Socjalizacja ekonomiczna dzieci w zdalnym nauczaniu w ramach projektu Oczy Szeroko Otwarte


Abstrakt

Artykuł dotyczy problematyki socjalizacji ekonomicznej w zdalnym nauczaniu. Poddano analizie inicjatywę podjętą przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w ramach trzeciej misji uczelni. Na potrzeby prowadzonych badań skoncentrowano się na zajęciach z dziećmi w wieku szkolnym, które stanowiły kluczową część projektu Oczy Szeroko Otwarte (grudzień 2020–czerwiec 2021). Niniejszy projekt był sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jest on przykładem inicjatywy wpisującej się w zakres trzeciej misji uczelni, w tym dedykowany zagadnieniom związanym z socjalizacją ekonomiczną dzieci. W celu realizacji przyjętych założeń badawczych posłużono się metodą obserwacji uczestniczącej. W artykule przedstawiono wyniki przeprowadzonych obserwacji autorskich, które zgromadzono podczas zajęć z dziećmi. Badano przebieg procesu edukacyjnego w trybie zdalnym, jak również podjęto próbę znalezienia odpowiedzi na postawione pytania badawcze. Na kanwie podjętych rozważań sformułowano konkluzje oraz rekomendacje, które mogą przyczynić się do podniesienia jakości zajęć dydaktycznych przeprowadzonych zdalnie.

Słowa kluczowe:

Socjalizacja ekonomiczna, trzecia misja uczelni, nauczanie zdalne, zajęcia w trybie zdalnym, obserwacja uczestnicząca

Adnan, M., Anwar, K. (2020). Online Learning Amid the COVID-19 Pandemic: Students’ Perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1), 45–51. doi: 10.33902/JPSP. 2020261309.

Bendau, A., Petzold, M. B., Pyrkosch, L. i in. (2021). Associations Between COVID-19 Related Media Consumption and Symptoms of Anxiety, Depression and COVID-19 Related Fear in the General Population in Germany. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 271(2), 283–291. doi: 10.1007/s00406-020-01171-6. (Crossref)

Berghaeuser, H., Hoelscher, M. (2020). Reinventing the Third Mission of Higher Education in Germany: Political Frameworks and Universities’ Reactions. Tertiary Education and Management, 26, 57–76. doi: 10.1007/s11233-019-09030-3. (Crossref)

Braun-Gałkowska, M. (2016). Różnorodność rysunków dziecięcych. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(3), 41–65. doi: 10.14632/eetp.2016.11.41.41.

Bukowski, M. (2018). Obserwacja uczestnicząca. W: A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess (red.), Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie (s. 167–192). Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Całek, G. (2021). Wyzwania edukacji zdalnej przed jakimi stoją dzieci – perspektywa rodziców. Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, 20(2), 116–144.

Carey, K. (2020, March 13). Everybody Ready for the Big Migration to Online College? Actually, No. The New York Times. Pobrano z https://www.nytimes.com/2020/03/13/upshot/coronavirus-online-college-classes-unprepared.html (10.12.2020).

Caza, J. S., Atance, C. M. (2019). Children’s Behavior and Spontaneous Talk in a Future Thinking Task. Psychological Research, 83(4), 761–773. doi: 10.1007/s00426-018-1089-1. (Crossref)

Cerejo, J., Barbosa, A. (2012). The Application of Design Thinking Methodology on Research Practices: A Mind-map of Tools and Method. Proceedings of the 62nd Annual Conference of the International Council for Education Media on Design Thinking in Education, Media, and Society, 26-29, September 2012, Nicosia, Cyprus. Pobrano z http://www.abarbosa.org/docs/ICEM-2012.pdf (4.05.2022).

Cleveland-Innes, M., Garrison, D. R., Vaughan, N., (2019). The Community of Inquiry Teoretical Framework. Implications for Distance Education and Beyond. W: M. G. Moore,

W. C. Diehl (red.), Handbook of Distance Education (wyd. 4, s. 67–78). New York: Routledge.

Ćwiklicki, M., Pilch, K. (2018). Rygor metodologiczny wielokrotnego studium przypadku w badaniach marketingu miejsc. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 376, 23–35.

