Neobanki jako element cyfrowej transformacji finansów

Dorota Ślażyńska-Kluczek


https://orcid.org/0000-0001-8191-7213


Abstrakt

Postępująca cyfryzacja wymusza zmiany w sektorze finansów, a w szczególności w obsłudze płatności. Klienci oczekują płatności wykonywanych szybko i bezpiecznie, unikają ponadto wizyt w oddziałach banków, a preferują kontakt poprzez Internet oraz aplikacje mobilne. W obliczu wyzwań cyfryzacji banki proponują nowe rozwiązania spełniające oczekiwania klienta. Odpowiedzią na zapotrzebowanie obsługi w formie mobilnej są neobanki – podmioty, które nie muszą samodzielnie posiadać licencji bankowych, a mogą świadczyć usługi, nawiązując współpracę z licencjonowanymi jednostkami. W artykule przeanalizowano neobanki jako podmioty będące dostawcami usług finansowych w dobie cyfryzacji. Przedstawiono plusy i minusy działalności bankowej w tej formie, a także wskazano potencjał ich wzrostu.

Słowa kluczowe:

Neobanki, cyfryzacja, usługi finansowe, banki

aleBank. (2021). Prawie 41 proc. Polaków najczęściej robi e-zakupy za pośrednictwem smartfona; badanie Santander Consumer Bank. Pobrano z https://alebank.pl/prawie-41-proc-polakow-najczesciej-robi-e-zakupy-za-posrednictwem-smartfona-badanie-santander-consumer-bank/?id=392252&catid=33333&cat2id=361 (11.04.2022).

Alińska, A. (2019). Alternatywne finanse. Warszawa: CeDeWu.

Alliance for Financial Inclusion. (2021). Policy Framework on the Regulation, Licensing and Supervision of Digital Banks. Pobrano z https://www.afi-global.org/wp-content/uploads/2021/11/DFSWG-framework_FINAL.pdf (13.07.2022).

Boczoń, W. (2022). Coraz mniej etatów w bankowości. Te banki zlikwidowały najwięcej miejsc pracy. Pobrano z https://www.bankier.pl/wiadomosc/Coraz-mniej-etatow-w-bankowosci-Te-banki-zlikwidowaly-najwiecej-miejsc-pracy-8298562.html (7.04.2022).

Boudet, J., Gregg, B., Wong, J., Schuler, G. (2017). What Shoppers Really Want from Personalized Marketing. [b.m.]: McKinsey & Company. Pobrano z https://www.mckinsey.com/business-functions/growth-marketing-and-sales/our-insights/what-shoppers-really-want-from-personalized-marketing (14.07.2022).

Brockhurst, J. (2019). Market Ripe for Neobank Success. [b.m.]: The Nielsen Company. Pobrano z https://www.nielsen.com/au/en/insights/article/2019/market-ripe-for-neobank-success (4.04.2022).

Brown, T., Nonninger, L., Tattersall, M. (2021). UK Neobank Emerging Features Benchmark 2021. Pobrano z https://www.insiderintelligence.com/content/uk-mobile-banking-emerging-features-benchmark-2021 (14.07.2022).

Choi, J., Santhanam, P., Wray, P., Shubhankar, S., Vandensteen, J. (2020). The Rise of Digital Banking in Southeast Asia. [b.m.]: Boston Consulting Group. Pobrano z https://media-publications.bcg.com/The-Rise-of-Digital-Banking-in-Southeast-Asia.pdf (14.07.2022).

EY. (2021). NextWave Global Consumer Banking Survey. Pobrano z https://www.ey.com/pl_pl/news/2021/12/ey-next-wave-global-consumer-banking-survey (4.04.2022).

Finnovate Research. (2018). Neo-Banks: Performance and New Ideas. Pobrano z https://irp-cdn.multiscreensite.com/91156662/files/uploaded/NeoBanks%20Performance%20and%20New%20Ideas%20Finnovate_v7_10_11_2018.pdf (14.07.2022).

Grindstad, S. (2018). What Is a Neobank Really? Mobile Transaction. Pobrano z https:// www.paconsulting.com/insights/what-is-a-neobank-really (4.04.2022).

