Czy mamy prawo oswoić sztuczną inteligencję?
Ks. Marcin FERDYNUS
Katedra Etyki, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin , Polskahttps://orcid.org/0000-0003-0176-1023
Abstrakt
Celem artykułu jest wskazanie racji przemawiających za tym, że mamy moralne prawo oswoić sztuczną inteligencję, czyli podporządkować ją sobie. Uzasadnienia dla tej tezy poszukuję w dwóch głównych obszarach. Pierwszy obszar koncentruje się wokół negatywnych konsekwencji związanych z zastosowaniem sztucznej inteligencji w codziennym życiu. Drugi obszar wiąże się z próbą odpowiedzi na pytanie, czy sztuczna inteligencja jest podmiotem moralnym. Przeprowadzone analizy prowadzą do dwóch wniosków. Po pierwsze, sztuczna inteligencja generuje i może generować negatywne, indywidualne lub społeczne konsekwencje. Po drugie, sztuczna inteligencja nie jest podmiotem moralnym, ponieważ brakuje jej istotnych, strukturalnych własności moralnych, którymi dysponują osoby ludzkie.
Słowa kluczowe:
sztuczna inteligencja, superinteligencja, podmiot moralny, negatywne konsekwencjeKatedra Etyki, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin https://orcid.org/0000-0003-0176-1023