Skutki udzielania przez przedsiębiorców gratisów kontrahentom w podatku dochodowym
Abstrakt
W praktyce gospodarczej nierzadko zdarzają się sytuacje, gdy dany podmiot organizuje akcje promocyjne, w ramach których przekazuje swojemu kontrahentowi gratisowe produkty. Zwykle wiąże się to z koniecznością nabycia określonej ilości towarów objętych akcją. Takie działanie ma na celu zwiększenie sprzedaży oraz promocję danego produktu. Udzielanie gratisów może polegać w szczególności na przekazywaniu towaru całkowicie za darmo lub po znacznie zaniżonej cenie – bezpośrednio, jak również za pośrednictwem podmiotu trzeciego. Takie działanie nie jest jednak obojętne na gruncie prawa podatkowego. W niniejszej pracy autor przedstawi skutki prawne udzielania kontrahentom gratisów w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych. Autor stawia hipotezę, iż skutki prawne będą zależeć od formy udzielenia gratisu. Niemniej w żadnym z przypadków kontrahent nie uzyska przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w związku z otrzymanym gratisem.
Słowa kluczowe:
Podatek dochodowy, gratis, przychód, koszt uzyskania przychoduBibliografia
Bartosiewicz, A., Kubacki, R. (2015). PIT. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer.
Brzostowska, M., Kubiesa, P. (2022). PIT. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer.
Małecki, P., Mazurkiewicz, M. (2021). CIT. Podatki i rachunkowość. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer.
Modzelewski, W. (red.). (2022). Komentarz do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Legalis.
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.