Ekonomiczne i pozaekonomiczne uwarunkowania zachowań nabywczych klientów handlu detalicznego
Abstrakt
Postępowanie konsumenta na rynku determinowane jest wieloma czynnikami mającymi dwojaki charakter. Czynniki psychologiczne tkwią wewnątrz jednostki i są nierozerwalnie z nią związane. Determinanty kulturowe, społeczne i ekonomiczne oddziałują natomiast na nabywcę z zewnątrz. Znajomość wszystkich czynników kształtujących zachowanie potencjalnego klienta na rynku stanowić powinno punkt wyjścia do opracowania odpowiedniego zestawu marketing-mix. W przypadku każdej z grup docelowych należy uwzględniać i za- chować reguły nienaruszające światopoglądu, symboli kulturowych, przekonań i wartości wyznawanych przez poszczególne osoby.
Słowa kluczowe:
uwarunkowania ekonomiczne i pozaekonomiczne, zachowania nabywcze, handel detalicznyBibliografia
Adamowicz M., Jasiulewicz A., Znakowanie produktów spożywczych jako instrument marketingu i zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2003.
Antonides G., van Raaij W.F., Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Foxall G.R., Goldsmith R.E., Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 2001.
Grontkowska A., Klepacki B., Ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem w agrobiznesie, Format- AB, Warszawa 2006.
Grzybowska B., Juchniewicz M., Czynniki determinujące zachowania nabywców produktów żywnościowych [w:] Efektywność zarządzania marketingowego, M. Adamowicz red., Wyd. SGGW, Warszawa 2005.
Jeżewska-Zychowicz M., Kołodziejczak J., Charakterystyka postaw konsumentów na rynku żywności w perspektywie działań marketingowych [w:] Efektywność zarządzania marketingowego, M. Adamowicz red., Wyd. SGGW, Warszawa 2005.
Kieżel E. (red.), Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, PWE, Warszawa 2004.
Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002.
Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo Felberg SJA, War- szawa 1999.
Kuśmierczyk K., Czynniki wpływające na decyzje zakupowe nabywców, „Handel Wewnętrzny” nr 6, 2006.
Łaguna M., Rudzewicz A., Marketing i sprzedaż, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazur- skiego, Olsztyn 2002.
Michalski E., Marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Mikuta B., Polski konsument żywności [w:] Marketing w strategiach rozwoju sektora rolno-spożywczego, M. Adamowicz red., Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2003.
Polak K., Symbole i znaki rynku, „Marketing w Praktyce” nr 8 (102) 2006.
Solomon M.R., Zachowania i zwyczaje konsumentów, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2006.
Szopa B., Leszczyńska M., Zróżnicowanie i uwarunkowania sytuacji dochodowej gospodarstw domowych w relacji miasto – wieś [w:] Wiejskie gospodarstwa domowe w obliczu problemów trans- formacji, integracji i globalizacji. M. Adamowicz red., Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Ekonomiczno-Rolniczy, Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu, Prace Naukowe nr 33, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2004.
Światowy G., Zachowania konsumentów. Determinanty oraz metody poznania i kształtowania, PWE, Warszawa 2006.
Świtała M., Proces starzenia się a zachowania konsumenckie, „Handel Wewnętrzny” nr 3 (296) 2005.
Zapolska-Szcześniak S., Mechanizmy klienckich decyzji, „Marketing w Praktyce” nr 4 (98) 2006.
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.