Danilewicz, D., Fijałkowska, A., Kossakowska, B., Łuba-Krolik, B., Zawartko, A. (2006). Edukacja ekonomiczna w polskich szkołach ponadgimnazjalnych. NBP: Warszawa.

Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22. doi: 10.1177/0047239520934018. (Crossref)

Doucet, A., Netolicky, D., Timmers, K., Tuscano, F. J. (2020). Thinking about Pedagogy in an Unfolding Pandemic. An Independent Report on Approaches to Distance Learning During COVID-19 School Closures. Pobrano z https://issuu.com/educationinternational/docs/2020_research_covid-19_eng (16.12.2021).

Furnham, A., Milner, R. (2017). Parent’s Beliefs and Behaviours about the Economic Socialisation, through Allowances/Pocket Money, of Their Children. Psychology, 8(8), 1216–1228. doi: 10.4236/psych.2017.88078. (Crossref)

Gao, J., Zheng, P., Jia, Y., Chen, H., Mao, Y., Chen, S. i in. (2020). Mental Health Problems and Social Media Exposure During COVID-19 Outbreak. PLOS ONE, 15(4), e0231924. doi: 10.1371/journal.pone.0231924. (Crossref)

Garbarski, L. (2021). Kreatywność w biznesie. Czego możemy nauczyć się od artystów? Poltext: Warszawa.

Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: PWE.

Goszczyńska, M. (2014). Między wiedzą o gospodarce a zachowaniami ekonomicznymi. Psychologia Wychowawcza, 5, 28–49.

Kamiński, J. (2020). Uwagi na temat nauczania marketingu na kierunku zarządzanie o profilu praktycznym. Rozprawy Społeczne, 14(2), 86–106. doi: 10.29316/rs/124413. (Crossref)

Karwińska, A. (2018). Challenges for Socialization in Contemporary Poland. The Role of Children’s Universities. E-mentor, 4(76), 19–25. doi: 10.15219/em76.1372. (Crossref)

Karwińska, A., Sanak-Kosmowska, K. (2020). Oczy Szeroko Otwarte – obecność projektów edukacyjnych w trzeciej misji uczelni. Horyzonty Wychowania, 19(51), 69–85. doi: 10.35765/hw.1978. (Crossref)

Kaur, G. (2020). Digital Life: Boon or Bane in Teaching Sector on COVID-19. CLIO: An Annual Interdisciplinary Journal of History, 6(6), 416–427.

Knudsen, M. P., Frederiksen, M. H., Goduscheit R. C. (2019). New Forms of Engagement in Third Mission Activities: A Multi-Level University-Centric Approach. Innovation: Organization & Management, 23(2), 209–240. doi: 10.1080/14479338.2019.1670666. (Crossref)

Kochanowska, E. (2017). Rozwijanie samodzielności poznawczej dziecka jako działanie (nie)pozorne nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 14, 179–192.

Kowaluk-Romanek, M. (2019). Cyfrowe dzieciństwo. Nowe technologie a rozwój dziecka. Edukacja – Technika – Informatyka, 10(1), 194–201. (Crossref)

Krzyworzeka, A., Krzyworzeka, P. (2012). Etnografia w badaniu wiedzy ukrytej. E-mentor, 1(43), 66–69. Pobrano z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/43/id/906 (17.12.2021).

Leśniewska, G. (2016). Edukacja nieformalna – moda czy konieczność. Edukacja Humanistyczna, 2(35), 113–122.

