Zarządzanie wiedzą w sieciach relacji międzyorganizacyjnych województwa świętokrzyskiego

Anna Sabat

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach , Polska



Abstrakt

Regionalne sieci międzyorganizacyjne generują wzrost kapitału intelektualnego. Rozwój sieci jest możliwy poprzez koordynację struktur sieciowych budowanych dzięki rozwojowi czynników takich jak kapitał organizacyjny, czynniki poznawcze czy społeczne. Podstawowe znaczenie w rozwoju i wdrażaniu zarządzania wiedzą w regionie ma kapitał intelektualny którego rezultatem jest rozwój budowy relacji międzyorganizacyjnych, a wyższy poziom rozwoju kapitału intelektualnego jest gwarantowany poprzez silne relacje międzyorganizacyjne. Szybkość rozwoju organizacji regionalnych wpływa na budowę kapitału społecznego – który warunkuje innowacyjne zarządzanie wiedzą w rozwijających się strukturach.

Słowa kluczowe:

Zarządzanie wiedzą, sieci, klastry, świętokrzyskie



Bukowitz W.R. , Williams R.I. , The Knowledge Management Fieldbook, Financial Time, Prentice Hall, London 2000

Castells M., Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2007

Davenport T., Prusak L., „Working Knowledge”, Harvard Business School Press, Boston 1998

Davenport T.H., Völpel S.C., The Rise of Knowledge Towards Attention management, Journal of Knowledge Management, 2000, nr 3

Dobija D. Metodyka szacowania wiedzy, s. 285 w: Wawrzyniak B., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, WSPiZ, Warszawa 2003

Dobija D., Metodyka szacowania wiedzy, s. 283 w: Wawrzyniak B., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, WSPiZ, Warszawa 2003

Fukuyama F., Kapital społeczny a droga do dobrobytu, Warszawa – Wrocław, PWN 1997

Grudzewski W. M., Hejduk I., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, wyd. Difin, Warszawa 2002

Haanes K., Lowendahl B., The unit of activity: towards an alternative to the theories of the firm, Thomas H. (ed.), Strategy structure and Style, John Wiley & Sons, 1997

Hall R., The strategic analysis of intangible resources, “Strategic Management Journal”, 1992, vol. 13

Hamel G., Prahalad C. K., Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa 1999

Husted B. W., Agency, Information and the Structure of Moral Problems in Business, Instituto de Empresa, Spain, Organization Studies, no 28, Issue 2, SA GE Publications, London 2007

Jabłoński M., Postawić na intelekt, „Personel i zarządzanie”, nr 15/16, 2002

Kiełtyka L., Integracja IT z systemami zarządzania w organizacjach gospodarczych, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2006

Kowalczyk A., Nogalski B., Zarządzanie wiedzą, koncepcje i narzędzia, DIFIN, Warszawa 2000

Kwiatkowski S., Przedsiębiorczość intelektualna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000

Ludwiczyński A., Zmiany w zarządzaniu zasobami ludzkimi w polskich przedsiębiorstwach. Próba analizy krytycznej, w: Kreowanie Nowego, Warszawa, WSPiZ im. L. Koźmińskiego, 2002

Maier, R. Knowledge Management Systems. Information and Communication Technologies for Knowledge Management, Springer-Verlag, Berlin – Heidelberg 2002

Nonaka I, Takeuchi H., “Kreowanie wiedzy w organizacji” Poltext, Warszawa 2000

Olesiński Z., Zarządzanie w regionie. Polska - Europa - Świat, Wydawnictwo Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2005

Porter M. E., Porter o konkurencji. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001

Prahalad C.K., Hamel G., The Core Competence of the Corporation, „Harvard Business Review”, May-June 1990

Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wieża organizacji, Oficyna Ekonomiczna Kraków, 2002

Reilly F., Interstate intangible asset transfer programs, CPA Journal, sierpień 1992, t. 62

Stachowicz J., Intellectual Capital Management in Regional Pro – Innovative Networks, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 2006

Stachowicz J., Zarządzanie kapitałem społecznym procesem organizowania i rozwoju klastrów, doświadczenia z prac nad organizowaniem klastrów przemysłowych w województwie śląskim, w: E. Bojar (red.), Klastry jako narzędzia lokalnego i regionalnego rozwoju gospodarczego, Wydawnictwo politechniki lubelskiej, Lublin 2006

Stankiewicz M. J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Dom Organizatora Tonik, Toruń 2000

Stewart T.A. , The Wealth of Knowledge. Intellectual Capital and the Twenty-First Century Organization, Nicholas Brealey Publishing, London 2001

Tourniaire F., Just Enough CRM, Prentice Hall PTR, Sadle River 2003

Wawrzyniak B., “Zarządzanie wiedzą”, Zarządzanie XXI Wieku wyd. INFOR, nr 2, 2000

Woolcock M., Social Capital: Implications for development theory, research and policy, The Word Bank Observer, vol. 15, no. 2 (August 2000)

Pobierz


Opublikowane
2009-12-31


Sabat, A. (2009). Zarządzanie wiedzą w sieciach relacji międzyorganizacyjnych województwa świętokrzyskiego. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (9 (4), 110–111. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ppe/article/view/15360

Anna Sabat 
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.