2002.
Bartscherer, Christoph. “Die Herren der Apokalypse: Weltuntergänge im Werk von Friedrich Dürrenmatt, Günter Grass und Michael Cordy.” In Am Ende der Tage: Apokalyptische Bilder in Bibel, Kunst, Musik und Literatur. Edited by Hans-Georg Gradl, Georg Steins, and Florian Schuller. Regensburg: Friedrich Pustet, 2011.
Beck, Zoë. Paradise City. Berlin: Suhrkamp, 2020.
Berg, Sibille. GRM: Brainfuck. Würzburg: Kiepenheuer & Witsch, 2019.
Bortkiewicz, Paweł. “Religia i Bóg w świecie transhumanizmu.” Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL 28, no. 3 (111) (2015): 114–27.
Brunssen, Frank. Das Absurde in Günter Grass' Literatur der achtziger Jahre. Würzburg: Königshausen & Neumann, 1997.
Dante Alighieri. Boska komedia. Translated by Agnieszka Kuciak. Kraków and Dębogóra: Wydawnictwo AA and Klub Książki Katolickiej, 2006.
Dante Alighieri. Boska komedia. Translated by Edward Porębowicz. Warszawa: PIW, 1959.
Dürrenmatt, Friedrich. Der Auftrag Oder Vom Beobachten des Beobachters der Beobachter. Zürich: Diogenes Verlag, 1988.
Fedorov, Nikolai. Konets sirotstva: Bezgranichnoye rodstvo. Litres.ru, https://www.litres.ru/book/nikolay-fedorov/konec-sirotstva-bezgranichnoe-rodstvo-2696265/
Ferrando, Francesca. “Posthumanizm, transhumanizm, antyhumanizm, metahumanizm oraz nowy materializm. Różnice i relacje.” Translated by Roman Sapeńko and Ewa Świętek. Rocznik Lubuski 42, part 2 (2016): 13–26.
Garbowski, Marcin. “Transhumanizm: Geneza – założenia – krytyka.” Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL 28, no. 3 (111) (2015): 23–41.
Grass, Günter. Szczurzyca. Translated by Sławomir Błaut. Warszawa: PIW, 1993.
Hannig, Theresa. Die Optimierer. Köln: Lübbe, 2017.
Hansen, Thore D. Die Reinsten. München: Golkonda Verlag, 2019.
Harari, Yuval Noah. Homo deus: Krótka historia jutra. Translated by Michał Romanek. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2018.
Hawking, Stephen. Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania. Translated by Marek Krośniak. Poznań: Zysk i S-ka, 2018.
Huxley, Aldous. Nowy wspaniały świat. Translated by Bogdan Baran. Warszawa: Muza, 1997.
Jean Paul. Blumen-, Frucht- und Dornenstücke oder Ehestand, Tod und Hochzeit des Armenadvokaten F. St. Siebenkäs im Reichsmarktflecken Kuhschnappel. Vols. 1–3. Berlin: Carl Matzdorff's Buchhandlung, 1796–97.
Jean Paul. “Mowa wypowiedziana przez umarłego Chrystusa ze szczytu kosmicznego gmachu o tym, że nie ma Boga.” Translated by Maria Żmigrodzka. In Maria Janion and Maria Żmigrodzka, Romantyzm i egzystencja: Fragmenty niedokończonego dzieła. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2004
[Jean Paul]. “Siebenkäs. ” In Jean Paul‘s sämmtliche Werke. Vol. 11. Berlin: Reimer, 1841.
Juster, Alexandra. Juli Zehs “Corpus Delicti: Ein Prozess”: Intertextuelle Perspektiven. Berlin: LIT Verlag, 2022.
Kling, Marc-Uwe. QualityLand. Berlin: Ullstein Verlag, 2017.
Kling, Marc-Uwe. QualityLand 2.0: Kikis Geheimnis. Berlin: Ullstein Verlag, 2022.
Kling, Marc-Uwe. QualityLandia. Translated by Magdalena Kaczmarek. Oświęcim: Wydawnictwo NieZwykłe, 2020.
Kurzweil, Ray. Nadchodzi osobliwość: Kiedy człowiek przekroczy granice biologii. Translated by Eliza Chodkowska and Anna Nowosielska. Warszawa: Kurhaus Publishing, 2013.
Lennox, John C. 2084: Sztuczna inteligencja i przyszłość ludzkości. Translated by Zbigniew Kościuk. Warszawa: Fundacja Prodoteo, 2023.
Leś, Mariusz M. “Narracja i transcendencja: Od ideologii do poetyki science fiction.” In Motywy religijne we współczesnej fantastyce. Edited by Mariusz M. Leś and Piotr Stasiewicz. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2014.
Leś, Mariusz M. Piotr Stasiewicz, eds. Motywy religijne we współczesnej fantastyce. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2014.
Lubbadeh, Jens. Unsterblich. München: Wilhelm Heine Verlag, 2016.
von Lucadou, Julia. Die Hochhausspringerin. Berlin: Carl Hanser, 2018.
More (Morus), Thomas. Utopia. Translated by Kazimierz Abgarowicz. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1954.
Nicieja, Stankomir. “Współczesne spojrzenie na edukacyjne i pedagogiczne motywy w dziele Tomasza Morusa Utopia (1516).” In Utopia a edukacja. Vol. 2. Pedagogiczne konteksty społecznych wyobrażeń świata możliwego. Edited by Rafał Włodarczyk. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, 2017.
Nietzsche, Friedrich. Radosna wiedza (“La gaya scienza”). Translated by Małgorzata Łukasiewicz, Andrzej Kopacki, and Leopold Staff. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2008.
Nocke, Franz-Josef. Eschatologia. Translated by Wojciech Borowski. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia, 2003.
Orwell, George. Rok 1984. Translated by Tomasz Mirkowicz. Warszawa: PIW 1988.
Ostrowski, Witold. “Wprowadzenie do Utopii.” In Thomas More (Morus), Utopia. Translated by Kazimierz Abgarowicz. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1954.
Ratzinger, Joseph. Eschatologia: Śmierć i życie wieczne. Translated by Marek Węcławski. Poznań: Księgarnia Świętego Wojciecha, 1984.
Ryszka, Czesław. Czy świat się kończy? Nasze problemy ostateczne. Kraków: Wydawnictwo Salwator, 2012.
Sargent, Lyman Tower. “Trzy oblicza utopizmu – rewizja.” Translated by Piotr Krzywicki. Zagadnienia Rodzajów Literackich 64, no. 3 (139) (2021): 133–70.
de Staël, Madame (Anne-Louise-Germaine). O Niemczech. Translated Fryderyk Krauze. Warszawa: Lewental, ca. 1850.
Teilhard de Chardin, Pierre. Fenomen człowieka. Translated by Konrad Waloszczyk. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1993.
Wolting, Monika. “‘Climate Fiction’ in der deutschsprachigen Literatur.” In Utopische und dystopische Weltenentwürfe. Edited by Monika Wolting. Göttingen: V&R Unipress, 2022.
Young, George M. The Russian Cosmists: The Esoteric Futurism of Nikolai Fedorov and His Followers. New York: Oxford University Press, 2012.
Zamiatin, Eugeniusz. My. Translated by Adam Pomorski. Warszawa: Wydawnictwa Alfa, 1989.
Zeh, Juli. Corpus delicti: Proces. Translated by Sława Lisiecka. Warszawa: WAB, 2011.
Zyber, Erik. Homo utopicus: Die Utopie im Lichte der philosophischen Anthropologie. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2007.