Mailizar, M., Almanthari, A., Maulina, S., Bruce, S. (2020). Secondary School Mathematics Teachers’ Views on E-learning Implementation Barriers during the Covid-19 Pandemic: The Case of Indonesia. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7). doi: 10.29333/ejmste/8240. (Crossref)

Maison, D., Furman, A., Sekścińska, K., Trzcińska, A., Poraj-Weder, M. (2018). Edukacja i socjalizacja ekonomiczna dzieci – rodzice jako źródło wiedzy, wzorców zachowań, wartości i emocji wobec finansów. Marketing i Rynek, 5, 15–27.

Manczak, I. (2021). Edukacja ekonomiczna dzieci w trybie zdalnym – doświadczenia Uniwersytetu Dziecięcego UEK. Horyzonty Wychowania, 20(54), 123–133. doi: 10.35765/hw.2037. (Crossref)

McCarthy, K. (2020). The Global Impact of Coronavirus on Education. ABC News. Pobrano z https://abcnews.go.com/International/global-impact-coronaviruseducation/story (10.12.2020).

Miś, W. (2009). Konwersatorium jako forma wzbogacania procesu kształcenia w zakresie makroekonomii. Zeszyty Naukowe – Politechnika Koszalińska. Instytut Ekonomii i Zarządzania, 13(1), 11–25.

Morańska, D. (2019). Znaczenie uniwersytetów dziecięcych w kształtowaniu kompetencji cyfrowych dzieci. Dydaktyka Infotmatyki, 14, 69–79. doi: 10.15584/di.2019.14.6. (Crossref)

Moreno, C. P., Salcedo, M., Rebellon, M. F., Anzelin, I. (2018). An Approach to the Economic Socialization of University Students: The Origin, Uses and Meaning of Money. International Education Studies, 11(7), 92–105. doi: 10.5539/ies.v11n7p92. (Crossref)

Narodowy Bank Polski. (2018). Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce. Warszawa: Departament Edukacji i Wydawnictw NBP.

Oczy Szeroko Otwarte (2021). O projekcie. Pobrano z https://oso.uek.krakow.pl/#oprojekcie (8.12.2021).

Okoń, W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej (wyd. 4). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Olejnik, I., Kaczmarek, M., Springer, A. (2018). Badania jakościowe. Metody i zastosowania (wyd. 2). Warszawa: CeDeWu.

Pace, C., Pettit, S. K., Barker, K. S. (2020). Best Practices in Middle Level Quaranteaching: Strategies, Tips and Resources Amidst COVID-19. Becoming: Journal of the Georgia Association for Middle Level Education, 31(1). doi: 10.20429/becoming.2020.310102. (Crossref)

Para, A. (2021). Możliwości wykorzystania grywalizacji w zdalnej edukacji. E-mentor, 1(88), 21–29. doi: 10.15219/em88.1499. (Crossref)

Pavlović, J., Maksić, S. (2019). Implicit Theories of Creativity in Higher Education: A Constructivist Study. Journal of Constructivist Psychology, 32(3), 254–273. doi: 10.1080/10720537.2018.1477639. (Crossref)

Płaczkiewicz, B. (2016). Teoria społecznego uczenia się a wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 4, 129–137.

Pranulis, V. P., Drewniak, R. (2012). Badania marketingowe. Teoria i praktyka. Wilno–Toruń: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu.

Pyżalski, J. (red.). (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja.

Radomski, A. (2019). O zastosowaniu map myśli w nauce i edukacji. Kultura i Historia, 36. Pobrano z http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/wp-content/uploads/2019/12/1AndrzejRadomskiOZastosowaniumapmysli.pdf (16.12.2021).

Raszka, R. (2017). Dzieci i pieniądz(e). Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 5(1), 151–168.