Gudergan, G., Mugge, P. (2017). The Gap Between the Practice and Theory of Digital Transformation. [b.m.]: Hawaiian International Conference of System Science. Pobrano z https://www.researchgate.net/profile/Paul-Mugge/publication/318864420_The_Gap_Between_the_Practice_and_Theory_of_Digital_Transformation/links/59821a6fa6fdcc55a1b3bc23/The-Gap-Between-the-Practice-and-Theory-of-Digital-Transformation.pdf?origin=publication_detail (14.07.2022).

Hopkinson, G., Klarova, D. (2019). How Neobanks’ Business Models Challenge Traditional Banks. [b.m.]: Young Graduate News, International Business Centre at Aalborg University. Pobrano z https://www.researchgate.net/publication/335205599_How_neobanks%27_business_models_challenge_traditional_banks (14.07.2022).

Mergel, I., Edelmann, N., Haug, N. (2019). Defining Digital Transformation: Results from Expert Interviews. Government Information Quarterly, 36(4). doi: 0.1016/j.giq.2019.06.002.

Peitz, M., Waldfogel, J. (2012). The Oxford Handbook of the Digital Economy. Oxford: Oxford University Press. (Crossref)

Rogers, D. L. (2016). The Digital Transformation Playbook. Rethink Your Business for the Digital Age. New York: Columbia University Press. (Crossref)

Roland Berger Strategy Consultants / Bundesverband der Deutschen Industrie. (2015). The Digital Transformation of Industry. Pobrano z https://www.rolandberger.com/media/pdf/Roland_Berger_digital_transformation_of_industry_20150315.pdf (4.04.2022).

Shettar, R. M. (2020). Neo Bank: A New Landscape. Journal of Xi’an University of Architecture & Technology, 12(3), 3843–3847.

Stegmeier, C., Daniels, L. (2021). The Global Growth of Neobanks – a Geographical Analysis. W: Exton Research. Report Neobanks 2021. Shifting from Growth to Profitability. Paris–Milan–Munich–Barcelona: Exton Consulting. Pobrano z http://extonconsulting.com/wp-content/uploads/2021/01/Report-Neobanks-2021.pdf (14.07.2022).

Szyszko, A. (2021). Banki cyfrowe jako rezultat procesu zmian technologicznych w sektorze Bankowym. W: P. Łasak (red.), Tożsamość banków wobec rozwoju technologii finansowych (s. 87–102). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wachal, R. (1971). Humanities and Computers. A Personal View. The North American Review, 256(1), 30–33.

Westerman, G., Calméjane, C., Bonnet, D., Ferraris, P., McAfee, A. (2011). Digital Transformation: A Roadmap for Billion-Dollar Organizations. [b.m.]: Center for Digital Business and Capgemini Consulting. Pobrano z https://www.capgemini.com/wp-content/uploads/2017/07/Digital_Transformation__A_Road-Map_for_Billion-Dollar_Organizations.pdf (13.07.2022).

Wewege, L., Lee, J., Thomsett, M. C. (2020). Disruptions and Digital Banking Trends. Journal of Applied Finance & Banking, 10(6), 15–56.

Włoch, R., Śledziewska, K. (2018). Wpływ zmian technologicznych na pracowników sektora bankowego. Warszawa: DELab UW.

Związek Banków Polskich. (2021). Raport NetB@nk, 4 kwartał 2020 r. Warszawa: Związek Banków Polskich. Pobrano z https://www.zbp.pl/getmedia/1d47ce0a-978f-46a5-ac1d-530aec383b97/Raport-Netbank_Q4-2020 (13.07.2022).

Związek Banków Polskich. (2022). Raport NetB@nk, 4 kwartał 2021 r. Warszawa: Związek Banków Polskich. Pobrano z https://www.zbp.pl/getmedia/ebf7bd37-fd02-47ad-95f0-514cc79709bc/Raport-Netbank_Q4-2021 (13.07.2022).

Pobierz

Opublikowane
2022-07-27


Ślażyńska-Kluczek, D. (2022). Neobanki jako element cyfrowej transformacji finansów. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (3), 151–168. https://doi.org/10.31743/ppe.13748



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.