Robey, D., Taylor, W. (2018). Engaged Participant Observation: An Integrative Approach to Qualitative Field Research for Practitioner-Scholars. Engaged Management ReView, 2(1). doi.org/10.28953/2375-8643.1028. (Crossref)

Roszkowska-Hołysz, D. (2018). Socjalizacja ekonomiczna a wybrane zachowania ekonomiczne dorosłych. Ekonomia XXI Wieku, 3(19), 37–52. doi: 10.15611/e21.2018.3.03. (Crossref)

Roszkowska-Hołysz, D., Gąsiorek-Kowalewicz, A. (2019). Socjalizacja ekonomiczna dzieci w ujęciu ekonomii behawioralnej. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 176, 25–45. doi: 10.33119/SIP.2019.176.2. (Crossref)

Roszkowska-Hołysz, D., Gąsiorek-Kowalewicz, A. (2020). Socjalizacja finansowa

w zbiorowości młodych dorosłych na przykładzie studentów ekonomii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 12, 103-126. doi: 10.26366/PTE.ZG.2020.172.

Sanak-Kosmowska, K. (2018). Children’s Drawings and Their Analysis as a Method Supporting Understanding of Concepts in Workshops at Children’s Universities. E-mentor, 4(76), 26–31. doi: 10.15219/em76.1373. (Crossref)

Swan, K. (2019). Social Construction of Knowledge and the Community of Inquiry Framework. W: J. Insung (red.), Open and Distance Education Theory Revisited. Implications for the Digital Era (s. 57–65). Singapore: Springer.

Timeseena, B. (2009). Participation Observation in Field Research: An Overview. Nepalese Journal of Qualitative Research Methods, 3, 375–386.

Toquero, C. M. (2020). Challenges and Opportunities for Higher Education Amid the COVID-19 Pandemic: The Philippine Context. Pedagogical Research, 5(4), em0063. https://doi.org/10.29333/pr/7947. (Crossref)

Trempała, J. (2012). Wczesne kompetencje poznawcze w rozwoju dziecka. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, 2, 9–22.

Trzcińska, A. (2012). Socjalizacja ekonomiczna i cechy indywidualne jako determinanty postaw oraz zachowań oszczędnościowych młodzieży (doktorat, Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski). Pobrano z https://depotuw.ceon.pl/bitstream/handle/item/202/doktorat%20Agata%20Trzci%C5%84ska.pdf?sequence=1 (4.05.2022).

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Zespół ds. Społecznej Odpowiedzialności UEK. (2020). Raport Społecznej Odpowiedzialności Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Pobrano z https://sg-cdn.uek.krakow.pl/file/root/aktualnosci/spoeczna-odpowiedzialnosc/souek_raport_26-10-2020.pdf (16.12.2021).

Wileczek, A., Lewicka-Kalka, E., Ziółkowski, P. (2017). Uniwersytet (dla) dzieci. Wokół teorii i praktyki. Zagadnienia Naukoznawstwa, 53(3), 343–361.

Williford, A. P., Maier, M. F., Downer, J. T., Pianta, R. C., Howes, C. (2013). Understanding How Children’s Engagement and Teachers’ Interactions Combine to Predict School Readiness. Journal of Applied Developmental Psychology, 34(6), 299–309. doi: 10.1016/j.appdev.2013.05.002. (Crossref)

Wyrwa, F., Wyrwa, M., Wilkus-Wyrwa, A. (2020). Wyzwania nauczania zdalnego. Perspektywa nauczyciela i ucznia. XXVI Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, 363–381. Pobrano z https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/19294/XXVI_363_381_wyrwa.pdf?sequence=1&isAllowed=y (4.05.2022).

Zhong, R. (2020). The Coronavirus Exposes Education’s Digital Divide. The New York Times. Pobrano z https://www.nytimes.com/2020/03/17/technology/china-schoolscoronavirus.html (5.05.2022).

Ziółkowski, P. (2020). Polski system edukacji w 2020 roku a epidemia koronawirusa. Zeszyty Naukowe WSG, 36(5), 29–52.

Pobierz

Opublikowane
2022-07-27


Bajak, M., & Manczak, I. (2022). Socjalizacja ekonomiczna dzieci w zdalnym nauczaniu w ramach projektu Oczy Szeroko Otwarte. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (3), 9–30. https://doi.org/10.31743/ppe.13470



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.